nikon en-el3e batterij gebruik nikon d90 update met aa battr
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
nikon en-el3e batterij gebruik nikon d90 update met aa battr
Mijn vraag is de volgende hoeveel fotos kun je met een batterij maken het zij in de camera of ingebruik in de md-80.
Graag wilde ik weten wat jullie normaal kunnen doen met een of twee nikon en-el3e in normaal gebruik.
Deze stel ik om dat ik niet verder kom dan 250-300 shots maximaal.
De laatste keer dat er werdt gezegt hoeveel de andere leden per batterij ongeveer 800 tot 1000 shots.
Dit kan niet wat is er niet goed.
En verlies ook als de camera uit is %.srtroom uit de accu .voorbeeld 8o% en dan 8 shots niet geflitst enkele keren op het lcd scherm gekeken.
Hier een eerder draadje van mij
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=30441" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn camera is nu op weg naar camera nu .nl en dan naar beverwijk .
staat in de info HIER IN DELINK
http://www.cameranu.nl/nl/accus-en-toeb ... 1_98_2558/" onclick="window.open(this.href);return false;
De nieuw ontwikkelde compacte Lithium-ion batterij EN-EL3e (7,4 V, 1500 mAh) heeft voldoende capaciteit om tot 1800 opnamen op één enkele lading te maken.
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/ ... age_5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De EN-EL3e Lithium Ion accu is de energiebron die wordt gebruikt voor de Nikon D90. De standaard geleverde acculader doet er ongeveer 2 uur en een kwartier over om deze accu een volledige lading mee te geven. Volgens de gestandaardiseerde CIPA metingen levert een volledige acculading circa 850 opnames op, echter; de praktijk zal een lager aantal uitwijzen daar wij niet onder gecontroleerde laboratoriumcondities fotograferen.
In diverse draadjes
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 2&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Tjah, voor het accu geweld met 2 stuks, ik schoot op mijn laatste stedentrip 1026 foto's op 1 accu.......bij de start was deze ongeveer 90% vol....dus voor de extra juice bij normale fotografie
Leeglopen heb ik niet zon zicht op of dat nu sneller gaat in een grip of in de camera, ik vind het extra gewicht ook wel prettig met 2 accus, hoe minimaal het verschil ook is.
Dus mensen graag uw reaktie ook of je zo iets dergelijks ook hebt gemerkt .
Graag wilde ik weten wat jullie normaal kunnen doen met een of twee nikon en-el3e in normaal gebruik.
De laatste keer dat er werdt gezegt hoeveel de andere leden per batterij ongeveer 800 tot 1000 shots.
Dit kan niet wat is er niet goed.
En verlies ook als de camera uit is %.srtroom uit de accu .voorbeeld 8o% en dan 8 shots niet geflitst enkele keren op het lcd scherm gekeken.
Hier een eerder draadje van mij
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=30441" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn camera is nu op weg naar camera nu .nl en dan naar beverwijk .
staat in de info HIER IN DELINK
http://www.cameranu.nl/nl/accus-en-toeb ... 1_98_2558/" onclick="window.open(this.href);return false;
De nieuw ontwikkelde compacte Lithium-ion batterij EN-EL3e (7,4 V, 1500 mAh) heeft voldoende capaciteit om tot 1800 opnamen op één enkele lading te maken.
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/ ... age_5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De EN-EL3e Lithium Ion accu is de energiebron die wordt gebruikt voor de Nikon D90. De standaard geleverde acculader doet er ongeveer 2 uur en een kwartier over om deze accu een volledige lading mee te geven. Volgens de gestandaardiseerde CIPA metingen levert een volledige acculading circa 850 opnames op, echter; de praktijk zal een lager aantal uitwijzen daar wij niet onder gecontroleerde laboratoriumcondities fotograferen.
In diverse draadjes
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 2&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Tjah, voor het accu geweld met 2 stuks, ik schoot op mijn laatste stedentrip 1026 foto's op 1 accu.......bij de start was deze ongeveer 90% vol....dus voor de extra juice bij normale fotografie
Leeglopen heb ik niet zon zicht op of dat nu sneller gaat in een grip of in de camera, ik vind het extra gewicht ook wel prettig met 2 accus, hoe minimaal het verschil ook is.
