Manfrotto statief # 117 vraag over head # 136

Discussies over statieven
Mister John

Manfrotto statief # 117 vraag over head # 136

Bericht door Mister John » za jan 14 2012 9:17 pm

Ik heb een mooi Manfrotto statief met type nummer # 117 met een video head type nummer # 136

Nu zit er bij het gebruik speling in de head, echter ik kan nergens een handleiding vinden, of foto's met een duidelijke uitleg.

Afbeelding

1. De moer in het midden zit los, en daar komt de speling vandaan.
Indien ik die vast draai, kan ik niet meer draaien met de kop (terwijl schroef nummer 2 ervoor is om het draaien te vergrendelen, en niet moer 1 lijkt mij?

3. om de frictie te verhogen
4. rode pin/stift, waar is die voor? kan ik daar wat mee?

Hoe kan ik moer 1 vastdraaien en dat ik toch kan blijven draaien en de speling kan opheffen?

UPDATE: Video om het probleem te verduidelijken:

http://www.youtube.com/watch?v=3x50WFrK4MM" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor de reacties
Laatst gewijzigd door Mister John op wo jan 18 2012 11:32 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Manfrotto statief # 117 vraag over head # 136

Bericht door Roelof » za jan 14 2012 11:24 pm

Heb je de kop al eens van het statief afgedraaid om te zien of er aan de onderkant iets los zit?

Waar zit de speling? Draait ie om de as van het statief of ergens anders?

Hoe oud is ie?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Mister John

Bericht door Mister John » za jan 14 2012 11:43 pm

Ouderdom, geen idee, ziet er op zich qua krassen eigelijk nog heel mooi uit, alleen gebroken hendel bij pijl nummer 3. Verder wat kleine butjes op het zwarte deel waar de ondergrond is te zien.

Ik ben een beetje terughoudend met zomaar iets losdraaien. Voor dat ik het weet vliegen de veren, schroeven en klemmen rond...hahaha :D

Als ik de video handel ronddraai (horizontale as) draait de moer ook vast danwel los, echter niet echt vast maar tot een bepaalt punt met ietjes weerstand. Als ik met een punttang de moer vast hou, dan draai ik hem echt vast. en draaien van de kop gaat dan niet meer.

De gehele kop (zwarte deel op foto), danst dan rond door de speling (wankelen) waardoor draaien dus niet vloeiend gaat.

Ik heb de moer los gedraait, en dus is de kop eraf.

Het omhoog te draaien deel is 30 cm lang, en de vraag is, is de moer uit een stuk en dus ook 30 cm lang?

Indien ja, dan lijkt het dat die is afgebroken?

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » zo jan 15 2012 12:37 am

Laten we even een paar dingen op een rijtje zetten.
Je zegt een moer losgedraaid te hebben, maar je vraagt je nu af of hij 30 cm lang zou moeten zijn, je hebt waarschijnlijk een boutje losgedraaid.
Als je het boutje eruit gedraaid hebt, kijk dan eens in het gat of er rommel in zit

Toen ik het had over de kop losdraaien van het statief, bedoelde ik dat je het hele zwarte stuk van de middenkolom af moest draaien, jij hebt nu misschien de kop uit elkaar gedraaid.

Bij Manfrotto koppen statieven zitten er op de bevestiging nog wel eens paar schroefjes aan de onderkant van de plaat die ervoor zorgen dat de kop niet zomaar gaat draaien, als je die iets losdraait en je hebt de kop vergrendeld en je draait er dan aan dan gaat de kop van het statief af. Dat kan geen kwaad, dat is zo bedoeld, want die koppen zijn verwisselbaar, zelfs over verschillende merken heen.

Dat je geen idee hebt van de ouderdom, betekent dat dat je hem niet nieuw aangeschaft hebt? Ondanks dat Manfrotto een goed merk is, zijn ook hun spulletjes aan slijtage onderhevig en bij statiefkoppen is dat al gauw op de draaipunten. Mijn vraag was eigenlijk gebaseerd op het feit dat 't ding op de site van Manfrotto niet meer genoemd wordt.

Overigens ben ik elders wel een 'exploded view' van de 136 tegengekomen: http://www.vocas.nl/webfm_send/597

Mister John

Bericht door Mister John » zo jan 15 2012 8:38 am

Roelof schreef:Laten we even een paar dingen op een rijtje zetten.
Je zegt een moer losgedraaid te hebben, maar je vraagt je nu af of hij 30 cm lang zou moeten zijn, je hebt waarschijnlijk een boutje losgedraaid.
Ja, ik bedoel inderdaad een bout. Die zit in het midden van de kop onder het swenk deel en loopt vertikaal naar beneden. en daarmee haal ik de kop van het statief af. De bout is aan de onderzijde afgerond als of die beschadigd is ?

Roelof schreef: Als je het boutje eruit gedraaid hebt, kijk dan eens in het gat of er rommel in zit
Ik kan in het gat kijken (schroefdraad gat) maar heb niet de indruk dat daar rommel, slijpsel oid inzit.

Roelof schreef: Toen ik het had over de kop losdraaien van het statief, bedoelde ik dat je het hele zwarte stuk van de middenkolom af moest draaien, jij hebt nu misschien de kop uit elkaar gedraaid.

