Levensduur
- robcctje
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Levensduur
Wat is de gemiddelde levensduur van een lens?
Gr Rob
Gr Rob
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Levensduur
Tja....... wat is de levensduur van een auto? en van een computer?
Hang er helemaal vanaf wat voor lens. en vooral wat je ermee gaat doen.
Hang er helemaal vanaf wat voor lens. en vooral wat je ermee gaat doen.
-
- Forumlid
Interessante vraag.
Hoe minder elektronica, hoe minder er kapot kan gaan. Dit lijkt mij geen onverantwoorde stelling.
Net als met auto's. Ik rij een auto die vrij is van moderne "toeters en bellen" (..) en die auto is veertig jaar geleden geproduceerd. Kom daar maar eens om bij de moderne voiture.
Maar wat je vraag betreft: de moderne objectieven met veel elektronica hebben zich bewezen qua (steeds betere) optische prestaties, maar nog niet wat betreft levensduur.
De oudere objectieven zonder elektronica, doen het nog steeds.
De tijd zal het leren.
Hoe minder elektronica, hoe minder er kapot kan gaan. Dit lijkt mij geen onverantwoorde stelling.
Net als met auto's. Ik rij een auto die vrij is van moderne "toeters en bellen" (..) en die auto is veertig jaar geleden geproduceerd. Kom daar maar eens om bij de moderne voiture.
Maar wat je vraag betreft: de moderne objectieven met veel elektronica hebben zich bewezen qua (steeds betere) optische prestaties, maar nog niet wat betreft levensduur.
De tijd zal het leren.
-
- Forumlid
Ik meen dat er voor de AF-S objectieven 10 jaar staat. Maar waar dat op gebaseerd is ???
Denk niet dat dat een Ikea test is dat er 10 jaar lang in en uit gezoomd en gefocusd wordt.
Ik ben geneigd met Marten mee te gaan. Hoie minder electronica, motoren etc hoe beter (en wat trager)
De Ais (ben nog steeds op zoek naar de betaalbare 1.2 50mm) durf ik best van 15 jaar oud te kopen.
Een AF-s van 15 jaar zou ik niet zo snel aanschaffen.
Denk niet dat dat een Ikea test is dat er 10 jaar lang in en uit gezoomd en gefocusd wordt.
Ik ben geneigd met Marten mee te gaan. Hoie minder electronica, motoren etc hoe beter (en wat trager)
De Ais (ben nog steeds op zoek naar de betaalbare 1.2 50mm) durf ik best van 15 jaar oud te kopen.
Een AF-s van 15 jaar zou ik niet zo snel aanschaffen.
In de jaren sinds 1974, toen ik met Nikon ging fotograferen, heb ik het nodige Nikon-glaswerk gebruikt.
Ik heb nog nooit een probleem met een objectief gehad. En nog steeds durf ik zo een pre-AI, een AI of een AI-s objectief te kopen.
(Mijn oudste objectief is een 1,4/58mm uit 1960 en die werkt nog als nieuw, heeft onbeschadigd glas en ziet er subliem uit!),
Dat objectief werkt dus al meer dan vijftig jaar, en hij zal het nog wel vijftig jaar uithouden.
Gewone metalen schroefgangen, prachtig gelagerde, mechanische diafragma-overbrenging, doodsimpele mechanische doorgave van de volle opening en even zo simpele meterkoppeling.
De problemen komen pas met toeters en bellen. Ga er maar van uit dat ieder knopje op een modern objectief staat voor een motortje, een schakelingetje, een piefje, een palletje, iets wat stuk kan gaan. En man, wat zitten er een knopjes op... Als je een foto ziet van zo'n 70-200mm dan denk je dat je het bedieningspaneel van een MRI-scanner in beeld hebt...
Jaren geleden al meldde de directeur van het Mercedes-Benz museum dat de huidige auto's met chips waarschijnlijk geen rijdende klassiekers zullen worden wegens het verval van het silicium. Hij gaf aan dat de veel oudere, vol-mechanische auto's tot in eeuwigheid zouden kunnen rijden...
En hoe wordt tegenwoordig de link tussen camera en objectief gelegd: juist met electronische contacten, die de chips in de body en de chip van het objectief verbinden...