Dus mensen graag uw reaktie ook of je zo iets dergelijks ook hebt gemerkt .
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo jun 24 2012 11:30 am, 2 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: nikon en-el3e batterij gebruik nikon d90
Ik heb op mijn D90 nooit een grip gehad toen ik hem nog had, maar ik kon in afrika ruim 3 dagen met een accu doen. Ik had er overigens wel gewoon een extra losse accu bij.
Ik kon makkelijk 1000 opnamen maken met een accu. Ook heb ik al enkele malen per ongeluk de camera aan laten staan in de tas. Na twee weken had ik dan nog meer dan 50% over.
Als de accu's vanzelf leeg lopen (wat ze altijd doen, maar dan niet zo snel) lijkt het mij duidelijk dat er ergens een lekstroom loopt. Ik hoop voor je dat ze het kunnen vinden bij NSP.
Ik kon makkelijk 1000 opnamen maken met een accu. Ook heb ik al enkele malen per ongeluk de camera aan laten staan in de tas. Na twee weken had ik dan nog meer dan 50% over.
Als de accu's vanzelf leeg lopen (wat ze altijd doen, maar dan niet zo snel) lijkt het mij duidelijk dat er ergens een lekstroom loopt. Ik hoop voor je dat ze het kunnen vinden bij NSP.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik vind de ervaringen van Bert met de batterij levensduur van de EN-EL3e volstrekt normaal. In elk geval met de D50 en de D700.
Verhalen van 1000 foto's per batterij lading zullen ook wel haalbaar zijn maar niet in dagelijks/gespreid gebruik. Met aan laten staan van de camera is bij mij nog nooit een batterij leeg gelopen.
Groet, Henk
Verhalen van 1000 foto's per batterij lading zullen ook wel haalbaar zijn maar niet in dagelijks/gespreid gebruik. Met aan laten staan van de camera is bij mij nog nooit een batterij leeg gelopen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- MauritsD
- Clublid
De D90 heb ik nooit gehad, maar de verschillen tussen de modellen zijn wel gigantisch:
Met mijn D80 haalde ik met normaal gebruik gemiddeld 400 tot 500 foto's op een EN-EL3e
Met mijn D7000 haal ik met hetzelfde normale gebruik gemiddeld 1100 tot 1200 foto's op een EN-EL15
- Ik heb geen grip
- Ik toon niet automatisch na een opname de foto op het LCD, bekijk alleen aan het begin van een 'serie' of belichting goed is
- LCD-helderheid op 0
- Belichting schakelt na 5 sec uit
- Zet na elke foto of serie de camera uit
- gebruik bijna nooit de ingebouwde flitser
Met een EN-EL3e en meer LCD-gebruik e.d. lijkt me de ervaring van Bert ook niet zo vreemd. Het leeglopen bij geen gebruik lijkt mij wel teveel. Een weekje niet gebruiken is bij mij niet merkbaar.
Met mijn D80 haalde ik met normaal gebruik gemiddeld 400 tot 500 foto's op een EN-EL3e
Met mijn D7000 haal ik met hetzelfde normale gebruik gemiddeld 1100 tot 1200 foto's op een EN-EL15
- Ik heb geen grip
- Ik toon niet automatisch na een opname de foto op het LCD, bekijk alleen aan het begin van een 'serie' of belichting goed is
- LCD-helderheid op 0
- Belichting schakelt na 5 sec uit
- Zet na elke foto of serie de camera uit
- gebruik bijna nooit de ingebouwde flitser
Met een EN-EL3e en meer LCD-gebruik e.d. lijkt me de ervaring van Bert ook niet zo vreemd. Het leeglopen bij geen gebruik lijkt mij wel teveel. Een weekje niet gebruiken is bij mij niet merkbaar.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
-
- Forumlid
Zowel mijn vrouw als ik hebben een D90 en de accu gaat bij allebei, afhankelijk van veel zoomen/flitsen/schermpje kijken of weinig tussen 700-900 opnamen probleemloos mee. Als de camera's even niet gebruikt worden lopen de accu's ook niet merkbaar leeg.
groeten,
Dick
groeten,
Dick
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb zowel een D90 als D300s (zelfde batterij), beide met grip en originele accu's. Ik haal probleemloos rond de 1000 opnames per batterij. Ik doe de laatste tijd vrij veel HDR en dan gaat het hard met de opnames, maar nogmaals 800 foto's per batterij haal ik makkelijk.
Ik moet echter wel vermelden dat:
1. Ik nagenoeg nooit gebruik maak van de interne flitser.
2. Ik nagenoeg nooit gebruik maak van liveview.
Gebruik van die 2 dingen bekort de levensduur van de batterij wel aanmerkelijk; Toen ik nog geen externe flitser had haalde ik ook maar een foto of 300 als ik aan het flitsen sloeg. Verder loopt de batterij wel langzaam leeg als ik de camera aan heb staan, maar dat is hooguit een streepje per week.
Verder nog deze: Als je de camera aan hebt staan terwijl de camera aan de USB hangt gaat het ook heel hard (na +/- 2 uur is de batterij leeg). Daar ben ik achter gekomen door de camera per ongeluk wel eens aan de PC te laten hangen.
Ik moet wel vermelden dat ik alleen originele nikon accu's en grips gebruik. Ik ken wel verschillende verhalen van fora dat de levensduur van third party accu's of met third-party grips korter kan zijn.
Edit: Ik heb het nagekeken van mijn laatste shoot, het zit dichter bij 1000 opnames per batterij.
Ik moet echter wel vermelden dat:
1. Ik nagenoeg nooit gebruik maak van de interne flitser.
2. Ik nagenoeg nooit gebruik maak van liveview.
Gebruik van die 2 dingen bekort de levensduur van de batterij wel aanmerkelijk; Toen ik nog geen externe flitser had haalde ik ook maar een foto of 300 als ik aan het flitsen sloeg. Verder loopt de batterij wel langzaam leeg als ik de camera aan heb staan, maar dat is hooguit een streepje per week.
Verder nog deze: Als je de camera aan hebt staan terwijl de camera aan de USB hangt gaat het ook heel hard (na +/- 2 uur is de batterij leeg). Daar ben ik achter gekomen door de camera per ongeluk wel eens aan de PC te laten hangen.
Ik moet wel vermelden dat ik alleen originele nikon accu's en grips gebruik. Ik ken wel verschillende verhalen van fora dat de levensduur van third party accu's of met third-party grips korter kan zijn.
Edit: Ik heb het nagekeken van mijn laatste shoot, het zit dichter bij 1000 opnames per batterij.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Roelof
- Clublid
Het maakt ook uit of je VR aan hebt staan of niet. Als je lange tijden een onderwerp volgt met de afdrukknop half ingedrukt, dan trekt je VR ook flink stroom.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het is zeer wisselend. Afhankelijk van:a vgastel schreef: Graag wilde ik weten wat jullie normaal kunnen doen met een of twee nikon en-el3e in normaal gebruik.
De laatste keer dat er werd gezegd hoeveel de andere leden per batterij ongeveer 800 tot 1000 shots.
- Ouderdom accu's
- RAW of JPG, of allebei
- Indien RAW, gecomprimeerd of niet gecomprimeerd
- Indien JPG, bij welke kwaliteit de JPG staat ingesteld, en in welke resolutie
- 12 of 14 bits instelling (D700)
- Veel of weinig gebruik van de LCD-monitor
- Veel of weinig gebruik van LiveView
- Veel of weinig gebruik van de ingebouwde flitser
- Veel of weinig gebruik van lenzen met VR
- Veel langdurig scherpstellen (weinig daadwerkelijk knippen) of weinig scherpstellen voordat een foto wordt gemaakt.
- Veel achter elkaar op een dag foto's maken of relatief weinig verspreid gedurende dagen / weken
Door de bank genomen maakt deze laatste optie erg veel uit in het aantal totaalshots.
