Hallo,
ik heb zelf een Nikon D90, en ik wil nu een fisheye lens gaan kopen. Maar naar wat onderzoek kom ik erachter dat de fisheye die ik eigenlijk wil gaan kopen bij de DX-serie van Nikon ipv 180 graden hoek, maar 107 is.
Klopt dit wat ik nu zeg, is mijn nikon ook een DX?
Fisheye bij DX ?
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Fisheye bij DX ?
Dit klopt inderdaad. De D90 is van het DX-formaatSankel schreef:Hallo,
ik heb zelf een Nikon D90, en ik wil nu een fisheye lens gaan kopen. Maar naar wat onderzoek kom ik erachter dat de fisheye die ik eigenlijk wil gaan kopen bij de DX-serie van Nikon ipv 180 graden hoek, maar 107 is.
Klopt dit wat ik nu zeg, is mijn nikon ook een DX?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Een fish-eye heeft een beeldhoek van 180 graden. Vraag is alleen waar dat gemeten wordt: bij een beeldvullende fish-eye over de beelddiagonaal, bij een circulaire fish-eye over de diameter van het cirkelvormige beeld.
Een 8mm circulaire fish-eye geeft op volkleinbeeld van 36 x 24 mm (FX) een cirkelvormig beeld met een diameter van 23mm, met dus een beeldhoek van die 180 graden.
Een 16mm beeldvullende fish-eye geeft op FX een beeldvullend beeld met dus die 180 graden over de beelddiagonaal.
En toen kwam Ome Nikon met DX... wat niet meer of minder is dan een uitsnede van kleinbeeld: het beeldformaat is 24 x 16mm.
Met die legendarische 8mm Fish-eye Nikkor voor FX heb je dus op DX al bijna een beeldvullende fish-eye.
Met die 16mm voor FX krijg je dus een uitsnede van het eerdere beeldvullende kleinbeeldformaat, en dat zal over de DX-beelddiagonaal inderdaad 107 graden zijn.
Nu zijn er ook fish-eyes voor DX, van de meest uiteenlopende fabrikanten. Het is dus zaak te letten op de aanduidingen...
Een 8mm circulaire fish-eye geeft op volkleinbeeld van 36 x 24 mm (FX) een cirkelvormig beeld met een diameter van 23mm, met dus een beeldhoek van die 180 graden.
Een 16mm beeldvullende fish-eye geeft op FX een beeldvullend beeld met dus die 180 graden over de beelddiagonaal.
En toen kwam Ome Nikon met DX... wat niet meer of minder is dan een uitsnede van kleinbeeld: het beeldformaat is 24 x 16mm.
Met die legendarische 8mm Fish-eye Nikkor voor FX heb je dus op DX al bijna een beeldvullende fish-eye.
Met die 16mm voor FX krijg je dus een uitsnede van het eerdere beeldvullende kleinbeeldformaat, en dat zal over de DX-beelddiagonaal inderdaad 107 graden zijn.
Nu zijn er ook fish-eyes voor DX, van de meest uiteenlopende fabrikanten. Het is dus zaak te letten op de aanduidingen...
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nikon heeft ook een fisheye in het programma speciaal voor het DX formaat met een beelddiagonaal van 180˚; de 10.5 mm f/2.8G ED DX Fisheye Nikkor.
Klik HIER
Klik HIER
Jur
- Mijndert
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
goedendag ik heb een Nikon D3100 volgens diverse websites heb gelezen dat er een Samyang 8mm F3.5 lens op kan.
ik heb deze lens gekocht volgens de beschrijving moet de keuze knop op M staan maar als ik dan Foto`s maak zijn ze heel erg donker.
wie kan mij vertellen wat ik fout doe of welke instelling ik moet aan passen.
ik heb deze lens gekocht volgens de beschrijving moet de keuze knop op M staan maar als ik dan Foto`s maak zijn ze heel erg donker.
Heb je al eens het boekje gelezen of ergens anders opgezocht wat de stand M is?jellecroese schreef:goedendag ik heb een Nikon D3100 volgens diverse websites heb gelezen dat er een Samyang 8mm F3.5 lens op kan.
Bij het gebruik van deze stand moet je zelf ISO, Sluitertijd en Diafragma instellen dus een van die waardes aanpassen het probleem is opgelost....