Nu heeft Nikon nog steeds een reputatie van kwaliteit hoog te houden. Ik heb me laten vertellen dat het heel moeilijk is bijvoorbeeld een werkende Canon AE-1 te vinden, hun eerste chip-gestuurde dubbelautomaat. Hoe dat met de Nikon FA, de tegenhanger is weet ik niet, maar ik vrees het ergste.
Ik heb nog nooit een probleem met een objectief gehad. En nog steeds durf ik zo een pre-AI, een AI of een AI-s objectief te kopen.
(Mijn oudste objectief is een 1,4/58mm uit 1960 en die werkt nog als nieuw, heeft onbeschadigd glas en ziet er subliem uit!),
Dat objectief werkt dus al meer dan vijftig jaar, en hij zal het nog wel vijftig jaar uithouden.
Gewone metalen schroefgangen, prachtig gelagerde, mechanische diafragma-overbrenging, doodsimpele mechanische doorgave van de volle opening en even zo simpele meterkoppeling.
De problemen komen pas met toeters en bellen. Ga er maar van uit dat ieder knopje op een modern objectief staat voor een motortje, een schakelingetje, een piefje, een palletje, iets wat stuk kan gaan. En man, wat zitten er een knopjes op... Als je een foto ziet van zo'n 70-200mm dan denk je dat je het bedieningspaneel van een MRI-scanner in beeld hebt...
Jaren geleden al meldde de directeur van het Mercedes-Benz museum dat de huidige auto's met chips waarschijnlijk geen rijdende klassiekers zullen worden wegens het verval van het silicium. Hij gaf aan dat de veel oudere, vol-mechanische auto's tot in eeuwigheid zouden kunnen rijden...
En hoe wordt tegenwoordig de link tussen camera en objectief gelegd: juist met electronische contacten, die de chips in de body en de chip van het objectief verbinden...
Nu heeft Nikon nog steeds een reputatie van kwaliteit hoog te houden. Ik heb me laten vertellen dat het heel moeilijk is bijvoorbeeld een werkende Canon AE-1 te vinden, hun eerste chip-gestuurde dubbelautomaat. Hoe dat met de Nikon FA, de tegenhanger is weet ik niet, maar ik vrees het ergste.
-
- Forumlid
En zo staat een ieder voor de keus: accepteer ik dat ik niet kan profiteren van de innovatie die Nikon op optisch gebied bij elk nieuw objectief weer weet te realiseren, wetende dat mijn oude objectieven nog zeker 50 jaar meegaan, of accepteer ik het risico van een vroegtijdig elektronisch defect, maar fotografeer ik in dat geval wel met het beste wat er op optisch gebied door Nikon is geproduceerd?
Ik heb mijn keuze gemaakt.
Ik heb mijn keuze gemaakt.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Nou, ik heb ooit een FA tweedehands gekocht zo'n 20 jaar geleden en vzv ik weet doet hij het nog steeds. Mijn iets oudere FE-2 is een ruim 5 jaar geleden aan een mechanisch defect ten onder gegaan (er viel iets onduidelijks uit in het spiegelhuis).emdeklerk schreef: Hoe dat met de Nikon FA, de tegenhanger is weet ik niet, maar ik vrees het ergste.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Als je wilt heb ik nog een werkende (net getest) luxere broertje de A1 te koopemdeklerk schreef: Nu heeft Nikon nog steeds een reputatie van kwaliteit hoog te houden. Ik heb me laten vertellen dat het heel moeilijk is bijvoorbeeld een werkende Canon AE-1 te vinden, hun eerste chip-gestuurde dubbelautomaat. Hoe dat met de Nikon FA, de tegenhanger is weet ik niet, maar ik vrees het ergste.

D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
- robcctje
- Clublid
Hallo MartenMarten schreef:Interessante vraag.
De tijd zal het leren.
Wat auto,s aan gaat,klopt dat wel,spreek uit eigen ervaring,dan dit stuk en dan weer dat.
Ik fotografeer nog niet zo lang en heb dus ook geen ervaring met lenzen.
Maar hoe lang zijn nu de lenzen met moderne elektronica op de markt.
En wat zijn de ervaringen van de forum lezers hier met hun [ moderne ] lenzen.
Gr Rob
Tja...je weet ook niet wanneer je dood gaat.robcctje schreef:Wat is de gemiddelde levensduur van een lens?
Gr Rob

Beste Marten, je hebt het over een gemaakte keuze.
Realiseer je dat het gaat om een aantal keuzen die Nikon voor je gemaakt heeft.
