Wij (mijn zoontje en een vriendje, en ik) gaan vandaag naar een Slotracing wedstrijd kijken.
Je weet wel, van die Carrera autotjes op een grote racebaan.
Nu was mijn vraag wat voor instellingen daar het beste zijn om foto's te maken.
Mijn set is: Nikon D90, Nikon 18-105, en Nikon 70-300.
Ik zal de 18-105 wel moeten gebruiken. Maar hoe stel ik de D90 in ?
Ik heb de set nog niet zo lang.
Advies Slotracing Foto's
- peturbo
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Advies Slotracing Foto's
Die dingen zijn supersnel !
Ik denk dus camera op S, autofocus op AF-C, AF veldstand op 3D tracking en afhankelijk van lichtomstandigheden (binnen, buiten), proberen welke iso waarde nog goede beelden geeft.
Succes.
Ik denk dus camera op S, autofocus op AF-C, AF veldstand op 3D tracking en afhankelijk van lichtomstandigheden (binnen, buiten), proberen welke iso waarde nog goede beelden geeft.
Succes.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik denk dat je het heel moeilijk krijgt eerlijk gezegd. Je 3D tracking kan dat niet volgen, evenals je AF-C. Die dingen lopen zo vreselijk hard. Ik denk dat je beste optie zou zijn je camera op een statief ergens neer te zetten, op dat punt je scherpstelling manueel te doen en daarna kijken wat je nodig hebt om in stand M de juiste beelden te vormen en met met je sluitertijd en hoogte van ISO.
Ik neem aan dat je de auto's niet altijd wil bevriezen, dat haalt juist het gevoel van snelheid uit het geheel ( waar het om draait natuurlijk bij slotracen ), maar dat je juist een iets langere sluitertijd hanteert om een gevoel van snelheid erin te bakken.
Vervolgens zal alles op timing aankomen. Schiet op je maximale 4.5FPS bij voorkeur met een afstandbediening als het autootje omgeving jouw scherpstelpunt komt. Omdat ze heel veel rondjes rijden zal je veel foto's kunnen schieten en ook moeten schieten omdat je vaak zal missen ben ik bang.
Wel kan je natuurlijk regelmatig je statief verplaatsen om andere interessante hoeken te vinden.
Succes met je shoot, ben benieuwd hoe het resultaat is.
Ik neem aan dat je de auto's niet altijd wil bevriezen, dat haalt juist het gevoel van snelheid uit het geheel ( waar het om draait natuurlijk bij slotracen ), maar dat je juist een iets langere sluitertijd hanteert om een gevoel van snelheid erin te bakken.
Vervolgens zal alles op timing aankomen. Schiet op je maximale 4.5FPS bij voorkeur met een afstandbediening als het autootje omgeving jouw scherpstelpunt komt. Omdat ze heel veel rondjes rijden zal je veel foto's kunnen schieten en ook moeten schieten omdat je vaak zal missen ben ik bang.
Wel kan je natuurlijk regelmatig je statief verplaatsen om andere interessante hoeken te vinden.
Succes met je shoot, ben benieuwd hoe het resultaat is.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Is het geen optie om te flitsen en dan te synchroniseren op het tweede gordijn? Dan geeft een iets langere sluitertijd met bewegingsonscherpte het gevoel van beweging en de flits geeft de scherpte aan de autootjes (bevriest de situatie). Maak gebruik van het aanwezige licht, dus laat de flitser het bestaande licht aanvullen.
Ik ken de lichtomstandigheden niet, maar stel dat deze niet optimaal zijn en je dus licht bij moet flitsen dan D90 op Manueel 1/40-1/60 diafragma zo laag mogelijk (zo ver mogelijk geopend, zo min mogelijk scherptediepte) en ISO 400, manueel scherpstellen op een vast punt. Flitsen op TTL en indien mogelijk indirect.
En schiet op continu fast in NEF.
Zo zou ik het in eerste instantie proberen. Als anderen betere suggesties hebben hoor je het vast wel.
Groeten,
Gerrit
Ik ken de lichtomstandigheden niet, maar stel dat deze niet optimaal zijn en je dus licht bij moet flitsen dan D90 op Manueel 1/40-1/60 diafragma zo laag mogelijk (zo ver mogelijk geopend, zo min mogelijk scherptediepte) en ISO 400, manueel scherpstellen op een vast punt. Flitsen op TTL en indien mogelijk indirect.
En schiet op continu fast in NEF.
Zo zou ik het in eerste instantie proberen. Als anderen betere suggesties hebben hoor je het vast wel.
Groeten,
Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk