Een paar shots in Amersfoort met mijn Nikon F4s

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Frederix

Een paar shots in Amersfoort met mijn Nikon F4s

Bericht door Frederix » ma jan 23 2012 10:54 pm

Omdat mijn huidige Nikon F100 wat kuren begon te vertonen (leegtrekken batterij wanneer uitgeschakeld, soms in storing) ben ik overgestapt op een Nikon F4s. Afgelopen week een film volgeschoten en ik heb deze afgelopen zondag zelf ontwikkeld. Hieronder een paar resultaten.

Afbeelding
Foto 1
Amersfoort, Het Masker

Afbeelding
Foto 2
Woonwarenhuis

Afbeelding
Foto 3
Woonwarenhuis

Afbeelding
Foto 4
Een verpletterend family-gevoel

Afbeelding
Foto 5
Opgeviste fietsen bij de Fietsboot van de Eemlijn

Afbeelding
Foto 6
Heeft betere tijden gekend
Laatst gewijzigd door Frederix op di jan 24 2012 9:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Een paar shots in Amersfoort met mijn Nikon F4s

Bericht door jac49 » di jan 24 2012 8:11 am

Een mooie en diverse serie .
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » di jan 24 2012 8:15 am

Een mooie serie. Vooral de opgeviste fietsen spreken me aan.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 24 2012 10:57 am

Weer een mooi setje echte Frederixen!

Wat is het verschil in werken met de F100?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 24 2012 1:21 pm

Patrick schreef:Weer een mooi setje echte Frederixen!

Wat is het verschil in werken met de F100?

Ik heb met veel plezier gewerkt met de F100. Ik heb er 2 versleten. Beide hadden dezelfde kwaal, het leegtrekken van de accu's ook als de camera was uitgeschakeld. De tweede F100 ging soms in storing. Ik baalde daar ontzettend van, een camera moet het gewoon altijd doen.

Ik heb nu een F4s. Ik moet even wennen aan het gewicht, de F4s is veel zwaarder dan de F100. Anderzijds is de F4s een overzichtelijke camera. Je kunt in één oogopslag zien hoe de camera is ingesteld. Niets geen menuutjes waar je doorheen moet lopen, maar gewoon zichtbare knoppen. Na één avondje spelen heb je door waar alle knoppen voor zijn. Het is nu een kwestie van blindelings al die knopjes kunnen vinden. Ik mis nu wel de diafragmaring aan mijn Nikon zoomlens 24-75, diafragma-voorkeuze gaat via de diafragma-ring van het objectief.

Ik denk dat ik in no-time goed met de F4s overweg kan.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 24 2012 3:23 pm

Ooit gedacht aan een F5 of F6? Die zijn nu spotgoedkoop tweedehands. Of zijn dat niet echt camera's die bij je stijl passen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 24 2012 3:58 pm

Patrick schreef:Ooit gedacht aan een F5 of F6? Die zijn nu spotgoedkoop tweedehands. Of zijn dat niet echt camera's die bij je stijl passen?
Ik denk niet dat dat zo werkt. Het maakt mij in principe niet uit met welke camera ik werk, er is geen camera wel of niet passend is bij "mijn stijl van fotograferen" Het is gewoon gereedschap en gereedschap moet het gewoon doen. Die F100 heeft mij al meerdere keren in de steek gelaten, dat past in ieder geval niet. Wat mij in die F4s aanspreekt is het ontbreken van menu's en dat alles onder knopjes instelbaar is (behalve het diafragma i.c.m. een G-objectief :huh: ). Maar eens zien waar ik een mooi betaalbaar NIKON zoom-objectiefje (AF, mét diafragmaring) in de range van globaal 24-75 mm kan vinden.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » di jan 24 2012 4:16 pm

Frederix schreef:Maar eens zien waar ik een mooi betaalbaar NIKON zoom-objectiefje (AF, mét diafragmaring) in de range van globaal 24-75 mm kan vinden.
De F4s werkt ook heel erg lekker met MF-objectieven! Ik heb daar nog zelfs een K-matglas voor, hoewel het met het standaard B-glas ook heel prima gaat. Voor mij is de F4s nog steeds de fijnste analoge Nikon, hoewel ik ook nog een (bijna nieuwe) F100 en FM2n heb.
Jur

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jan 24 2012 7:23 pm

Ik zou te allen tijde gaan voor de 3,5-4,5/28-70mm.
Een uitstekend objectief dat voor weinig te koop is.

