Nieuwe Sigma 180mm f/2.8 OS macro

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Ralph
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nieuwe Sigma 180mm f/2.8 OS macro

Bericht door Ralph » wo jan 11 2012 12:43 pm

Sigma komt met een nieuwe 180mm macro f/2.8 macro lens met bibberfunctie, benieuwd wat die gaat kosten en hoe die presteert!

http://www.sigmaphoto.com/shop/apo-macr ... -dg-os-hsm

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nieuwe Sigma 180mm f/2.8 OS macro

Bericht door ArendV » wo jan 11 2012 6:07 pm

Zeker interessant, maar hij wordt wel een stuk groter en een filtermaat van 86mm is niet echt handig...
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 11 2012 6:26 pm

Vreemde filtermaat inderdaad. En vreemd dat ze niet specificeren hoe zwaar dit objectief is... :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door IAMsterdam » wo jan 11 2012 6:49 pm

Ben zeer benieuwd. Mijn 150mm variant is een stukje kleiner en weegt ook al 1,1 kg. Dit moet dus ook wel een flinke jongen zijn.

Als hij verder net zo goed is als de 150mm dan wordt het weer een topper. Ik vind de 150mm in elk geval een geweldig objectief.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

oud0001

Bericht door oud0001 » wo jan 11 2012 7:41 pm

Inderdaad interesant om te volgen.

annoh

Bericht door annoh » wo jan 18 2012 8:19 am

Eerlijk gezegd begrijp ik Sigma niet.

De 150 mm 2.8 macro van Sigma, nu in OS versie verkrijgbaar, staat bij velen goed bekend en is uniek in zijn soort. De nu op de markt gebrachte 180 mm is groter en zwaarder. In de praktijk is het verschil wat betreft onderwerpafstrand, bij gelijke afbeeldingsmaatstaf, tussen 150 mm en 180 mm niet erg groot. De meerwaarde zie ik dan ook niet direct.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 18 2012 9:23 am

Je zou het dan ook niet moeten zien als een aanvulling van een gebruiker die ook reeds een 150mm lens heeft, maar simpel een andere doelgroep.
Bijv. modefotografen werken graag met een langer brandpunt bij volle opening. Zie deze brandpunt eerder als een goedkoper, compacter (maar minder lichtsterk), handzamer alternatief voor bijv. de Nikkor 200mm/2.0 met voor de Sigma de mogelijkheid om die tevens voor macro in te zetten.
In die zin is de Sigma eigenlijk veelzijdiger, bestrijkt een breder gebied van inzetbaarheid.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » wo jan 18 2012 9:27 am

In mijn optiek is iedere cm die je verder weg kan staan van een beestje meegenomen daar ze nog wel eens de neiging hebben om weg te vliegen. Dan is afstand houden gewoon het beste. Tevens zal de 180mm nog wat meer afscheiding geven tussen onderwerp en achtergrond etc.

Ik zie er de voordelen wel voor in bij levende macro objecten. Voor een stilstand bloempje of een packshot is een 50 of 100mm al prima.

E wat betreft de filtermaat... Tsja... waarom ga je bij zeer precies macrowerk waar alles draait om scherpte werken met voorzetfilters? Kom aub niet aan met die oerkreet van "bescherming van het frontelement" want dat is gewoon onzin. Voor zaken als pola en ND filters... tsja... hoeveel mensen doen dat soort werk met een 180mm macrolens?

Maar goed, dat is mijn mening, hoef je het niet mee eens te zijn.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » wo jan 18 2012 9:32 am

Léon Obers schreef: Bijv. modefotografen werken graag met een langer brandpunt bij volle opening. Zie deze brandpunt eerder als een goedkoper, compacter (maar minder lichtsterk), handzamer alternatief voor bijv. de Nikkor 200mm/2.0 met voor de Sigma de mogelijkheid om die tevens voor macro in te zetten
Dat je op volle opening kan werken met een Sigma in deze categorie zal idd waar zijn hopen we. Maar om een vergelijk te trekken met een 200mm/2.0.. Als je weet hoe snel de gemiddelde AF van een Sigma Macro lens is en je kijkt wat de 200mm/2.0 doet... tsja. En om dan alles op MF te gaan schieten... Denk dta het op het randje zal zijn, het kan uiteraard wel, maar het lijkt me niet heel fijn werken persoonlijk. Ik denk dat men dan liever zal kiezen voor een 135mm F2 DC, welke in prijs niet veel slechter zal zijn dan de sigma, maar wel een stuk sneller in alle aspecten.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo jan 18 2012 9:34 am

Ik ben het wel met annoh eens.

De minimale scherpstelafstand (sensor - object) is 9 cm langer.
Echter de Sigma 180mm is zelf ook ruim 5 cm langer dan de Sigma 150mm, blijft dus netto 4 cm extra in werkafstand over.
Je gaat dan van 20cm naar 24cm werkafstand bij maximale vergroting.

Ik blijf mijn favoriete macro combi de komende jaren gebruiken: Sigma 150mm met Sigma 1,4x converter.
Geeft extra werkafstand bij 1:1 en net dat extra beetje vergroting wat soms handig kan zijn en de kwaliteit is goed.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 18 2012 11:09 am

Remco v/d Sanden schreef:
Léon Obers schreef: Bijv. modefotografen werken graag met een langer brandpunt bij volle opening. Zie deze brandpunt eerder als een goedkoper, compacter (maar minder lichtsterk), handzamer alternatief voor bijv. de Nikkor 200mm/2.0 met voor de Sigma de mogelijkheid om die tevens voor macro in te zetten
Dat je op volle opening kan werken met een Sigma in deze categorie zal idd waar zijn hopen we. Maar om een vergelijk te trekken met een 200mm/2.0.. Als je weet hoe snel de gemiddelde AF van een Sigma Macro lens is en je kijkt wat de 200mm/2.0 doet... tsja.
De laatste modellen Sigma macrolenzen hebben interne scherpstelling d.m.v. een HSM motor. (In Nikon termen is dat AF-S) + OS (= VR).
De snelheid daarvan is niet te vergelijken met de oudere macro-objectieven van Sigma zonder HSM, totaal ander optisch concept, en ander concept in scherpstelling.
Ik denk dat de 180mm Sigma meer dan snel genoeg is om die voor modefotografie in te zetten. Mode is geen sport, modellen nemen doorgaans poses aan, tijdens die poses beweegt er maar weinig (is zelfs een vrij statisch gedoe allemaal). Het verloop in instelafstand tussen de ene pose of de andere is zodanig weinig dat je dat qua snelheid in scherpstelling niet eens zult opmerken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”