Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Bericht door ReneG » za jan 14 2012 12:20 am

Patrick schreef:Vraagje. Zou je eens kunnen tonen wat je zou kunnen met mijn platen met Nik Silver Efex zou kunnen? Wat mis ik in mijn omzettingen?
Kun je ook zelf doen. ;)

Als je bij nik de demo van Silver Efex 2 download (Lightroom editie, dat is belangrijk) kun je die integreren in Capture NX2. Werkt prima en dan kun je er 2 weken zelf mee experimenteren. Wel even in de gaten houden dat het een TIF conversie is, maar die kun je daarna weer als NEF opslaan en verdergaan met bewerkingen (indien nodig).

Je kunt die editie overigens zelfs zonder edit programma's gebruiken, dat is maar amper lastiger dan even de editor in Capture NX2 instellen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jan 14 2012 12:23 am

Als ik dat al werkend zou krijgen dan zegt dat niet alles. Skippy is heel goed met Silver Efex. Ik ben eigenlijk wel benieuwd...

Heb je een linkje hoe je dat werkend kan krijgen? Ik meen dit ooit wel eens hier langs te hebben zien komen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 14 2012 12:29 am

Patrick schreef:Op FX had ik natuurlijk wel een stopje extra nodig gehad om dezelfde scherptediepte te halen.
Klopt, maar ik denk dat het "probleem" eerder in de missende scherpte dan in de scherptediepte zit. Liever een scherpe foto met een beperkte scherptediepte dan een onscherpe foto waarbij de scherptediepte in de onscherpte ten onder gaat.
Laatst gewijzigd door Skippy op za jan 14 2012 12:33 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 14 2012 12:31 am

Patrick schreef:Als ik dat al werkend zou krijgen dan zegt dat niet alles. Skippy is heel goed met Silver Efex. Ik ben eigenlijk wel benieuwd...

Heb je een linkje hoe je dat werkend kan krijgen? Ik meen dit ooit wel eens hier langs te hebben zien komen.
Ja, dat was ik geloof ik ... Iets van de Silver Efex Lightroom link als external editor noemen in CNX, dan opent deze de foto als Tif in Silver Efex.

Aanvulling, inmiddels gevonden. Leve Google.
http://www.luminescentphoto.com/blog/20 ... ture-nx-2/
Laatst gewijzigd door Skippy op za jan 14 2012 12:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » za jan 14 2012 12:33 am

Patrick schreef:Als ik dat al werkend zou krijgen dan zegt dat niet alles. Skippy is heel goed met Silver Efex. Ik ben eigenlijk wel benieuwd...

Laat ik het zo zeggen: Het downloaden (1 minuut) duurde minder lang dan het aan de praat brengen van het programma.

Volledige link:

http://www.luminescentphoto.com/blog/20 ... ture-nx-2/

Simpelere versie:
1. Download en installeer de lightroom versie van Silver Efex 2 (kan overigens ook met de andere Lightroom Nik plugins!). Je hoeft alleen maar je E-mail adres in te vullen bij de download.
2. Start Capture NX2.
3. Ga naar menu Edit -> Preferences -> General
4. In het eerste fveld, 'Open With Application', klik je op 'Browse'. Dan kies je: C:\Program Files\Nik Software\Silver Efex Pro 2\Silver Efex Pro 2.exe
5. Controleer dat de checkbox 'Same as File' aanstaat.

Gebruik is simpel. Open een foto in de Capture NX2 editor zoals je normaal doet om te editen. Als de foto open is, kies je in het menu 'File' -> 'Open With...'. Dan maakt hij een TIF kopie in dezelfde dir en die wordt in Silver Efex geopend. Dan ga je in Silver Efex 2 aan de slag, gewoon een preset kiezen en tweaken. En niet vergeten op 'Save' te drukken. ;)

Mocht je later alsnog extra Capture NX2 edits willen doen dan save je de file alsnog als NEF en kun je verder editen. Scheelt ook ruimte. Uiteraard moeten de correcties die je alleen in RAW kunt doen (Lenscorrectie en Witbalans) wel vooraf, maar goed dat doe je bij een normale workflow ook.

PS: Ik overweeg de hele plugin suite voor Nik te kopen sinds ik dit aan de praat heb. Die hele suite (DFine, Silver, Color, HDREfex etc.) is niet eens zoveel duurder dan een enkele plugin...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » za jan 14 2012 12:33 am

PS: Skippy was me net voor. Maar het werkt hoe dan ook uitstekend.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 14 2012 12:35 am

ReneG schreef:PS: Skippy was me net voor.
Het was secondenwerk Rene :D

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » za jan 14 2012 12:38 am

Skippy schreef:
ReneG schreef:PS: Skippy was me net voor.
Het was secondenwerk Rene :D
:mryellow:

Oh en wat ook nog kan: Gewoon koppelen in de verkenner via 'Openen Met', Programma selecteren. Je hoeft het niet eens als standaard in te stellen, als je dat 1 keer hebt gedaan kun je vervolgens Silver altijd als optie kiezen.

