Belgen (zwart/wit)

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
xNicole

Belgen (zwart/wit)

Bericht door xNicole » zo jan 22 2012 2:37 pm

Afbeelding
ISO: 500
Belichting: 1/100 sec.
Diafragma: 4.8
Brandpuntsafstand: 45mm

Bij deze :

2. Afbeelding
ISO: 1600
Belichting: 1/80 sec.
Diafragma: 3.5
Brandpuntsafstand: 18mm

3.Afbeelding
ISO: 500
Belichting: 1/100 sec.
Diafragma: 4.8
Brandpuntsafstand: 45mm
Laatst gewijzigd door xNicole op ma jan 23 2012 7:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Belgen

Bericht door Léon Obers » zo jan 22 2012 3:14 pm

Het is allemaal wel heel erg donker, zelfs als je een donkere sfeer wilt uitdragen, terwijl het op zich een heel aardige plaat kan zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

xNicole

Bericht door xNicole » zo jan 22 2012 4:10 pm

Klopt, vind ik zelf ook het grote minpunt van deze foto! Alleen als ik mijn iso hoger had gezet, zou de achtergrond (die nogal storend was) heel erg naar voren komen. Lagere sluitertijd werkte niet, want de paarden bewegen natuurlijk constant en ik had geen statief bij de hand. :)

polleke666

Bericht door polleke666 » ma jan 23 2012 9:48 am

Ik hou wel van dit soort donkere z/w foto's.
Ik had hem zelf wat meer contrast gegeven.
Compositie vind ik goed , het linker paard sprinkt echt uit de zwarte achtergrond terwijl het andere onverstoord door eet.
Mooie z/w foto xNicole.

polleke666

Bericht door polleke666 » ma jan 23 2012 10:03 am

Ik ben zo brutaal geweest Nicole om hem wat te bewerken.
Ik kon het niet laten , ik vind het gewoon een mooie z/w foto qua compositie !
Afbeelding

m-m
Forumlid
Forumlid

Bericht door m-m » ma jan 23 2012 10:26 am

het was al een mooi foto, maar nu maakt het het helemaal af, complimente polleke 8)
Klik geval met verschillende vergrootglazen,
op een stokje,
met een lampje om bij te lichten

...........

blackMTF

Bericht door blackMTF » ma jan 23 2012 11:51 am

Als je meer van dit soort foto's hebt dan willen we die natuurlijk graag zien. Een donkere serie of een donkere stijl van fotograferen zegt zoveel meer dan één donkere foto. Is beter voor de inleving van de kijker. Dus als je nog eens een serie van deze mooie paarden kan maken, graag!

Met vriendelijke groet,

blackMTF

xNicole

Bericht door xNicole » ma jan 23 2012 5:27 pm

Bedankt!

En mooie bewerking Polleke! Zo is ie helemaal af. :D

Deze paarden zijn overigens van een vriendin van mij, dus binnenkort ga ik er weer eens langs! :) Ik heb overigens nog wel een foto die er goed bij past die ik dezelfde dag gemaakt heb, maar die is wel minder mooi als deze. Zal ik 'm toch even posten?

polleke666

Re: Belgen (zwart/wit)

Bericht door polleke666 » ma jan 23 2012 11:45 pm

Nicole , kon het weer niet laten om nr 3 te bewerken.
Ook mooie z/w foto die je gemaakt hebt !
Afbeelding

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » di jan 24 2012 9:50 am

Mooie foto's! Voor mij zeker met de iets meer frisheid van de nabewerkingen en daarmee iets minder dichtlopen van de donkere partijen.
Groet, Jeroen

guitargeert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door guitargeert » di jan 24 2012 10:04 am

