Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
george013

Re: Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Bericht door george013 » di jan 10 2012 10:56 pm

Met zacht papier kon je geen extremen krijgen. Daar gebruikte je hard papier voor, en uiteraard ook de geschikte foto.
Wat Ed van der Elsken heeft gebruikt weet ik niet. Ik ben geen fotograaf.
Dat pushen, onderbelichten en overontwikkelen, hoop het goed te formuleren, dat heb ik vroeger ook gedaan. Heb het alleen nooit zo genoemd. Moest je wel vermelden bij de fotograaf waar de film werd ontwikkeld.

Terug naar Patrick.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jan 10 2012 11:11 pm

george013 schreef:Met zacht papier kon je geen extremen krijgen.
Dat ligt maar net aan het contrast van je negatieven. Als die erg hard zijn met een erg hoge maximale densiteit, heb je met zacht papier nog steeds een hard resultaat.
Het witste wit van zacht papier is niet minder wit dan van hard papier, het zwartste zwart niet minder zwart dan van hard papier.
Vriendelijke groet, Léon Obers

oud0001

Bericht door oud0001 » di jan 10 2012 11:25 pm

Klopt, het verschil zit em in de grijs tonen er tussen. :wink:

george013

Bericht door george013 » di jan 10 2012 11:37 pm

In mijn belevenis eind 60 begin 70 zat het verschil voornamelijk in de tussentonen. Bij hard papier verdween de gradaties tussen zwart en wit veel sneller als bij zacht papier, onder normale omstandigheden. Nogmaals. ik ben geen fotograaf met eindeloze ervaringen, zelfs geen fotograaf.

Terug naar Patrick,
wil die foto's wel zien die jij te slecht vond in kleur en omgezet hebt naar zwart\wit.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 10 2012 11:59 pm

Ik ga zo naar m'n computer. Ik was vanavond weg, vandaar.

Geen probleem overigens met deze boeiende discussie in mijn draadje en ook niet met de geplaatste foto. Leuk juist dat ik aanleiding geef tot een discussie die niet dagelijks hier op het forum wordt gevoerd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 11 2012 12:23 am

Off Topic, maar van Patrick mag het. :o :wink:
george013 schreef:Bij de oude analoge foto's zit hij [korrel] over het hele vlak. Gevolg van een chemisch proces, bij digitaal een gevolg van een softwarematige bewerking.
Ik betwijfel of je een digitale foto zo kunt bewerken dat er een mooie egale korrel over het plaatje zit. Ik ben ze niet tegen gekomen.
Bedoel je zoiets (dus korrel ook in het zwart)?

Bij 50% niet zo goed te zien:
Afbeelding

Bij 100% wel beter:
Afbeelding

Idem half / half zodat je ziet wat er digitaal aan ruis is toegevoegd (stukje buik van hoogzwangere vrouw).
Ook hier door de verkleining op het web komt de "korrel" misschien niet helemaal duidelijk uit de verf. Op de foto-afdruk wel.
Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 11 2012 1:31 am

Dank allen voor het geduld. Goed dat jullie ook zonder mijn input gewoon er een leuk en interessant draadje van weten te maken! :mryellow:

Even snel wat foto's die niet in mijn selectie zitten maar wel het probleem duidelijk aangeven online gezet. Foto's die overigens vergelijkbaar zijn met wat ik wel gebruikt heb; ze zijn minder interessant wat compositie betreft, het is een net iets mindere versie van wat ik al heb (de tweede) of gewoon wat minder scherp dan wat ik wel gebruikt heb.

Dit zijn ze. Elk ongeveer 15 MB groot.

http://dl.dropbox.com/u/15084414/Forum- ... 173445.NEF
http://dl.dropbox.com/u/15084414/Forum- ... 716_01.NEF
http://dl.dropbox.com/u/15084414/Forum- ... 250_01.NEF
http://dl.dropbox.com/u/15084414/Forum- ... 180000.NEF

Ik laat ze voorlopig wel staan, maar niet tot in de eeuwigheid natuurlijk...