Heb jij nu bijvoorbeeld de keuze een objectief MET de moderne optische verworvenheden te kopen ZONDER chip, AF-s, VR, electrische diafragmabediening, en noem het allemaal maar op?
Heb jij nu bijvoorbeeld de keuze een echt simpele, down-to-earth en back to basics digitale body te kopen, bij Nikon dan?
Nee. Je koopt wat Nikon levert. Je maakt in feite geen keuzen.
Net zo min als ik echt de keuze heb met mijn F2's en mijn F90's te blijven fotograferen, omdat de hele wereld het aanbod volgt.
Het is de heren in Tokyo al te veel gevraagd zelfs Micro-Nikkors, die je toch wel eens op een balg wilt gebruiken, met een handbediende diafragmaring uit te rusten...
Deze vraag ging over de te verwachten levensduur van objectieven: ik zie dat door juist bovengeschetste omstandigheden voor de toekomst enigszins duister in. Geef me een euro voor ieder op dit forum gemeld defect aan een modern objectief, dus inclusief front- of backfocus...
En vraag je af hoe lang Nikon alle huidige technologie ondersteunt en ze kan repareren: denk aan de AF-I objectieven.
Ik verheug me niet op deze ontwikkelingen, ik weet ook wel dat alles relatief is. Ik weet ook dat ikzelf netzomin kan kiezen voor wat ik eigenlijk het beste zou vinden in digitale fotografie...
Realiseer je dat het gaat om een aantal keuzen die Nikon voor je gemaakt heeft.
Heb jij nu bijvoorbeeld de keuze een objectief MET de moderne optische verworvenheden te kopen ZONDER chip, AF-s, VR, electrische diafragmabediening, en noem het allemaal maar op?
Heb jij nu bijvoorbeeld de keuze een echt simpele, down-to-earth en back to basics digitale body te kopen, bij Nikon dan?
Nee. Je koopt wat Nikon levert. Je maakt in feite geen keuzen.
Net zo min als ik echt de keuze heb met mijn F2's en mijn F90's te blijven fotograferen, omdat de hele wereld het aanbod volgt.
Het is de heren in Tokyo al te veel gevraagd zelfs Micro-Nikkors, die je toch wel eens op een balg wilt gebruiken, met een handbediende diafragmaring uit te rusten...
Deze vraag ging over de te verwachten levensduur van objectieven: ik zie dat door juist bovengeschetste omstandigheden voor de toekomst enigszins duister in. Geef me een euro voor ieder op dit forum gemeld defect aan een modern objectief, dus inclusief front- of backfocus...
En vraag je af hoe lang Nikon alle huidige technologie ondersteunt en ze kan repareren: denk aan de AF-I objectieven.
Ik verheug me niet op deze ontwikkelingen, ik weet ook wel dat alles relatief is. Ik weet ook dat ikzelf netzomin kan kiezen voor wat ik eigenlijk het beste zou vinden in digitale fotografie...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Er is ook nog het alternatief om bijv. nieuwe Zeiss objectieven aan te schaffen. Optisch op eenzelfde niveau als nieuwe Nikon objectieven, maar wel met een degelijke mechanische kwaliteit. Wat dat betreft heb ik dan meer vertrouwen in de levensduur van die Zeiss objectieven.Marten schreef:En zo staat een ieder voor de keus: accepteer ik dat ik niet kan profiteren van de innovatie die Nikon op optisch gebied bij elk nieuw objectief weer weet te realiseren, wetende dat mijn oude objectieven nog zeker 50 jaar meegaan, of accepteer ik het risico van een vroegtijdig elektronisch defect, maar fotografeer ik in dat geval wel met het beste wat er op optisch gebied door Nikon is geproduceerd?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Daar wilde ik het nog maar niet eens over hebben. Ik ben ook heel blij met de mechanische Zeiss-kwaliteit.
Als ik het zou kunnen betalen voor mij de enige optie, zo'n beetje.
Maar met de tweedehands AI- en AI-S objectieven is het ook niet echt behelpen hoor.
Helaas is er bij Zeiss nu ook de tendens de objectieven van de tweede generarie te chippen en het vorkje weg te laten.
Gelukkig hebben ze nog wel een diafragmaring.
En ik denk dat je het vorkje er nog op kunt laten monteren, maar dat weet ik niet zeker.
Es lebe Zeiss!
