POLL D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Hoe tevreden ben je over je D7000?

Zeer tevreden
88
57%
tevreden
43
28%
ontevreden
18
12%
zeer ontevreden
5
3%

Totaal aantal stemmen: 154

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: POLL D7000

Bericht door Arie Vigelius » di jan 10 2012 10:03 pm

@henkk Ik heb toen ook vermeld dat ik (toen) op kleine diafragmawaarden zat en heb me niet goed gerealiseerd dat daarmee de scherptediepte nogal beperkt is en dat een kleine beweging al voldoende was om uit focus te geraken. Onkunde van mijn kant, so to speak. Nu ik daar veel bewuster mee omga worden de resultaten ook veel beter.
Ik heb zeker niet de pretentie dat ik zomaar de problemen van anderen zou kunnen oplossen, daar ben ik nog lang niet goed genoeg voor, maar ik contstateer de dingen zoals ik ze beleef en de kwaliteit van mijn foto's, gemaakt met de D7000 wordt gewoonweg beter.
Ik kan goed begrijpen dat mensen in dit traject gefrustreerd raken, dat was ik ook een tijdje en zeker als dan blijkt dat jij toevallig die maandagochtend camera hebt gekocht.
Dat van die nikonlenzen vs andere merken schaar ik vooralsnog onder de noemer toeval, alhoewel ..... het is wel frapant.
Ik heb de fijnafstelling thetered gedaan en op het beeldscherm van de Mac was het allemaal duidelijk zichtbaar. Ook op de kleinste diafragmawaarden (ik had de camera op statief en goed uitgelijnd met de testcard - waterpas en rolmaat enzo).
Na fijnafstelling heb ik met elk objectief, uit de hand, een aantal foto's gemaakt en ik werd helemaal blij!
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di jan 10 2012 11:09 pm

Zoracks bedankt voor je toelichting. Destijds leek voor mij de vraag of het nou wel of niet aan de machines lag, aan de orde en was de juiste werking van de D7000 twijfelachtig. Het lijkt er op dat met verdere oefening tenminste een deel van de problemen ondervangen kan worden. Dat werd eerder niet als redelijk aanvaard. Ik ben benieuwd want ik kan dit weekeind ook eens een D7000 proberen (meer dan die van mijn schoonzuster, die overigens geen enkel probleem heeft, zij het met een Nikkor 17-55/2.8 (o.i.d.) er op).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

POLL D7000

Bericht door Arie Vigelius » wo jan 11 2012 1:01 am

Ik spreek uiteraard alleen namens mijzelf. Een ander kan wel heel andere en grotere problemen ondervinden. Ik wil niets of niemand op geen enkele manier tekort doen.
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

eaglestar1969

Bericht door eaglestar1969 » wo jan 11 2012 7:16 am

Inmiddels is het percentage tevreden D7000 gebruikers 81% (zeer tevreden + tevreden). Een geruststellende gedachte :-)

Ik ben een tijdje ontevreden geweest met mijn D7000 totdat ik me ging verdiepen in in dit apparaat. Mede dankzij de boeken van Thom Hogan en David Busch. Van alle forums leer ik enorm bij en er is één ding waar ik heilig van overtuigd ben: De D7000 is een pracht apparaat en zeker in combinatie met de 24-120 f4 en de Tokina 12-24 f4. Geen fijnafstelling nodig :-)

De zogenaamde deftige objectieven liggen nog ver buiten mijn bereik maar of ik dat jammer vind... nee,dus!!!

Martin

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » wo jan 11 2012 1:42 pm

:wink2: die 24-120 is anders een knap deftig objectief!

ik sluit me trouwens helemaal bij je aan, de D7000 is een prachtmachien, maar sommigen hebben een maandag-exemplaar, of kunnen er gewoon niet me omgaan, hij vraagt namelijk wel om zekere "skils", het is niet een camera van "druk maar op het knopje". Ik verbaas me soms echt wel (hier in het forum, maar ook elders) hoe mensen tegenwoordig fotograferen: "schiet maar raak, thuis kijken we wel of er wat bijzit", maar op die manier kun je gewoon niet verwachten met goede resultaten te komen. Zeker de D7000 vraagt vooraf kijken en instellen.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Geubs

Bericht door Geubs » do jan 12 2012 12:55 am

Potvervier wat een topic!

Ik wilde upgraden van mijn D80 en zag als logische keuze de D7000. Als ik tests lees dan over het algemeen niets dan lof! Dus ik na de fotowinkel en staan testen met de D7000.

