vragen fijn afstelling lenzen D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Cybershooter
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cybershooter » za jan 07 2012 7:42 pm

Ik heb zojuist mijn F1.8 35 mm Nikkor lens afgesteld met de fijnafstellingsoptie van de D7000 naar -15. Deze waarde heb ik in 1 van de 12 geheugenplaatsen opgeslagen. Nu heb ik naast deze lens ook nog een 18-200 mm Nikkon lens, welke zoals ik momenteel ervaar geen fijnafstelling nodig is. Mijn vraag is hoe dit nu in de praktijk werkt, wanneer ik van lens wissel en de ene keer de F1.8 mm lens nodig heb met fijnafstelling en de andere keer de 18-200 mm zonder fijnafstelling. Kan ik bijv. bij het wisselen van lens ten alle tijden de fijnafstelling aan laten staan, of moet ik wanneer ik de 18-200 mm lens op de D7000 heb zitten, de fijn afstelling uitschakelen. Ik had namelijk ergens op een site gelezen dat wanneer fijnafstelling aanstaat, onderwerpen in de verte die op infinite afstand verwijderd zijn met fijnafstelling aan, niet meer gefocused kunnen worden. Ik weet uiteraard niet wat daar van waar is, maar mijn vraag is, wat het beste is om te doen met het gebruik ervan, wanneer ik een lens heb met fijnafstelling en daarnaast een lens zonder fijnafstelling.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door D7000newbie » za jan 07 2012 7:55 pm

Hoi,

Het prettige van de fijnafstelling van de D7000 is dat de camera zelf de lens herkent, en automatisch de bijbehorende opgeslagen waarde kiest. Echt heel handig!

Als je geen fijnafstelling hebt opgegeven voor een lens houdt de D7000 nul aan. Tenzij je een standaard AF fijnafstelling heb ingesteld natuurlijk.

Dit werkt in ieder geval zo met mijn D7000 en Nikor lenzen, of dat standaard voor alle Nikon bodies geldt weet ik niet.

Groeten Marcel
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor

Cybershooter
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: vragen fijn afstelling lenzen D7000

Bericht door Cybershooter » za jan 07 2012 8:10 pm

Maar hoe zit het precies, wanneer erg er gefocussed wordt op onderwerpen op de zogenaamde infinite afstand, wanneer de fijnafstellingsoptie aanstaat, zal dat in de praktijk vaak tot problemen leiden, zoals ik ergens op een site heb gelezen en waar in de handleiding voor gewaarschuwd wordt? en welke problemen zouden er dan eventueel kunnen ontstaan en op welke wijze kun je met deze problemen in combinatie met een fijnafstellingswaarde het beste omgaan, moet je dan bijv. wanneer je onderwerpen op de infinite stand (dus heel ver weg), dan steeds de fijnafstelling uitschakelen, of komt het maar weinig voor dat het problemen geeft?

Overigens heb ik geen standaard fijnafstelling ingesteld, slechts een afstelling voor de lens zelf.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » za jan 07 2012 11:23 pm

Cybershooter schreef:Maar hoe zit het precies, wanneer erg er gefocussed wordt op onderwerpen op de zogenaamde infinite afstand, wanneer de fijnafstellingsoptie aanstaat, zal dat in de praktijk vaak tot problemen leiden, zoals ik ergens op een site heb gelezen en waar in de handleiding voor gewaarschuwd wordt? en welke problemen zouden er dan eventueel kunnen ontstaan en op welke wijze kun je met deze problemen in combinatie met een fijnafstellingswaarde het beste omgaan, moet je dan bijv. wanneer je onderwerpen op de infinite stand (dus heel ver weg), dan steeds de fijnafstelling uitschakelen, of komt het maar weinig voor dat het problemen geeft?

Overigens heb ik geen standaard fijnafstelling ingesteld, slechts een afstelling voor de lens zelf.
Hier kreeg ik inderdaad last van zodra ik de standaardwaarde ging aanpassen; bij oneindig wilde de lens niet verder weg focussen als een meter of 4.
met alleen gewijzigde waarde voor de lens kreeg ik dit probleem niet
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di jan 17 2012 7:43 pm

Hoi.
Ik heb met succes de focus van mijn 35mm1,8G afgesteld.
Nu kan ik een mooie Sigma lens kopen.
Is er iemand die me kan vertellen of het fijn afstellen ook werkt met niet Nikon objectieven.
Ben een beetje huiverig voor dat het wel nodig is en het werkt niet.
Gr Peter

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » di jan 17 2012 7:48 pm

Hoi,

Bij mijn Tamron 17-50 werkt het in ieder geval wel.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » di jan 17 2012 8:06 pm

jan schreef:Hoi,

Bij mijn Tamron 17-50 werkt het in ieder geval wel.

Bedankt Jan
Dan zal het bij Sigma ook wel werken denk ik.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door peterpj » di jan 17 2012 11:16 pm

bij sigma ook
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Geubs

Bericht door Geubs » zo jan 22 2012 8:15 pm

Is er een "how to" te lezen over hoe je lenzen goed afsteld?

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo jan 22 2012 9:15 pm

Geubs schreef:Is er een "how to" te lezen over hoe je lenzen goed afsteld?
Ik zou eens op http://focustestchart.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kijken, dat heeft bij mij heel erg geholpen.

Jaap

rjasp
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door rjasp » zo jan 22 2012 10:37 pm

Jaap_van_Ekris schreef:
Geubs schreef:Is er een "how to" te lezen over hoe je lenzen goed afsteld?
Ik zou eens op http://focustestchart.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kijken, dat heeft bij mij heel erg geholpen.

Jaap
Ook ik heb mijn camera met lenzen zoals uitgelegd staat op deze site, perfect kunnen afstellen.

Wellicht als tip: als je de testkaart gaat afdrukken en indien je in het bezit bent van een printer waarmee je ook A4 foto's kunt printen, druk dan de testkaart af in de allerhoogste kwaliteit en beslist op foto inktjet papier.

Het resultaat is dan ZOVEEL strakker als testprint dan een normale afdruk op een gewoon velletje A4, dat je dan ook veel duidelijker en makkelijker de test foto's zult kunnen beoordelen.

Rob
Enthousiaste hobby fotograaf met een Z7 en assorti glas.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”