Zie ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... t=Reviaans" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie vooral de vergelijkende foto's van Jolanda: ze fotografeerde hetzelfde onderwerp met bovenstaand objectief en met de aanzienlijk duurdere 2,8/24-70mm. Als we het over eye-openers hebben...

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » di jan 24 2012 9:11 pm

Fred, gefeliciteerd met je nieuwe aankoop, dit is een mooie camera, ga je veel plezier aan beleven. Werk de 20mm Voigtlander er goed op? Nog opzoek in Amersfoort naar erfgoed?

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 24 2012 9:17 pm

Gert Wagelaar schreef:Fred, gefeliciteerd met je nieuwe aankoop, dit is een mooie camera, ga je veel plezier aan beleven. Werk de 20mm Voigtlander er goed op? Nog opzoek in Amersfoort naar erfgoed?
Bedankt gert.

De Voigtländer werkt prima op de F4s. Werkt op de P-, S-, A- en M-stand, alleen MF, maar dat ben ik inmiddels wel gewend. Ik gebruik de Voigtländer zeer vaak, de 20 mm is eigenlijk mijn standaard-objectief.

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 24 2012 9:22 pm

emdeklerk schreef:Ik zou te allen tijde gaan voor de 3,5-4,5/28-70mm.
Een uitstekend objectief dat voor weinig te koop is.

Zie ook:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... t=Reviaans" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie vooral de vergelijkende foto's van Jolanda: ze fotografeerde hetzelfde onderwerp met bovenstaand objectief en met de aanzienlijk duurdere 2,8/24-70mm. Als we het over eye-openers hebben...
Ik vind 28 mm eigenlijk te weinig groothoek. Ik gebruik een Voigtländer 20mm objectief ongeveer als standaard-objectief. Ik heb een Nikon zoom-objectief 24-85 (G-type) en zoek een objectief dat begint bij 24 mm. Dat is al een stuk minder groothoekig dan die 20 mm die ik eigenlijk gewend ben.

Maar gezien jouw reactie is het de moeite waard om er toch eens naar te kijken. In ieder geval bedankt voor deze reactie.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jan 24 2012 9:35 pm

Je kunt inderdaad geen groothoek genoeg hebben...
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de 2,8/20-35mm, die ik nog eens wil aanschaffen.
Maar die is helaas nog wat aan de dure kant.

Overigens vind ik de levensduur van je F100's ook nogal tegenvallen. Zou de F90 toch solider zijn? Ik heb er twee, een nieuw gekochte uit 1994 die nog immer volmaakt werkt, en een tweedehandse, zelden gebruikte F90x die ook als een zonnetje zijn werk doet. Maar ik heb ook een F801 die onverklaarbaar de electronische geest heeft gegeven. Jammer.
Gelukkig heb ik de vier F2's nog, die mij gaan overleven...

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » di jan 24 2012 11:17 pm

Nummer 4 is gaaf Fred!
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Frederix

Bericht door Frederix » wo jan 25 2012 1:09 am

emdeklerk schreef:Je kunt inderdaad geen groothoek genoeg hebben...
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de 2,8/20-35mm, die ik nog eens wil aanschaffen.
Maar die is helaas nog wat aan de dure kant.

Overigens vind ik de levensduur van je F100's ook nogal tegenvallen. Zou de F90 toch solider zijn? Ik heb er twee, een nieuw gekochte uit 1994 die nog immer volmaakt werkt, en een tweedehandse, zelden gebruikte F90x die ook als een zonnetje zijn werk doet. Maar ik heb ook een F801 die onverklaarbaar de electronische geest heeft gegeven. Jammer.
Gelukkig heb ik de vier F2's nog, die mij gaan overleven...
Misschien heb ik pech gehad met mijn F100's, ik heb er erg veel mee gefotografeerd, dat dan weer wel. daar moeten ze toch tegen kunnen. Eén heb ik laten vallen (de eerste). Alleen het display was stuk, maar ogenschijnlijk werkte rest nog goed. Ik heb er nog een tijdje mee kunnen werken. Het knopje om van lichtmeetsysteem om te schakelen is blijkbaar kwetsbaar. Van mijn eerste F100 werkte die ook niet goed meer. De tweede F100 begon de accu's en/of batterijen leeg te trekken. Dat is erg vervelend. Nu dus weer een error.

De F4s voelde direct al een stuk solider aan dan de F100. Ik hoop dat dit inderdaad het geval is, de tijd zal het leren.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”