Eigenlijk was ik al verkocht maar ging er toch nog 1 nachtje over slapen (lees mezelf ziek googlen).

Hier ging het bijna fout! Bijna want als je kijkt zie je heel veel negative berichten van gebruikers tegenover relatief weinig positieve. Met een kleine knoop in de maag toch de camera besteld (ik wilde zo graaaag!).

En man man man wat ben ik blij het TOCH gedaan te hebben! Wat een top camera!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 12 2012 1:39 am

Geubs schreef:Hier ging het bijna fout! Bijna want als je kijkt zie je heel veel negative berichten van gebruikers tegenover relatief weinig positieve. Met een kleine knoop in de maag toch de camera besteld (ik wilde zo graaaag!).
Tja, je gaat eerder forums bezoeken en je bevindingen posten als je een probleem hebt of denkt te hebben. Dat is al vaker gemeld in dit draadje. Dat soort reacties zijn dan ook oververtegenwoordigd in dit soort draadjes.

Goed te zien dat je jezelf helemaal aangemeld hebt om een positief bericht te plaatsen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » do jan 12 2012 9:18 am

Tja , dat is altijd het geval met goede dingen , je hoort er niets over.
Koop je groene verf, en is het dus groen ga je niet de leverancier lopen prijzen !
Is de groene verf rood , dan zul je best hier en daar iets gemopper horen.
Maar het is goed om commentaar te hebben , dit is voor de fabrikant reden om dit beet te pakken en te verbeteren.
:ugeek:

Geubs

Bericht door Geubs » do jan 12 2012 2:08 pm

Probleem met het lezen van veel negatieve reacties is dat ik mezelf nu betrap op rare fratsen...

Ik ben eerlijk en echt een newbie met fotos. diafragma, iso, sluitertijden dat snap ik allemaal maar ik doe het voornamelijk voor de lol.
Nu ik zoveel gedoe heb gelezen met de D7000 ga ik ineens op pixellevel zitten loeren naar mijn fotos... waarom!?? ik deed het nooit...

Nu een paar dagen verder en ik hou echt van de camera! Dus nogmaals, bij twijfel gewoon doen!

opdehoek
Forumlid
Forumlid

Bericht door opdehoek » do jan 12 2012 4:15 pm

De grote hoeveelheid klachten in dit forum is voor mij ook de reden geweest om de poll te starten.
Zelf ben ik uitermate tevreden over de D7000, maar in dit forum kwam ik maar weinig tevreden gebruikers tegen.
Gelukkig blijken de tevreden gebruikers de grote meerderheid.
Zelfs van de 20% ontevreden gebruikers is het voor mij nu duidelijk, dat de oorzaak meestal niet eens bij de D7000 gezocht moet worden.

Eigenlijk had ik dit wel kunnen weten want 7 jaar terug toen ik m'n D70 kocht, gebeurde op internet fora hetzelfde met die camera.

Een paar jaar terug kocht ik een filmscanner. Bijna de helft van de gescande negatieven bleek toen niet optimaal scherp, terwijl ik over de zelfgemaakte vergrotingen op A3 formaat best tevreden was. Zo blijkt dat je op een computer scherm problemen kan waarnemen die op een A3 afdruk niet of nauwlijks opvallen.

Ook helpt het als je je verdiept in de manier waarop alle automatische systemen van een camera werken, zodat je kan voorspellen wanneer de automatiek waarschijnlijk een verkeerde keuze gaat maken. En ook met die kennis gaat het nog niet altijd goed en maak ik nog regelmatig foto's waarbij ik niet overal goed over heb nagedacht. Gelukkig kom ik daar in de praktijk dankzij m'n D7000 meestal nog goed mee weg. Tot nog toe zijn de meeste fouten door mijzelf gemaakt en daar probeer ik van te leren.

Kortom, ik ben blij met de positieve uislag van deze poll en ik hoop dat het de twijfels (naar aanleiding van een aantal topics in dit forum) wegneemt bij de mensen die deze camera overwegen.

Wilbert.

