Sterkere vergroting, tussenringen?
Sterkere vergroting, tussenringen?
Hallo beste mensen,
Ik was deze week eens aan het kijken om een goedkope oplossing te vinden voor macro-fotografie. Ik heb al veel bekeken, zoals voorzetlenzen, omkeerringen en tussenringen.
Toen bedacht ik me opeens dat ik boven nog een oude Nikon M90 met een lens had liggen. Ik zag tot mijn verbazing dat het een Soligor 35-70 mm met macrofunctie was.
Ik heb 'm op mij D70 gezet, en met handmatig instellen lukte het prima om foto's te maken. De macro loopt van 1:8 tot 1:2,7. Ik zag al gelijk veel meer verschil dan met mijn standaard Nikkor 18-70. Maar is er een mogelijkheid dat ik d.m.v. tussenringen o.i.d. een grotere vergroting kan krijgen?
Groeten,
Martijn
Ik was deze week eens aan het kijken om een goedkope oplossing te vinden voor macro-fotografie. Ik heb al veel bekeken, zoals voorzetlenzen, omkeerringen en tussenringen.
Toen bedacht ik me opeens dat ik boven nog een oude Nikon M90 met een lens had liggen. Ik zag tot mijn verbazing dat het een Soligor 35-70 mm met macrofunctie was.
Ik heb 'm op mij D70 gezet, en met handmatig instellen lukte het prima om foto's te maken. De macro loopt van 1:8 tot 1:2,7. Ik zag al gelijk veel meer verschil dan met mijn standaard Nikkor 18-70. Maar is er een mogelijkheid dat ik d.m.v. tussenringen o.i.d. een grotere vergroting kan krijgen?
Groeten,
Martijn
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Sterkere vergroting, tussenringen?
Met een D70 kun je met alle AI, AIS en AF objectieven aan de gang. Hoe meer tussenringen je er tussenzet, des te groter de vergroting.
meer lezen: http://home.kpn.nl/braak117/macro%20met%20Nikon.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; pagina 20 en verder.
Heb je nog een oude M90 liggen? Geweldig, nog nooit gezien. Kan ik een keer langskomen voor foto's?
http://www.google.nl/search?q=Nikon+M90" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarschijnlijk gaat het om een F90, F90s of F90x.
(gewijzigd na de aanvullende correctie van ArendV hieronder)
meer lezen: http://home.kpn.nl/braak117/macro%20met%20Nikon.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; pagina 20 en verder.
Heb je nog een oude M90 liggen? Geweldig, nog nooit gezien. Kan ik een keer langskomen voor foto's?
http://www.google.nl/search?q=Nikon+M90" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarschijnlijk gaat het om een F90, F90s of F90x.
(gewijzigd na de aanvullende correctie van ArendV hieronder)
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za jan 21 2012 9:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had de volgende tussenringen gezien:
http://www.fotoshopaalten.nl/nikon-comp ... -p-64.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus deze werken dan met mn D70 en m'n Soligor past er op?'
Ik heb ook nog eens naar m'n Nikon M90 gekeken, hij schijnt al meer dan 30 jaar oud te zijn en hij werkt nog prima.
Hij is in 1979 geproduceerd. Ik had hem van m'n opa gekregen met tas, lens en flitser (vivitar). Helaas werkt de flitser niet meer.
Weet iemand misschien ook nog welke vergroting ik dan kan bereiken met de tussenringen en m'n Soligor 35-70?
http://www.fotoshopaalten.nl/nikon-comp ... -p-64.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus deze werken dan met mn D70 en m'n Soligor past er op?'
Ik heb ook nog eens naar m'n Nikon M90 gekeken, hij schijnt al meer dan 30 jaar oud te zijn en hij werkt nog prima.
Hij is in 1979 geproduceerd. Ik had hem van m'n opa gekregen met tas, lens en flitser (vivitar). Helaas werkt de flitser niet meer.
Weet iemand misschien ook nog welke vergroting ik dan kan bereiken met de tussenringen en m'n Soligor 35-70?
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser
Een EM met de enige (ook aangegeven) mechanische sluitertijd 1/90 seconde?
Zie bovenaanzicht:
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... fgfg20/em/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar goed, dat "M90" is dus niet de typeaanduiding maar die nood-sluitertijd van 1/90 seconde.
De typeaanduiding staat in dat kadertje op het prisma: EM...
Zie bovenaanzicht:
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... fgfg20/em/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar goed, dat "M90" is dus niet de typeaanduiding maar die nood-sluitertijd van 1/90 seconde.
De typeaanduiding staat in dat kadertje op het prisma: EM...
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Dat zal hem zijn emdeklerk, de EM uit 1979.
Martijn, de gelinkte tussenringen passen ook, maar je werkt nog steeds volledig handmatig. Exacte vergroting is moeilijk te voorspellen of berekenen (eenvoudiger bij vast brandpunt).
Hans, je kunt AI en AIS objectieven wel gebruiken op de D70, maar zonder lichtmeting en dat zal dus ook voor deze Soligor gelden.Hans Braakhuis schreef:ja, Met een D70 kun je met alle AI, AIS en AF objectieven aan de gang, met behoud van automatische lichtmeting op A.