Leef je uit en ik zie jullie tips, bewerkingen en bevindingen graag tegemoet. Leerzaam voor een volgende keer.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 11 2012 1:38 am

Ik zie net dat de tweede niet helemaal maagdelijk is; er zit al wat bewerking van mij in in Capture NX. Op zich natuurlijk geen probleem want je kan eenvoudig weer de originele NEF eruit terughalen.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo jan 11 2012 3:25 am

Nou ik heb eens een poging gewaagd.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Is dit wat je zo'n beetje bedoeld?

Dit heb ik gedaan met ViewNX2. Daarin het grijspunt gebruikt.
Dan zoeken naar een wit, grijs of zwart punt en deze gebruikt.

george013

Bericht door george013 » wo jan 11 2012 8:34 am

@Leon,
Ik kan het niet beargumenteren. Is meer gevoelsmatig. Kan ook zijn omdat ik analoog altijd afdrukken zie, en vaak groter formaat, en bij digitaal alleen mijn scherm.

@Tuihanti,
Zet er voor de vergelijk ook de onbewerkte foto's erbij. Je bent er in geslaagd om de huidkleuren corrigeren maar daarbij heb je ook een gedeelte van de avond eruit gehaald.

George

oud0001

Bericht door oud0001 » wo jan 11 2012 11:08 am

George013.

Zoals ik al eerder schreef is dat de consequentie als je de huidtinten probeert te corrigeren.
Niet mijn ding maar, ik wil een ander best een handje helpen om zijn doel te bereiken.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 11 2012 11:28 am

@Tuihanti: Foto 2 is prima zo, hoewel natuurlijk niet zoals het daar was. Maar hier zou ik prima mee kunnen leven. Wellicht toch nog even een of twee uit de serie halen in kleur met een grijsje prikken...

Bij foto 3 is de huid opvallend goed, maar is de rest van de foto niet echt natuurgetrouw meer, maar nog zeker alleszins acceptabel.

Foto 1 vind ik niet mooi met deze kleuren..

Mijn tweede foto heb je niet gedaan. Kreeg je die niet goed? Ik heb bewust een paar foto's gekozen die niet al teveel overbelicht zijn op de huiden, wat heel snel gebeurt, ook bij EV -1 belichting. Wellicht had ik nog minder moeten belichten over het algemeen.

Bedankt voor je bijdrage!

Het was trouwens wel zo handig geweest als ik zelf even zo slim was geweest de originele versies zonder bewerkingen om te zetten naar JPG en die hier te plaatsen. :oops: Dat kan ik eventueel vanavond doen, maar als iemand anders dat wil doen, dan heel graag!

oud0001

Bericht door oud0001 » wo jan 11 2012 11:47 am

Je 2e foto heb ik niet gedaan omdat het niet werkte.
Het binnenhalen van de foto's ging ook appart. Ze kwamen als Tif binnen i.p.v. NEF.

Bij je 2e foto kon ik niets aanpassen. Helemaal niets. Vandaar dat ik daar niets mee heb gedaan.
Dat was niet mogelijk. Zal vast te maken hebben met het feit dat jij Capture gebruikt en ik View gebruik.

Waar het om draaid is dat jij nu een richting hebt waarin je kunt proberen de kleurtemp zo aan te passen dat je dat krijgt wat jij zoekt.
View NX2 en dan de temp aanpassen met het grijspunt pipetje. :wink:

Om de andere er bij te zetten gaat me nu niet lukken. Eerst ff lunchen en dan heb ik om 13.00 uur een huisdier shoot te doen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 11 2012 11:59 am

[quote="Tuihanti"]Het binnenhalen van de foto's ging ook appart. Ze kwamen als Tif binnen i.p.v. NEF./quote]
Dat lijkt me uitgesloten. Dropbox doet niets met de bestanden die je erop plaatst, en zet ze zeker niet om van NEF naar TIFF! :shock:

Dat moet wat mij betreft dus 100% zeker aan iets liggen op je eigen PC.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jan 11 2012 12:01 pm

Ik heb eerst in NX2 de witbalans aangepast zoals ook door Tulhanti is beschreven. In CS4 heb ik dit gecombineerd met een laag met een ongewijzigde versie en middels het gummetje de oorspronkelijke achtergrondkleur weer teruggehaald.

Afbeelding

Origineel
Afbeelding
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”