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » vr jan 13 2012 3:59 pm

Wat heet positieve uitslag...
Eén op de 5 is ontevreden, dat is nogal wat. Gelukkig valt het te relativeren want in absolute aantallen valt het toch best mee ;)
Als die 20% gewoon weer de D90 uit de kast pakt hebben we plotseling weer 100% tevredenheid!
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » vr jan 13 2012 5:33 pm

Willem65 schreef:Wat heet positieve uitslag...
Eén op de 5 is ontevreden, dat is nogal wat. Gelukkig valt het te relativeren want in absolute aantallen valt het toch best mee ;)
Als die 20% gewoon weer de D90 uit de kast pakt hebben we plotseling weer 100% tevredenheid!
De test is wel positief, want alen van toepassing op de mensen die dit forum bezoeken. Ik kwam hier niet voordat ik een probleem bij mijn D7000 MEENDE te hebben gevonden, en naar een oplossing ging zoeken. Had ik dat probleem niet gehad, was ik hier nooit gekomen, en zo zullen massa's tevreden D7000 gebruikers hier ook niet komen. Dus zullen er vele honderden tevreden tot zeer tevreden gebruikers nooit weten dat hier een aantal mensen elkaar zit lastig te vallen met vermeende problemen (soms ook echte, maar die moeten eigenlijk niet hier zijn, maar bij Nikon).
De meeste problemen ontstaan trouwens doordat mensen de boel onjuist inschatten, zoals ikzelf ook deed, je verwacht teveel van je nieuwe camera, en dan ga je "pixel-peepen", wat een woord, en dat zie je ineens dat niet alles scherp is! Wow, dat is niet goed, wat een rot camera! Maar vergeet het, als alles niet scherp is, heb je een probleem, als niet alles scherp is, heb je hoogst waarschijnlijk zelf iets fout gedaan, en daar moet dan eerst aan gewerkt worden. Maar klagen is vel makkelijker.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

opdehoek
Forumlid
Forumlid

Bericht door opdehoek » vr jan 13 2012 6:07 pm

Willem65 schreef:Als die 20% gewoon weer de D90 uit de kast pakt hebben we plotseling weer 100% tevredenheid!
Dat is nu juist wat ik probeer te zeggen over elke kamera vallen deze klachten terug te vinden er is dus geen verschil op dat punt tussen de
  • D7000
    D90
    D80
    d70
    etc.
Bij de introductie van elk nieuw model zie je dit verschijnsel en de poll laat een heel ander beeld zien dan wanneer je de topics leest als
  • D7000 naar NSP, wat meesturen? UPDATE: Gerepareerd door NSP
    D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters
    D7000 op transport naar NSP
    D7000 autofocus getest
    etc.
Zodra er een nieuwer model is hoor je nauwlijks nog klachten over de voorganger.
De 20% ontevreden gebruikers, in de wetenschap dat de meeste klachten gebruikers fouten betreft, doet mij niet vermoeden dat er daadwerkelijk is structureel mis is met het camera ontwerp of het productie proces.
Mijn eerste analoge camera heb ik destijds ook opnieuw laten afstellen bij INCA, om dat de spiegel niet juist was afgesteld.
Dus ook toen had je dergelijke uitval. Wellicht heb ik daarna geluk gehad bij de aanschaf van de digitale varianten, maar daarin ben ik dan gezien de poll niet de enige.

Wilbert

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di jan 17 2012 1:58 pm

Na enkele maanden nog steeds (meer) tevreden met mijn D7000.
Back focus voor de 35mm1,8G bijgesteld. Werkt nu perfect.
Wel tot de conclusie gekomen dat het belangrijk is om te weten hoe de verschillende instellingen van het AF systeem werken.
Van net zo groot belang is te weten wat de beperkingen van de verschillende instellingen zijn. M.a.w.: Wat en Waarom kan het misgaan. Er bestaat nu eenmaal nog geen perfect AF systeem.
Wat ik mis aan mijn D7000 is de instel wig op het matglas voor handmatig werken. Ook met de afstandmeter van de D7000 kan ik niet direct scherpstellen zonder tussenkomst van de software.
Verder ben ik van mening dat de handleiding voor veel beginners duidelijker mag zijn. Vooral als het gaat om de vraag wat je doet en waarom.

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » di jan 17 2012 3:12 pm

Verder ben ik van mening dat de handleiding voor veel beginners duidelijker mag zijn. Vooral als het gaat om de vraag wat je doet en waarom.
Ik heb het idee dat men in de handleiding niet uitgaat of rekening houdt met waarom iets is maar verwacht dat enige kennis van de grondbeginselen van de fotografie aanwezig is. Hoeveel dat moet zijn hangt meer samen met hoe complex een camera is.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”