Als ik het zou kunnen betalen voor mij de enige optie, zo'n beetje.
Maar met de tweedehands AI- en AI-S objectieven is het ook niet echt behelpen hoor.
Helaas is er bij Zeiss nu ook de tendens de objectieven van de tweede generarie te chippen en het vorkje weg te laten.
Gelukkig hebben ze nog wel een diafragmaring.
En ik denk dat je het vorkje er nog op kunt laten monteren, maar dat weet ik niet zeker.
Es lebe Zeiss!
-
- Forumlid
Beste E.M.,
Je hebt volkomen gelijk. Mijn keuze beperkt zich tot het al dan niet aanschaffen van moderne Nikkors, zoals die door de ingenieurs in Japan worden ontworpen. Ook ik zet vraagtekens bij de eenzijdige richting die men daarbij gekozen heeft. Wat had ik graag een digitale Nikkormat en een paar moderne Nikkors zonder elektronica in mijn bezit gehad. Ik erger mij aan de overbodige snick-snack op de D3, de schakelaars op mijn objectieven. Desondanks heb ik voor modern - Nikon- materiaal gekozen.
Misschien gaat Nikon ooit inzien dat "meer" niet "beter" is. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Ondertussen fotografeer ik met heel veel plezier en verbaas mij nog regelmatig over de technische perfectie die toch ook door Nikon wordt geboden en je terugziet in de foto's.
Beste Léon,
Misschien soms tegen beter weten in heb ik altijd gekozen voor Nikon. De mogelijkheid van het aanschaffen van Zeiss objectieven komt wat mij betreft zeker in beeld als de elektronica van mijn Nikkors het zou gaan begeven. Maar in dat geval is er wel sprake van een forse kapitaalvernietiging.
Mocht het zo ver komen dan zou ik toch wel willen beschikken over een Nikon body met makkelijk te verwisselen matglazen. Maar zoals gezegd, de Zeiss optie heb ik wel degelijk in mijn achterzak.
Hoop dat Nikon Japan dat ook beseft.
Je hebt volkomen gelijk. Mijn keuze beperkt zich tot het al dan niet aanschaffen van moderne Nikkors, zoals die door de ingenieurs in Japan worden ontworpen. Ook ik zet vraagtekens bij de eenzijdige richting die men daarbij gekozen heeft. Wat had ik graag een digitale Nikkormat en een paar moderne Nikkors zonder elektronica in mijn bezit gehad. Ik erger mij aan de overbodige snick-snack op de D3, de schakelaars op mijn objectieven. Desondanks heb ik voor modern - Nikon- materiaal gekozen.
Misschien gaat Nikon ooit inzien dat "meer" niet "beter" is. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Ondertussen fotografeer ik met heel veel plezier en verbaas mij nog regelmatig over de technische perfectie die toch ook door Nikon wordt geboden en je terugziet in de foto's.
Beste Léon,
Misschien soms tegen beter weten in heb ik altijd gekozen voor Nikon. De mogelijkheid van het aanschaffen van Zeiss objectieven komt wat mij betreft zeker in beeld als de elektronica van mijn Nikkors het zou gaan begeven. Maar in dat geval is er wel sprake van een forse kapitaalvernietiging.
Mocht het zo ver komen dan zou ik toch wel willen beschikken over een Nikon body met makkelijk te verwisselen matglazen. Maar zoals gezegd, de Zeiss optie heb ik wel degelijk in mijn achterzak.
Hoop dat Nikon Japan dat ook beseft.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar Nikon heeft onderdelen voor camera's en objectieven op voorraad, tot 10 jaar nadat de de verkoop van een onderdeel gestopt is. Soms hebben ze pech, zoals bij AF-I. Binnen 10 jaar waren alle reserve AF motoren op.F5 schreef:Ik meen dat er voor de AF-S objectieven 10 jaar staat. Maar waar dat op gebaseerd is ???.
Eerst nadat Inca overging naar Nikon(2005), werden (alle?) F-2 onderdelen bij de vuilnis gezet.
Zelf heb ik m'n AF objectieven aangeschaft eind jaren 80 van de vorige eeuw. Kon ze al uit proberen op de D4, Grandioos. Nu had ik ook een F uit 1959 bij me en de splinternieuwe f/1,8 85 AFS paste nog wel, doch zonder diafragmaring, viel er eigenlijk niks mee te doen.
Voorspellingen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.