(Studio)lens kinderen

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Theemuts

(Studio)lens kinderen

Bericht door Theemuts » vr jan 13 2012 11:51 am

Momenteel bezit ik qua zoomlens alleen de kitlens 18-55mm (Nikon D90) en ik ben op zoek naar een nieuwe.
Voor portret bezit ik momenteel een 50mm 1.8G en dit wil ik in de toekomst nog uitbreiden met een 35mm en een 85mm.
Aangezien ik op dit moment voornamelijk kinderen fotografeer vind ik een vast brandpunt niet geschikt voor dit doeleinde ivm dat kinderen nogal lastig stil zitten en ik in praktisch elke situatie wil kunnen inspringen zonder dit letterlijk te doen ;-)
Ik wil dus echt binnen no time van close up naar full body kunnen zonder lenzen te wisselen. Kinderen zijn nogal onvoorspelbaar :D
De lens moet geschikt zijn voor studio, maar ook voor daarbuiten.

Anyway, ik heb dus zelf de volgende lenzen gezien:

- Tamron AF SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD Asf. IF Nikon (Built-in AF) (359,-)
- Sigma AF 24-70mm f/2.8 IF EX DG HSM Nikon (699,-)

Er zit nogal wat prijsverschil in dus wat dat betreft zou ik in eerste instantie naar de eerste neigen.
Maargoed, mijn vraag is eigenlijk of ik in de goede richting aan t zoeken ben wat betreft bereik, diafragma, kwaliteit, etc.

Of zouden jullie iets anders aanraden en zoja, waarom? :)
Misschien wat verschillende? (qua prijs liever niet te duur, maar roep maar gewoon, ik kan altijd overwegen uiteraard tot een bepaalde hoogte)

peterpj
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: (Studio)lens kinderen

Bericht door peterpj » vr jan 13 2012 12:27 pm

Ik neem aan dat je je oude lens inruilt. Ik zou voor een DX meer denken aan een Tamron 17-50 2.8 of de sigma 17-50 2.8 EX.
Ik ving groothoek erg belangrijk en dat ga le bij jouw keus missen.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jan 13 2012 12:40 pm

peterpj schreef: Ik vind groothoek erg belangrijk en dat ga je bij jouw keus missen.
Groothoek voor kinderportretten?
Jur

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » vr jan 13 2012 12:44 pm

dan gebruik je de groothoek toch niet als je kinderen fotografeert. Ik stelde ook in geval de standaard lens wordt ingeruild. Het blijft mijn keus ook met kinderportretten.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels Hintzen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Niels Hintzen » vr jan 13 2012 12:45 pm

Of een echte all-rounder nemen, een 16-85? Dan heb je én meer groothoek dan je nu al hebt (niet superveel uiteraard) maar kan je wel een aardig stuk door zoomen in vergelijking met 18-55. Alleen de lichtsterkte is geen 2.8...

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jan 13 2012 1:19 pm

Ik zou voor fullframe kinderfoto's liever niet onder de 30mm gaan en voor close-up portretten is een bereik tussen 55 en 75mm erg fijn (alles op DX).

Kijk voor testen van de door OP genoemde objectieven op Photozone.de

Tamron 28-75: klik HIER

Sigma 24-70 : klik HIER

Zelf heb ik nooit met deze objectieven gewerkt en heb er derhalve ook geen oordeel over. In dit bereik werk ik nog steeds met de goede oude Nikkor AFS 28-70mm f/2.8.
Jur

delfsegek

Bericht door delfsegek » ma jan 16 2012 9:35 pm

Zelf heb ik de Sigma 17-70mm (f2.8-f4.0) - €365,00. Niet f2.8 over het hele bereik maar naar mijn idee voldoende mogelijkheden. Op 70mm is het maximum f4.0 maar als je een portret gaat maken zal je toch altijd rond de f8-11 zitten om alles mooi scherp te krijgen. Een andere mogelijkheid is een primelens. De nikkor 50mm f1.8 (€185,00) is zeer goed betaalbaar en presteert super. Maar ja, dan mis je toch de zoom die je met kinderen altijd goed kan gebruiken.

Succes met je keuzes.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 16 2012 11:37 pm

Een tweedehands AFS 17-55 f2.8 DX? Kost ongeveer 700 Euro voor een goede.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 17 2012 1:35 am

Theemuts schreef: Anyway, ik heb dus zelf de volgende lenzen gezien:

- Tamron AF SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD Asf. IF Nikon (Built-in AF) (359,-)
- Sigma AF 24-70mm f/2.8 IF EX DG HSM Nikon (699,-)

Er zit nogal wat prijsverschil in dus wat dat betreft zou ik in eerste instantie naar de eerste neigen
Gezien de testen van beide lenzen op Photozone HIER en HIER waar Jur al aan refereert zou je kunnen kijken naar de Tamron AF SP 28-75mm
Bedenk echter wel dat de tegenwoordige versie van de Tamron lens met ingebouwde motor niet echt snel scherp stelt, en de scherpstelling bovendien wat geluid maakt. Als je een Nikon body hebt met ingebouwde motor zou je ook een 2e hands exemplaar kunnen overwegen van het type met AF-schroefspindel.
De Sigma heeft een vreselijk lelijk bokeh in de achtergrond. http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... dx?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 17 2012 11:00 am

Léon Obers schreef:De Sigma heeft een vreselijk lelijk bokeh in de achtergrond. http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... dx?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Kortom: mooi bereik en lekker lichtsterk, maar zeker niet optimaal voor portretten!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 17 2012 11:08 am

Léon Obers schreef:Gezien de testen van beide lenzen op Photozone HIER en HIER waar Jur al aan refereert zou je kunnen kijken naar de Tamron AF SP 28-75mm
Bedenk echter wel dat de tegenwoordige versie van de Tamron lens met ingebouwde motor niet echt snel scherp stelt, en de scherpstelling bovendien wat geluid maakt. Als je een Nikon body hebt met ingebouwde motor zou je ook een 2e hands exemplaar kunnen overwegen van het type met AF-schroefspindel.
Prijsindicatie; ik heb ca. 2 jaar geleden € 200 betaald voor mijn Tamron 28-75mm f2.8 (het oude type zonder ingebouwde scherpstelmotor). Voor het geld een prima objectief, vol open beetje wollig/goed bruikbaar vanaf f4, mindere scherpte in de hoeken maar dat hoeft geen bezwaar te zijn.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 18 2012 1:48 am

Skippy schreef:mindere scherpte in de hoeken maar dat hoeft geen bezwaar te zijn.
Ook op het DX opnameformaat (het formaat wat de TS gebruikt) ?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jan 18 2012 6:58 am

Léon Obers schreef:
Skippy schreef:mindere scherpte in de hoeken maar dat hoeft geen bezwaar te zijn.
Ook op het DX opnameformaat (het formaat wat de TS gebruikt) ?
Nee Léon, maar ik verwacht dat door de kleinere DX beeldcirkel de kwaliteit op DX minstens gelijk zal zijn aan gebruik op FX.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo jan 18 2012 1:01 pm

Persoonlijk gebruik ik heel vaak de 60mm macro voor kinderen.
Mooi brandpunt (werk veel op DX) en snelle AF.
Als ze dan ineens dichtbij zitten kun je ook nog leuke dingen doen omdat je gewoon scherp kunt stellen.
Veel korter dan 50mm zou ik niet gaan omdat je dan steeds meer vertekening begint te krijgen.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”