Blauwe luchten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
mennot

Blauwe luchten

Bericht door mennot » za jan 14 2012 6:27 pm

Hallo Allemaal,

Ik ben een point and shoot fotograaf met een D90 en een Tokina 11-16 lens en een polarisatie-filter.

Met mijn vorige camera D70s met de kit-lens 18-70 was het fotograferen van blauwe luchten erg gemakkelijk. Het polarisatie filter erop en ik had een blauwe lucht. Bij de D90 lukt dat niet in de zoeker zie ik wel een blauwe lucht (met bewolking) maar op de foto is deze wit/grijs. Ik fotografeer op de p-stand en pas soms de F aan voor meer scherptediepte en de ISO als het te donker is.

Heeft iemand hier een tip voor?

Mvg. Menno

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Blauwe luchten

Bericht door yzf1kr » za jan 14 2012 6:50 pm

Post eens een voorbeeld.

Maar bedenk wel dat groothoek en polarisatie filters geen goede combinatie is. Door de grote hoek zijn nooit alle delen van de lucht even blauw.

mennot

Bericht door mennot » za jan 14 2012 7:20 pm

Afbeelding

Afbeelding

Waar moet ik op letten als ik geen polarisatie filter gebruik?

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » za jan 14 2012 7:41 pm

Foto's zijn aanzienlijk overbelicht; 1/15 sec op f/6.3 bij 200 ISO halverwege de middag?? Zie ook het histogram!
Maak eens een proefserie op de A-stand met bijvoorbeeld EV correcties 0, - 0.3, -0.7 en 1.0. Je kunt daar ook de BKT-functie voor gebruiken. Overigens komen in januari in Nederland (en Duitsland) blauwe luchten niet zo vaak voor.
Ik zie tevens dat de witbalans op Schaduw (Shade) was ingesteld, waardoor het blauw behoorlijk is weggefilterd. Maak ook eens een proefje met de witbalans op Auto, Daglicht en Bewolkt.
Laatst gewijzigd door Jur op za jan 14 2012 8:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » za jan 14 2012 7:48 pm

Als je met het licht meefotografeert, krijg je fraaiere luchtpartijen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

mennot

Bericht door mennot » za jan 14 2012 8:26 pm

Een strak blauwe lucht komt inderdaad niet zo vaak voor maar een blauwe lucht met wat bewolking komt wel voor (wat ik zelf mooier vind). De aanwijzingen ga ik uitproberen. Zonder polarisatie filter neem ik aan?
Gobert schreef:Als je met het licht meefotografeert, krijg je fraaiere luchtpartijen.
Met de zon in de rug bedoeld u? Ga ik proberen.

Mvg Menno

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 14 2012 9:54 pm

Jur schreef:Foto's zijn aanzienlijk overbelicht; 1/15 sec op f/6.3 bij 200 ISO halverwege de middag??
Voorgrond is prima belicht. Van aanzienlijke overbelichting is geen sprake. Wel van rare vignettering (zonnekap scheef?). Edit: Of de pola natuurlijk.

Gobert schreef:Als je met het licht meefotografeert, krijg je fraaiere luchtpartijen.
Ik vermoed dat dit de oplossing is inderdaad (en dat is inderdaad met de zon in de rug).
Laatst gewijzigd door Tom op za jan 14 2012 10:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za jan 14 2012 10:09 pm

Je bedoeld natuurlijk haaks op de zo'n.
Het polarizatie effect is maximaal als je de zon op 90 graden hebt.

Daarnaast moet je ook nog eens aan je fliter draaien tot om het maximale effect te bereiken.

mennot

Bericht door mennot » za jan 14 2012 11:01 pm

Inderdaad, je ziet het polarisatie-filter.

Ik heb me laten vertellen dat ik het filter moet draaien totdat de lucht op het donkerst is.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jan 15 2012 10:14 am

Tom schreef: Voorgrond is prima belicht. Van aanzienlijke overbelichting is geen sprake.
Bekijk het histogram; er zit geen pixeltje zwart in, maar geeft een forse "spike" te zien aan de rechterkant! Als je in nabewerking bijvoorbeeld levels toepast, zie je een aanzienlijke verbetering, waarbij het blauw in de lucht ook donkerder wordt.
Mijn indruk van de D90 is dat deze camera de neiging heeft iets over te belichten; mijn zoon past op zijn camera daarom permanent een correctiefactor EV -0.3 toe met goede resultaten.
Jur

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo jan 15 2012 11:51 am

Jur schreef:
Tom schreef: Voorgrond is prima belicht. Van aanzienlijke overbelichting is geen sprake.
Bekijk het histogram; er zit geen pixeltje zwart in, maar geeft een forse "spike" te zien aan de rechterkant! Als je in nabewerking bijvoorbeeld levels toepast, zie je een aanzienlijke verbetering, waarbij het blauw in de lucht ook donkerder wordt.
Mijn indruk van de D90 is dat deze camera de neiging heeft iets over te belichten; mijn zoon past op zijn camera daarom permanent een correctiefactor EV -0.3 toe met goede resultaten.
Als je naar het geheel kijkt is er inderdaad sprake van overbelichting, maar de voorgrond is prima. Die spike is eenvoudig te verklaren: de lucht is overbelicht. Wil je dat goed doen, dan zit je al snel vast aan een grad ND. In nabewerking wordt dat lastiger.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jan 15 2012 12:02 pm

Je kunt er ook voor kiezen om wat krapper te belichten en de schaduwen in de nabewerking op te helderen: in CNX2 met Schaduwen en/of D-lighting of een sturingspunt, in PS met Schaduwen.
Jur

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo jan 15 2012 12:20 pm

Klopt, en wat dat betreft ben ik het met je eens, dan belicht je liever wat onder en licht je de schaduwen op. Highlights terughalen is stukken lastiger.

mennot

Bericht door mennot » ma jan 16 2012 11:58 pm

Vandaag was het bij ons (vlakbij Koblenz) een stralende dag in januari. Ik vind het wel erg lastig om een goede balans te vinden. Het gras zou ik graag wat donkerder (dieper groen) willen maar dan zijn de schaduwen weer te donker. Maarja het ging om de blauwe lucht en die staat er nu goed op.

Allen bedankt voor de tips.

Afbeelding

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di jan 17 2012 2:02 am

mennot schreef:Ik vind het wel erg lastig om een goede balans te vinden. Het gras zou ik graag wat donkerder (dieper groen) willen maar dan zijn de schaduwen weer te donker.
Dat kun je dan weer compenseren met nabewerking.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”