Afhankelijk van bovengenoemde omstandigheden met D80 / D700 (zonder grip) kom ik tussen pakweg 250 en 1200 stuks
Omdat Bert waarschijnlijk niet zo'n "intensieve" fotograaf is en wellicht ladingen over dagen (weken ?) verspreidt, mogelijk met wat meer kijken op de LCD-monitor lijkt me het aantal van 250-300 stuks niet vreemd.
Afhankelijkheid van een aantal extra omstandigheden:
- Camera via USB aan PC gekoppeld en werken met software om vanuit PC foto's te maken, vreet stroom
(Kun je de reserve accu's erbij houden, en tussendoor de andere accu's blijven opladen).
- Verder loopt een accu langzaam leeg bij niet gebruik.
Indien een camera enkele weken weinig gebruikt is, is het aan te raden extra (opnieuw) op te laden voor een belangrijke shoot.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dit is een vraag die vele bezig houden , hoe lang met een accu ?
Na enige slechte ervaringen met diverse toestellen wat betreft stroom gebruik , ( compact cameras ) vind ik het verbazend hoe lang ik met deze accu's doe .
Het gaat dan om de D90 met orgine grip , 1 orgine accu en 1 immitatie.
Heb tijdens mijn stede trip in New York van 7 dagen mijn accu's niet opgeladen en ruim 800 foto;s gemaakt in JPEG / RAW stand , waarvan de accu's tochh al minimaal 1 jaar oud waren.
Instelling staan redelijk standaard , Diafragma voorkeuze etc etc.
Na enige slechte ervaringen met diverse toestellen wat betreft stroom gebruik , ( compact cameras ) vind ik het verbazend hoe lang ik met deze accu's doe .
Het gaat dan om de D90 met orgine grip , 1 orgine accu en 1 immitatie.
Heb tijdens mijn stede trip in New York van 7 dagen mijn accu's niet opgeladen en ruim 800 foto;s gemaakt in JPEG / RAW stand , waarvan de accu's tochh al minimaal 1 jaar oud waren.
Instelling staan redelijk standaard , Diafragma voorkeuze etc etc.
- a vgastel
- Forumlid
Wat leon in zijn bericht vermeld zou het inderdaad zo zijn maar vraag me dan toch af of mijn verbruik dan zo drastisch is.
Kan me niet goed vinden in het probleem dan er gemiddeld 500tot 800opnamen gemaakt worden door anderen.
Maar ja hier een berichtje. de webshop.
Nikon moet maar eens goed kijken denk dat er toch meer aan de hand is,
Geachte klant,
Wij hebben uw reparatiezending ontvangen. Deze wordt vandaag naar de importeur ter reparatie doorgestuurd.
Mocht u vragen hebben over de status van de reparatie, dan kunt u gerust contact met ons opnemen.
Vermeldt u bij eventuele correspondentie uw schadenummer.
Indien u verdere vragen heeft, neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groeten,
Bianca Stevens
CameraNU.nl B.V.
Kan me niet goed vinden in het probleem dan er gemiddeld 500tot 800opnamen gemaakt worden door anderen.
Maar ja hier een berichtje. de webshop.
Nikon moet maar eens goed kijken denk dat er toch meer aan de hand is,
Geachte klant,
Wij hebben uw reparatiezending ontvangen. Deze wordt vandaag naar de importeur ter reparatie doorgestuurd.
Mocht u vragen hebben over de status van de reparatie, dan kunt u gerust contact met ons opnemen.
Vermeldt u bij eventuele correspondentie uw schadenummer.
Indien u verdere vragen heeft, neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groeten,
Bianca Stevens
CameraNU.nl B.V.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- a vgastel
- Forumlid
Wordt vervolgt .
Ook niet vergeten die gene die gerageert hebben bedankt voor jullie reaktie.
Ook degene die per pb reageerden 5reakties bedankt een in het byzonder maar dat weet hij zelf wel.
groeten,als je nog wil reageren graag voor degene die eens hun gebruik willen vermelden.
Als er een antwoord is dan horen jullie het.
Ook niet vergeten die gene die gerageert hebben bedankt voor jullie reaktie.
Ook degene die per pb reageerden 5reakties bedankt een in het byzonder maar dat weet hij zelf wel.
groeten,als je nog wil reageren graag voor degene die eens hun gebruik willen vermelden.
