Snelle oplossing voor condens op lens.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Snelle oplossing voor condens op lens.

Bericht door Léon Obers » di jan 10 2012 11:30 pm

george013 schreef: 1 Zowel de Fog Eliminator als het diepvrieszakje belemmeren je je camera te gebruiken.
:?: :?: :?:
Waarom zou je de camera niet kunnen gebruiken met gebruik van zo'n "Fog Eliminator"?
Er zit een doekje in dat opbergzakje met een bepaalde micro substantie, dat smeer je vooraf op je lenzen. Dan hechten vochtdruppeljes zich niet meer vast en beslaat het niet meer. Vroeger gebruikte ik iets dergelijks voor de autoruiten en de badkamerspiegels. Gekocht op de markt bij een standwerker. Het hielp echt. Maar om dat voor lenzen te gebruiken heb ik nooit gedaan, daar vertrouwde ik het goedje niet voor.
Het was in een bepaalde lichtval te zien op het autoglas. Een soort van polariserende werking (vlekken in net een andere kleur).
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jan 10 2012 11:37 pm

Léon Obers schreef:
george013 schreef: 1 Zowel de Fog Eliminator als het diepvrieszakje belemmeren je je camera te gebruiken.
:?: :?: :?:
Waarom zou je de camera niet kunnen gebruiken met gebruik van zo'n "Fog Eliminator"?
Er zit een doekje in dat opbergzakje met een bepaalde micro substantie, dat smeer je vooraf op je lenzen. Dan hechten vochtdruppeljes zich niet meer vast en beslaat het niet meer. Vroeger gebruikte ik iets dergelijks voor de autoruiten en de badkamerspiegels. Gekocht op de markt bij een standwerker. Het hielp echt. Maar om dat voor lenzen te gebruiken heb ik nooit gedaan, daar vertrouwde ik het goedje niet voor.
Het was in een bepaalde lichtval te zien op het autoglas. Een soort van polariserende werking (vlekken in net een andere kleur).
Vroeg ik me ook af. Ik denk dat ik binnenkort maar eens een mailtje naar Nikon stuur om te vragen of die doekjes ook echt gebruikt mogen worden voor objectieven (er staat immers 'cameras' op).
Spul waarmee je foto's maakt...

george013

Bericht door george013 » di jan 10 2012 11:50 pm

Ik haalde uit de Fog Eliminator dat het zakjes waren. Foutje?
De truuk van het autoraam ken ik ook. Je brengt middels zeep oid een doorschijnende laag aan met een warmteweerstand waardoor de oppervlktetemperatuur aan de binnen(warme) kant hoger wordt. En daardoor condensatie bij een grotere temperatuurverschil plaats vindt.
Blijf mijn jasje beter vinden. Mijn camera wordt gratis opgewarmd.
George

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jan 11 2012 12:42 am

george013 schreef:Ik haalde uit de Fog Eliminator dat het zakjes waren. Foutje?
Het is een soort lensdoekje waar een speciaal middel op zit wat condens tegengaat. Eén keer poetsen en je kunt er weer een tijdje tegen. Wordt aangeraden voor de duurdere Nikon kijkers. Die hebben volgens mij ook coating dus het zal voor objectieven ook wel ok zijn, maar dat vraag ik nog wel een keer na.
Spul waarmee je foto's maakt...

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » wo jan 11 2012 10:25 am

Steven schreef:Als ik van de koude buitenlucht de vlindertuin in loop van blijdorp, op dit moment zo'n 20 tot 25 graden verschil dan moet ik een 30 seconden wachten zonder filters, met UV filter duurt het minuten lang. Duidelijk meer vocht tussen filter en voorlens dan in het objectief.

Probeer je objectieven zo warm mogelijk te houden. Denk als je de reserve body met objectief erop in tas bewaard dat je daar al helemaal geen probleem mee zult hebben als je naar binnen loopt.
Hetzelfde effect in Burgers Zoo. Daar hebben ze tapirs hangen die droge warme lucht blazen op je bril en lens. Dat werkt aardig moet ik zeggen.

Jaap

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » wo jan 11 2012 11:46 am

Een stukje natuurzeem, dat gebruiken de cameramensen bij de televisie ook altijd om hun frontlens van vocht te ontdoen.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

george013

Bericht door george013 » wo jan 11 2012 3:22 pm

Kan voor opspattend water maar niet voor condens. Dat is een kontinu proces. Gaat door totdat de lens op temperatuur is of de luchtvochtigheid naar beneden is gegaan.
George

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » wo jan 11 2012 6:14 pm

Tot die tijd blijven ze poetsen.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo jan 11 2012 6:51 pm

Bedankt voor je tip Warner, dat is in ieder geval iets wat ik zeker mee ga nemen :D

Vrgr
Tiny
.

george013

Bericht door george013 » wo jan 11 2012 7:35 pm

jettiny schreef:Bedankt voor je tip Warner, dat is in ieder geval iets wat ik zeker mee ga nemen :D

Vrgr
Tiny
.
Ik weet nu niet of je een dolletje maakt of niet begrijpt.
George

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo jan 11 2012 11:38 pm

Nee, geen geintje george013, misschien een verkeerd signaal de smilie, ik neem het in ieder geval mee omdat het gewoon altijd goed is om er een bij te hebben.
Voor opspattend water, maar ook voor vlug wat condens wegvegen.
Ik snap het proces, en daarmee jou opmerking wel dus.

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”