Roelof schreef: Bij Manfrotto koppen statieven zitten er op de bevestiging nog wel eens paar schroefjes aan de onderkant van de plaat die ervoor zorgen dat de kop niet zomaar gaat draaien, als je die iets losdraait en je hebt de kop vergrendeld en je draait er dan aan dan gaat de kop van het statief af. Dat kan geen kwaad, dat is zo bedoeld, want die koppen zijn verwisselbaar, zelfs over verschillende merken heen.

Dat je geen idee hebt van de ouderdom, betekent dat dat je hem niet nieuw aangeschaft hebt? Ondanks dat Manfrotto een goed merk is, zijn ook hun spulletjes aan slijtage onderhevig en bij statiefkoppen is dat al gauw op de draaipunten. Mijn vraag was eigenlijk gebaseerd op het feit dat 't ding op de site van Manfrotto niet meer genoemd wordt.

Overigens ben ik elders wel een 'exploded view' van de 136 tegengekomen: http://www.vocas.nl/webfm_send/597
Ik ga die even uitgebreid bekijken, al vermoed ik nu dat het om de kolom verbinding gaat. en vraag mij af of de vertikale bout onderdeel is van de kolom. en die niet 123 terug vindt op de tekening?

Of het moet bout nummer 136.53 zijn?
Laatst gewijzigd door Mister John op wo jan 18 2012 5:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Mister John

Bericht door Mister John » wo jan 18 2012 5:40 pm

Inmiddels ook de handleiding gevonden van de # 117 echter wel erg beknopt.

http://www.manfrotto.com.au/PDFPages/Manuals/117.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

het deel van de kop (welke met 3 schroefbouten vast zitten) krijg ik onmogelijk los. De schroefbouten wel, maar die kopje niet?

Afbeelding

Het lijkt wel of de kop niet bij het statief hoort, maar zie op marktplaats en Ebay tiental statieven met dezelfde combinatie, dus begrijp er niks van.

UPDATE: Video om het probleem te verduidelijken:

http://www.youtube.com/watch?v=3x50WFrK4MM" onclick="window.open(this.href);return false;

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » wo jan 18 2012 6:42 pm

De kop is waar schijnlijk met whitworth draad kan het zijn dat hij anders om los moet.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Mister John

Bericht door Mister John » wo jan 18 2012 10:28 pm

a vgastel schreef:De kop is waar schijnlijk met whitworth draad kan het zijn dat hij anders om los moet.
Ja, gelukt...door de kop er weer op te plaatsen, alles vast te draaien kon ik de kop los draaien. TOPPIE.
Ik heb de kop dus in het geheel kunnen verwijderen, en zie hoe het dus in elkaar zit.
Echter het probleem van de speling blijft, ik kan niets anders ontdekken wat niet juist is, of gebroken oid !!

Ik vraag mij af of de moer waarmee de kop op het statief geschroeft wordt wel de juiste is? ik kan die op de tekening van de handleiding ook niet ontdekken. Die moer draait bij het pannen mee, en draait zich of vast of los. Indien vast, kan ik niet meer pannen, indien los onstaat speling en gaat wiebelen?

Pfffff... ik zou het haast opgeven... hahahaha ;-)
Laatst gewijzigd door Mister John op wo jan 18 2012 11:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo jan 18 2012 11:16 pm

Als je geweld nodig hebt om hem los te krijgen dan zou ik dat maar niet doen. Als hij kapot is dan doet ie 't niet meer.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » do jan 19 2012 1:21 am

Is het niet zo dat de bout iets te lang is/te ver uitsteekt waardoor de kop kan kantelen. Kun je het niet oplossen door een kunststof schijfje tussen de kop en het statief te plaatsen waardoor het kantelen kan worden voorkomen?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » do jan 19 2012 7:17 am

Dan is het mogelijk dat er een verkeerde bout op zit zonder borging.
Kun je een foto plaatsen van de bout en moer en bekijk de moer eens goed staat er in een van de hoeken een merk teken.
Misschien dat jan zijnoplossing al helpt.[borg ring]
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Mister John

Bericht door Mister John » do jan 19 2012 4:33 pm

Foto van bout, zoals je ziet heeft de bout een ring (geen extra ringetje, maar aan de bout zelf) die rust op de verhoging (links en recht op de foto, en dus op de kop zelf) Dat verklaart volgens mij dat zodra ik die aandraai, daarmee het draaien (pannen) blokkeer.

Afbeelding

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » do jan 19 2012 5:44 pm

Daar zit de fout dit is geen orginele bout je zou hier het beste een inbusbout in moeten zetten en de ring of carroserie ring[revet] aan moeten passen.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Mister John

Bericht door Mister John » do jan 19 2012 6:00 pm

Kan ik "eenvoudig" de kop demonteren en de bout vervangen?

Inbus? Een gewone bout ook niet mogelijk.

Wat bedoel je met revet (een ring onder de kop van de bout?)

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » do jan 19 2012 6:16 pm

Kleiner als dit nodig is bout kan ook maar zo dat het wel werkt.
Of zonder het lijkt nu dat de bout die er nu in zit iets te lang is pak een schuifmaat en meet dit na.
Daar om de revet het gat wat er nu in zit voor de bout zou net moeten passen.
Een inbus heeft zijn voor deel tegen over de bout voor het vast zetten dat weet je zelf ook wel.
STEEKSLEUTEL IS NIET FIJN voor het vast draaien een inbus hier schiet je niet vlug van uit.
En vast is vast dus niet te strak.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”