Als er een antwoord is dan horen jullie het.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Succes Bert, ben benieuwd wat het probleem nu is.
het verschil is dusdanig groot.....en alles wat ik kan bedenken is al benoemd verder hier.
Grtn, Peter
het verschil is dusdanig groot.....en alles wat ik kan bedenken is al benoemd verder hier.
Grtn, Peter
Bijna leeg hier....
- a vgastel
- Forumlid
Zo juist bericht gehad camera wordt morgen afgeleverd in eindhoven.strangeartefact schreef:Succes Bert, ben benieuwd wat het probleem nu is.
Grtn, Peter
Nu afwachten wat er in de reparatie bon staat .

Wordt vervolgt hoop dat het nu goed is.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
-
- Forumlid
- Contacteer:
Re: nikon en-el3e batterij gebruik nikon d90 update
De en-el3e werd geroemd door de verkoper waar ik destijds mijn D80 kocht.
Hij had gelijk, het is een dijk van een batterij, en ook bij mij wordt met gemak de 1000 opnames gehaald.
Geen gebruik van de interne flitser, camera ook regelmatig uitschakelen, en na 5 sec. schakelt het LCD scherm uit.
Wel wordt regelmatig ingezoomd teneinde de scherpte te controleren.
Het is neem ik aan wel bij iedereen bekend, dat er en-el3e nepbatterijen, (van de originele Nikon batterij niet te onderscheiden), in omloop zijn.
Die presteren wel een heel stuk minder.
Een kennis van mij is er in getrapt, vandaar dat ik het weet.
Off topic, de en-el15 voor de D7000 doet er een schepje bovenop.
Net als amateurt haalde ik afgelopen vrijdag ( op een bruiloft ), een gemiddelde van 1250 opnames per batterij !!!
En dan heb ik tijdens de feestavond veel foto's doorlopen, beoordeeld, en gedelete.
Geen interne flitser gebruikt , trilmechanisme staat altijd uit, LCD na 5 sec. uit, en camera regelmatig uitschakelen.
Ik ben echt zwaar onder de indruk van de kwaliteit van de Nikon-batterijen.
Topspul. !!!
Vrgr
Tiny
Hij had gelijk, het is een dijk van een batterij, en ook bij mij wordt met gemak de 1000 opnames gehaald.
Geen gebruik van de interne flitser, camera ook regelmatig uitschakelen, en na 5 sec. schakelt het LCD scherm uit.
Wel wordt regelmatig ingezoomd teneinde de scherpte te controleren.
Het is neem ik aan wel bij iedereen bekend, dat er en-el3e nepbatterijen, (van de originele Nikon batterij niet te onderscheiden), in omloop zijn.
Die presteren wel een heel stuk minder.
Een kennis van mij is er in getrapt, vandaar dat ik het weet.
Off topic, de en-el15 voor de D7000 doet er een schepje bovenop.
Net als amateurt haalde ik afgelopen vrijdag ( op een bruiloft ), een gemiddelde van 1250 opnames per batterij !!!
En dan heb ik tijdens de feestavond veel foto's doorlopen, beoordeeld, en gedelete.
Geen interne flitser gebruikt , trilmechanisme staat altijd uit, LCD na 5 sec. uit, en camera regelmatig uitschakelen.
Ik ben echt zwaar onder de indruk van de kwaliteit van de Nikon-batterijen.

Topspul. !!!
Vrgr
Tiny
-
- Forumlid
Re: nikon en-el3e batterij gebruik nikon d90 update
Klopt helemaal, ik pers veel meer foto's uit de accu van de D7000 dan die uit de D90.
Ik denk dat het niet alleen aan de accu ligt maar waarschijnlijk gaan nieuwere camera's ook zuiniger met energie om.
Ik kan ongeveer 1400 foto's nemen en dan houdt het echt op.
Ik denk dat het niet alleen aan de accu ligt maar waarschijnlijk gaan nieuwere camera's ook zuiniger met energie om.
Ik kan ongeveer 1400 foto's nemen en dan houdt het echt op.