Hallo Allemaal,
Sinds enige tijd heb ik een D90 en een speedlight D700. Na uitgebreid diverse handleidingen van de D90 te hebben doorgenomen en het nodige te hebben geschoten, met wisselend suc6 uiteraard, ben ik begonnen om wat meer met de externe flitser te spelen.
Na uitbreid op internet te hebben gesurfd en gevonden denk ik te begrijpen waarom de upperlimit voor flisen is beperkt tot 1/200. Volgens de diverse handleidingen is er ook de high speed ttl owel de TTL FP mode die dit opheft.
Vanmiddag even met die mode gespeeld terwijl de kids met de racebaan aan het spelen waren, ideaal om de snelle autos proberen vast te legggen.
Na veel geflits steeds de fotos te hebben bekeken valt het me op dat er nauwelijks verschil zit in de fotos als ik de sluitertijden veel varieer of dat ik de standaard mode pak.
Ik gebruikte de m stand, s van 1/30 tot 1/400 en a van 5.7 tot 9., flitser op ttl (geen BL)
Eeerst begreep ik dat niet, nu er wat langer of nagedacht te hebben vermoed ik dat dit gewoon door het TTL systeem komt, de flits gaat gewoon harder of zachter flitsen vermoed ik, als er meer of minder licht is. Is dit juist? Als dit zo is, wanneer heeft dit dan toegevoegde waarde? Of heeft dit te maken dat ik de camera mee beweeg ( en dus altijd eigenlijk met voldoende hoge sluitertijd heb) en is het pas echt nuttig als de snellere sluitertijden echt nodig zijn?
Mijn uiteindelijke doel was eigenlijk ook om de bekende fotos te maken waarbij het autotje scherp in beeld staat maar de omgeving onscherp door de beweging van de camera (panning). Dit lukte me echter niet met de flitser erbij . Waarom begrijp ik nog niet. ALs ik het zonder flitser doe lukt het me wel om de bewegingsonscherpte van het autoje te verkrijgen (s=1/125, a-4, iso=3200), donkere fotos maar het gaat om het idee.
Ik wilde hier een beetje bijflitsen maar dan krijg ik gelijk de strakke bevroren auto. Ook flitsen met rear curtain lukt niet want er is te weining omgevingslicht dus ik krijg hetzelfde resultaat als gewoon flitsen.
Ik kan niet geloven dat het niet kan dus ik doe iets fout. Maar wat?
suggesties welkom!
high speed TTL(TTL FP) valt tegen?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: high speed TTL(TTL FP) valt tegen?
Je geeft zelf het antwoord al:
Voeg daarna een (zwakke) flits toe.
Zorg eens voor wat meer licht, en stel je camera zo in dat hij voor een stilstaand voorwerp goed belicht.Ook flitsen met rear curtain lukt niet want er is te weining omgevingslicht dus ik krijg hetzelfde resultaat als gewoon flitsen.
Voeg daarna een (zwakke) flits toe.
Als je flitst zonder high-speed voeg je een belichting toe met een tijd van 1/1000s, zeg maar wat. Werk je met kortere sluitertijden, 1/400 oid en met hig-speed flitsen, dan smeer je de flits uit over die sluitertijd, dus ook 1/400. Met het rear-curtain krijg je bij een rtelatieve langere sluitertijd een scherpere flitsopname binnen je daglichtopname. Bij 2e gordijn aan het eind van die beweging, bij het eerste gordijn aan het begin van die beweging.Mijn uiteindelijke doel was eigenlijk ook om de bekende fotos te maken waarbij het autotje scherp in beeld staat maar de omgeving onscherp door de beweging van de camera (panning). Dit lukte me echter niet met de flitser erbij . Waarom begrijp ik nog niet. ALs ik het zonder flitser doe lukt het me wel om de bewegingsonscherpte van het autoje te verkrijgen (s=1/125, a-4, iso=3200), donkere fotos maar het gaat om het idee.
Wat jij zoekt is een pulserende flits op een langere tijd als de synchronisatietijd.
Ken de opstelling niet, uit de losse pols zou je kunnen proberen met de flitser op M en een zo laag mogelijk vermogen dat allen je onderwerp belicht wordt tijdens het pannen. Wat betreft je onderwerp vallen de flits- en daglichtfoto samen, de achtergrond wordt niet extra belicht. Weet ook niet wat je bedoeld met de racebaan. Is het er zo een in de woonkamer met die kleine autootjes, dan heb ik er een hard hoofd in.
George
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Highspeed flitsen heeft binnen niet zoveel zin, omdat het aanwezige licht zodanig weinig is, dat je dat in het resultaat niet zult merken door de relatief toch trage sluitertijden die je daarbij zult gebruiken.
Highspeed flitsen is vooral bedoeld voor buiten, bij het inflitsen op een mooie zonnige dag (ophelderen van schaduwen), om boven de beperking van de normale flitssynchronisatietijd uit te kunnen komen. Bij zonnig weer kom je namelijk al gauw op sluitertijden korten dan 1/250 sec. Zeker als je met grote diafragma-openingen wilt werken.
Highspeed flitsen is vooral bedoeld voor buiten, bij het inflitsen op een mooie zonnige dag (ophelderen van schaduwen), om boven de beperking van de normale flitssynchronisatietijd uit te kunnen komen. Bij zonnig weer kom je namelijk al gauw op sluitertijden korten dan 1/250 sec. Zeker als je met grote diafragma-openingen wilt werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dank jullie wel voor de reactie. Ik heb me inmiddels verder verdiept in het flitsen bij gebruik van achtergrond licht en ben er inmiddels ook achter dat dat het probleem is, te weinig licht. Ik geloofde julli natuurlijk wel, maar ik begreep het nog niet goed. Nu maar weer verder oefenen!
- pegasos4all
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
misschien zou het leuk zijn en leerzaam als er een keer een dag wordt georganiseerd voor bv hoe om te gaan met de flitser in de praktijk?
Ikzelf ben in het bezit van de SB 900 het is zeker leerzaam om met andere gebruikers info uit te wisselen.
Ik hou mij aanbevolen daarvoor!
gr Cor van Londen.
Ikzelf ben in het bezit van de SB 900 het is zeker leerzaam om met andere gebruikers info uit te wisselen.
Ik hou mij aanbevolen daarvoor!
gr Cor van Londen.
Ricoh XRX, Panasonic DMC LZ6, Nikon D90 + 18-105 4.5-5.6 G IF-ED VR + SB900
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: zou het leuk zijn en leerzaam
Beste Cor,
Bijna ieder jaar organiseert de NCN een bijeenkomst met flitsen als onderwerp...
Groeten, Gijs
Bijna ieder jaar organiseert de NCN een bijeenkomst met flitsen als onderwerp...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)