Het begint overigens steeds meer te kriebelen om de hele collectie aan te schaffen. Ik vind het supertools. Ik wacht even mijn demo-periode af, want de vorige keer stuurden ze me ook een aanbod met korting.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 14 2012 12:42 am

ReneG schreef:Het begint overigens steeds meer te kriebelen om de hele collectie aan te schaffen. Ik vind het supertools. Ik wacht even mijn demo-periode af, want de vorige keer stuurden ze me ook een aanbod met korting.
Als je aan een webinar van Nik deelneemt krijg je ook een aanbod voor korting. Ik gebruik alleen Silver Efex Pro en Color Efex 3. Ga wel upgraden naar Color Efex 4, vanwege de mogelijkheid om filters te stapelen.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » za jan 14 2012 12:46 am

Skippy schreef:
ReneG schreef:Het begint overigens steeds meer te kriebelen om de hele collectie aan te schaffen. Ik vind het supertools. Ik wacht even mijn demo-periode af, want de vorige keer stuurden ze me ook een aanbod met korting.
Als je aan een webinar van Nik deelneemt krijg je ook een aanbod voor korting. Ik gebruik alleen Silver Efex Pro en Color Efex 3. Ga wel upgraden naar Color Efex 4, vanwege de mogelijkheid om filters te stapelen.
Weet je toevallig hoeveel korting je dan krijgt? Overigens neem ik dan de hele collectie (lightroom) omdat Silver en CEP samen al duurder zijn dan de hele lightroom suite.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 14 2012 12:49 am

ReneG schreef:
Skippy schreef:
Weet je toevallig hoeveel korting je dan krijgt? Overigens neem ik dan de hele collectie (lightroom) omdat Silver en CEP samen al duurder zijn dan de hele lightroom suite.
Ik meen 15%, maar die korting geldt alleen voor het onderdeel waarvan je de webinar gevolgd hebt niet voor de hele collectie. Lekker link van Nik ...

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za jan 14 2012 10:30 am

Skippy schreef: Ga wel upgraden naar Color Efex 4, vanwege de mogelijkheid om filters te stapelen.
In NX2 is het nu al mogelijk om met Color Efex 3 de filters te stapelen. Dit is vooral handig indien een masker wordt toegepast.

Werkwijze:
1. Maak een nieuwe edit-step; kies een filter en pas naar smaak de filterwaarden aan. Eventueel maskeren naar behoefte.
2. Ga in de Menubalk naar het filtermenu, druk de Shift-toets in en kies een filter. Dit filter wordt nu in dezelfde edit-step opgenomen, inclusief toepassing van een reeds gemaakt masker.
3. Indien gewenst kun je stap 2. herhalen voor toepassing van meer filters.

Opmerking: het combineren van bewerkingen in een edit-step is mogelijk met vrijwel alle opties die in de Menubalk zijn opgenomen, dus bijvoorbeeld ook LCH met D-lighting.
Jur

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 14 2012 10:51 am

Goede toevoeging Jur voor de CNX-gebruikers. Ik gebruik CNX niet meer, werk naar volle tevredenheid met Lightroom.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 15 2012 1:59 pm

Jur schreef:
Skippy schreef: Ga wel upgraden naar Color Efex 4, vanwege de mogelijkheid om filters te stapelen.
In NX2 is het nu al mogelijk om met Color Efex 3 de filters te stapelen. Dit is vooral handig indien een masker wordt toegepast.

Werkwijze:
1. Maak een nieuwe edit-step; kies een filter en pas naar smaak de filterwaarden aan. Eventueel maskeren naar behoefte.
2. Ga in de Menubalk naar het filtermenu, druk de Shift-toets in en kies een filter. Dit filter wordt nu in dezelfde edit-step opgenomen, inclusief toepassing van een reeds gemaakt masker.
3. Indien gewenst kun je stap 2. herhalen voor toepassing van meer filters.

Opmerking: het combineren van bewerkingen in een edit-step is mogelijk met vrijwel alle opties die in de Menubalk zijn opgenomen, dus bijvoorbeeld ook LCH met D-lighting.
Inplaats van stapelen, als je als basis hetzelfde masker wilt gebruiken in andere gereedschappen, kun je simpel de regel waarin het masker (Selectie) staat kopiëren (Control C) en bij een een ander "apart" gereedschap als masker (Selectie) erbij plakken (Control V).
Het voordeel daarvan is dat je bij deze methode nog vrijheid hebt om het masker (Selectie) per gebruikt gereedschap nog aan te passen.
Bij stapelen heeft de eerste selectie effect op alle gestapelde gereedschappen en kun je niet individueel ingrijpen per filter.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jan 15 2012 4:25 pm

Patrick schreef:
Skippy schreef:Mij valt op dat de D300s veel minder presteert op iso 3.200 dan de D700/D3. Niet alleen meer - niet te onderdrukken - ruis maar in meerdere opzichten (kleur, witbalans) presteert de D300s blijkbaar zichtbaar slechter. Zie voor het verschil bijv. mijn vanavond geplaatste serie, veelal op hoge iso geschoten, van de Vakantiebeurs. Als je veel binnenreportages schiet onder lastige lichtomstandigheden loont de overstap naar FX dubbel en dwars. En wellicht voor de nabewerking de overstap naar Lightroom :wink:
Dat wisten we toch al? :? Ik vind het niet zo slecht als ik eerlijk ben. Ik weet nog wat de resultaten van de D200 waren bij alles boven ISO 800...

Maar ik heb niet voor niets een grote move gemaakt wat betreft objectieven. Ik wil toch wel in de toekomst naar FX. Maar om nu nog een D700 aan te schaffen... dan had ik het al jaren eerder moeten doen. Ze zijn al heel lang ongeveer even duur. En de camera loopt al zo lang mee. Ik moet er niet aan denken dat ik zo'n ding koop en al heel snel een opvolger aangekondigd wordt. Een goede betrouwbare tweedehands zou wel een overweging kunnen zijn. Want het is toch wel een heel fijn ding.

Vraagje. Zou je eens kunnen tonen wat je zou kunnen met mijn platen met Nik Silver Efex zou kunnen? Wat mis ik in mijn omzettingen?
OK Patrick, even heel snel (5 minuten) een foto bewerkt op mijn oude Windows PC met Photoshop Elements en Nik Silver Efex.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”