Mooie foto's, inderdaad donker. Wellicht kun je met tegenhouden&doordrukken nog wat betere resultaten krijgen.
(Dat is een oude doka-techniek die ook in photoshop zit weggestopt :wink: )

xNicole

Bericht door xNicole » di jan 24 2012 5:20 pm

Bedankt!
En wederom, prachtige bewerking paul! -ik ben zelf (nog) niet zo goed met bewerken - :)

polleke666

Bericht door polleke666 » di jan 24 2012 9:49 pm

guitargeert schreef:Mooie foto's, inderdaad donker. Wellicht kun je met tegenhouden&doordrukken nog wat betere resultaten krijgen.
(Dat is een oude doka-techniek die ook in photoshop zit weggestopt :wink: )
Een "oude doka-techniek" is een beetje vreemd gezegd
Volgens mij is het doordrukken en tegenhouden (met kartonnetjes of je hand in de doka)
onstaan in de 60 en70e jaren met fotografen als Peter Martens en Ed van der Elsken.
Het lekker contrastrijk maken van een z/w foto en lekker doordrukken was toen helemaal in ,
en gaf dramatische sociaal bewogen z/w foto's.
Maar de techniek is altijd gebleven alleen nu is het digitaal geworden zonder handen of kartonnetjes.
In photoshop zit het zeker niet weggestopt , staat gewoon in het linker rijtje.
@Nicole ,
Ik weet niet of je photoshop hebt anders kan je het zelf natuurlijk uit proberen.
Het is een beetje spelen en schilderen van een foto waardoor je het allemaal wat intenser en dramatischer maakt.
Ik hou daar persoonlijk wel erg van vooral als een serie nog een bedoeling of een verhaal verteld zoals jouw paarden serie.
Als ik m´n foto´s niet bewerk vind ik ze saai en vlak.
Niet dat ik jouw foto´s zo onbewerkt lelijk vind natuurlijk.
Je hebt oog voor compositie dat zie ik aan je foto´s.
Je hebt een mooie z/w serie gemaakt , van mij mag je er nog meer plaatsen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jan 24 2012 10:01 pm

polleke666 schreef: Een "oude doka-techniek" is een beetje vreemd gezegd
Volgens mij is het doordrukken en tegenhouden (met kartonnetjes of je hand in de doka)
onstaan in de 60 en70e jaren met fotografen als Peter Martens en Ed van der Elsken.
Welnee, doordrukken en tegenhouden is al zo oud als de fotografie zelf. Misschien dat het de eerste jaren niet direct werd toegepast, maar werd daarna gemeengoed.
De meest bekende zichtbare resultaten betreffen het in een "ovaal" vorm weg laten lopen (= tegenhouden) van een portret afdruk.
Vriendelijke groet, Léon Obers

polleke666

Bericht door polleke666 » di jan 24 2012 10:25 pm

Léon Obers schreef:
polleke666 schreef: Een "oude doka-techniek" is een beetje vreemd gezegd
Welnee, doordrukken en tegenhouden is al zo oud als de fotografie zelf. Misschien dat het de eerste jaren niet direct werd toegepast, maar werd daarna gemeengoed.
De meest bekende zichtbare resultaten betreffen het in een "ovaal" vorm weg laten lopen (= tegenhouden) van een portret afdruk.
Je hebt daar wel gelijk in Léon.
Ik fixeer me denk ik te veel op de Peter Martens en Ed van der Elsken periode die door toepassing van deze techniek eigenlijk best wel naam hebben gemaakt.
Ik heb nog een fotoboek (1982 geloof ik) van Manuel Gipouloux "Faubourg" genaamd.
http://www.priceminister.com/offer/buy/ ... livre.html" onclick="window.open(this.href);return false;
is nog steeds te koop.
Geweldig z/w foto boek met zeer contrastrijke sociaal bewogen foto's.
Hou ik nu eenmaal van en boeit mij duizenden keren meer dan al die miljoenen digitale foto's van plantjes en bloemetjes en zonsondergangetjes.
Dat is iets waarom ik eigenlijk een haat/liefde relatie heb met digitale fotografie.
Weggooi foto's zijn het eigenlijk. De kwantiteit is enorm maar of dat ten goede gaat van de kwaliteit valt te bezien.
Maar misschien ben ik "a grumpy old man" geworden.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”