Martijn, de gelinkte tussenringen passen ook, maar je werkt nog steeds volledig handmatig. Exacte vergroting is moeilijk te voorspellen of berekenen (eenvoudiger bij vast brandpunt).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Ik volg dit forum al een tijdje. Het verbaast mij wel eens dat er soms geen reaktie meer volgt na het aandragen van oplossingen. Zo ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat voor camera die M90 nou is.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
De heer de Klerk heeft het veelal bij het juiste eind.
Bekijk een Nikon EM uit 1979 aan de bovenkant en je ziet dan M90 staan:

Bekijk een Nikon EM uit 1979 aan de bovenkant en je ziet dan M90 staan:

Dank, dit zou vaker moeten gebeuren!
Overigens: in de tijd dat ik dit alles volg had deze heer het naar mijn idee vaker bij het rechte eind dan ,,veelal''?
Overigens: in de tijd dat ik dit alles volg had deze heer het naar mijn idee vaker bij het rechte eind dan ,,veelal''?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: camera type ?
Sorry, ik moet even stoken...
Er zijn ook Nikon's met typeaanduiding N90, F90, D90...
(natuurlijk naast de Leida M9, maar daar zit geen Nikon F bajonet op.
Ik geef toe: de M90 als sluitertijd zou ook kunnen.
Overigens: eens met de opmerking over uitblijven reacties van vragenstellers: dat is niet best voor de moraal van de vele kenners die antwoorden willen geven.
Overigens2: de ringenset waar je naar linkt zijn weliswaar betaalbaar en waarschijnlijk prima, maar onderling hebben ze schroifdraad, zoals de antieke K-ring set. (dat werkt niet handig)
Een set met overal bajonetvatting kost ruim E 100, oa met de merknamen Soligor en Kenko.
Groetne Gijs
Er zijn ook Nikon's met typeaanduiding N90, F90, D90...
(natuurlijk naast de Leida M9, maar daar zit geen Nikon F bajonet op.
Ik geef toe: de M90 als sluitertijd zou ook kunnen.
Overigens: eens met de opmerking over uitblijven reacties van vragenstellers: dat is niet best voor de moraal van de vele kenners die antwoorden willen geven.
Overigens2: de ringenset waar je naar linkt zijn weliswaar betaalbaar en waarschijnlijk prima, maar onderling hebben ze schroifdraad, zoals de antieke K-ring set. (dat werkt niet handig)
Een set met overal bajonetvatting kost ruim E 100, oa met de merknamen Soligor en Kenko.
Groetne Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt voor alle reacties. Ik wacht nog even met een tussenringen kopen.
Ik ken nog een paar mensen in de buurt die nog iets hadden liggen.
En ik vond ook nog bij m'n Nikon M90 (EM, F90 of hoe je het ook mag noemen) een zonnekap en een oranje filter (FODOR) met een filtermaat van 40,5 mm.
Dus misschien dat ook m'n opa nog wat heeft liggen.
Wat zou zo'n Nikon EM, M90 tegenwoordig eigenlijk waard zijn.
Ik ken nog een paar mensen in de buurt die nog iets hadden liggen.
En ik vond ook nog bij m'n Nikon M90 (EM, F90 of hoe je het ook mag noemen) een zonnekap en een oranje filter (FODOR) met een filtermaat van 40,5 mm.
Dus misschien dat ook m'n opa nog wat heeft liggen.
Wat zou zo'n Nikon EM, M90 tegenwoordig eigenlijk waard zijn.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Martijn,
Een filtermaat 40.5mm zal je bij moderne Nikons niet vinden.
Een kleurfilter is in deze digitale tijd niet echt nuttig.
De waarde van een Nikon EM is beperkt, er zijn er vele van gemaakt en als amateurkamera niet echt interessant.
De EM is een tijd het burget/instapmodel geweest.
Groeten, GIjs
Een filtermaat 40.5mm zal je bij moderne Nikons niet vinden.
Een kleurfilter is in deze digitale tijd niet echt nuttig.
De waarde van een Nikon EM is beperkt, er zijn er vele van gemaakt en als amateurkamera niet echt interessant.
De EM is een tijd het burget/instapmodel geweest.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Het is dus een Nikon EM.
De keuzeschakelaar bovenop kent onder andere drie standen: AUTO, M90 en B.
Auto wil zeggen dat het ding in de Automaatstand staat, in het onderhavige geval gaat het om een diafragmavoorkeuze waarna de camera de sluitertijd aanpast.
M90 is de enige vaste sluitertijd, dat is een Mechanische tijd van 1/90 seconde.
B is de Bulb-stand, als die gekozen is blijft de sluiter openstaan zolang de ontspanknop wordt ingedrukt.
Het zou zomaar kunnen dat er nog een gebruiksaanwijzing bij zit, anders zou het wellicht handig zijn die op de kop te tikken....
De keuzeschakelaar bovenop kent onder andere drie standen: AUTO, M90 en B.
Auto wil zeggen dat het ding in de Automaatstand staat, in het onderhavige geval gaat het om een diafragmavoorkeuze waarna de camera de sluitertijd aanpast.
M90 is de enige vaste sluitertijd, dat is een Mechanische tijd van 1/90 seconde.
B is de Bulb-stand, als die gekozen is blijft de sluiter openstaan zolang de ontspanknop wordt ingedrukt.
Het zou zomaar kunnen dat er nog een gebruiksaanwijzing bij zit, anders zou het wellicht handig zijn die op de kop te tikken....