Lens testen na val

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Naomikraan

Lens testen na val

Bericht door Naomikraan » ma jan 23 2012 11:14 am

Afgelopen zaterdag heb ik mijn nikon 50mm lens laten vallen. :( Uiterlijk is er geen schade zichtbaar, maar ik word na een val nogal onzeker over de scherpte. Vervolgens heb ik de lens nog wel gebruikt en de foto's zijn best prima, maar ik heb het idee dat hij minder scherp is dan voorheen.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit op de beste manier kan testen (welke instellingen, licht en wat fotograferen?).
Ik wil hem eerst zelf graag testen, voor ik hem weg breng.

Dit zijn foto's voor de val: http://knowmephotography.wordpress.com/ ... /20/jesse/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze zijn na de val: http://knowmephotography.wordpress.com/ ... hapsshoot/" onclick="window.open(this.href);return false;

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lens testen na val

Bericht door gijs sandberg » ma jan 23 2012 11:22 am

Beste N,

De beste oplossing is een retourtje Nikon Service in Beverwijk.

Over welk type (lens en val) gaat het?
Mijn ervaring is dat vooral (interne) kunststof delen van een lens bij een val kunnen beschadigen;
ik ken gevallen van total-loss waarbij aan de buitenkant niets te zien was.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma jan 23 2012 11:30 am

In de eerste plaats, er staan mooie foto's bij..., prachtig

als ik eerlijk ben zie ik weinig verschil, ik vind zowel in de 1e als in de 2e sessie een aantal foto's niet echt scherp

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma jan 23 2012 11:43 am

Heb je de foto's 'naverscherpt'? Ik vind ze namelijk voor en na de val geen van tweeën ragscherp.
Het kan meevallen na een val. Mijn 17-55mm is eens gevallen waarna de zoomring stroef draaide. Optisch geen schade.
Wil je écht zekerheid, dan zal je naar Beverwijk moeten . Zij kunnen de lens op een testbank zetten en de elementen uitlijnen indien nodig.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Naomikraan

Bericht door Naomikraan » ma jan 23 2012 11:44 am

gijs sandberg schreef:Over welk type (lens en val) gaat het?
Lens: AF-s 50mm f.1.4

Val: ong. 50 cm op een houten vloer.

Naomikraan

Bericht door Naomikraan » ma jan 23 2012 11:49 am

ArjanL schreef:Heb je de foto's 'naverscherpt'? Ik vind ze namelijk voor en na de val geen van tweeën ragscherp.
Helaas, komen de foto's niet goed scherp over op de site. Ik zal ze anders vanavond of morgen nog hier plaatsen. Ze zijn namelijk wel ragscherp.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: type lens

Bericht door gijs sandberg » ma jan 23 2012 12:35 pm

Beste N,

De moderne AF-S 50 1.4 is een professionele lens dus die moet wat kunnne hebben...
Overigens: de scherptediepte is met volle opening zo klein dat je al snel iets als onscherp afdoet, terwijl er gewoon niet correct is scherpgesteld.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Naomikraan

Re: type lens

Bericht door Naomikraan » ma jan 23 2012 2:07 pm

gijs sandberg schreef:Beste N,

De moderne AF-S 50 1.4 is een professionele lens dus die moet wat kunnne hebben...
Dat is fijn om te horen. Ik ga er gewoon nog wat testen uitgooien en bij twijfel terug naar de winkel.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jan 23 2012 2:24 pm

Het gemakkelijkst is misschien om het bekende bakstenen muurtje te fotograferen bij verschillende diafragma's. Camera op statief en goed uitrichten loodrecht op de muur. Eventuele problemen zullen gemakkelijk te herkennen zijn. Let vooral op verschillen links/rechts, boven/onder.

Als het nodig mocht zijn zou ik het objectief liever niet naar de winkel brengen, maar het rechtstreeks naar Nikon Beverwijk brengen of sturen.
Jur

Naomikraan

Bericht door Naomikraan » ma jan 23 2012 2:35 pm

Jur schreef:Het gemakkelijkst is misschien om het bekende bakstenen muurtje te fotograferen bij verschillende diafragma's. Camera op statief en goed uitrichten loodrecht op de muur. Eventuele problemen zullen gemakkelijk te herkennen zijn. Let vooral op verschillen links/rechts, boven/onder.

Als het nodig mocht zijn zou ik het objectief liever niet naar de winkel brengen, maar het rechtstreeks naar Nikon Beverwijk brengen of sturen.
Dat ga ik proberen. Waarom direct naar Nikon? Wat is daar het voordeel van?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma jan 23 2012 2:43 pm

Naomikraan schreef: Waarom direct naar Nikon? Wat is daar het voordeel van?
Mijn ervaring is dat de snelste manier om het objectief gerepareerd te krijgen. Ik heb in het verleden slechte ervaringen opgedaan met de tussenhandel in dit soort gevallen: lange reparatietijd, extra kosten en zelfs beschadigingen. Uiteraard hoeft dat niet te gelden voor alle winkels, maar ik neem sinds de 70-er jaren liever het zekere voor het onzekere. Bij Nikon Beverwijk kun je ook nog de status van de reparatie op internet bekijken (Nikon Service Systeem: reparatie-treacking).
Jur

Naomikraan

Bericht door Naomikraan » wo jan 25 2012 1:10 pm

Jur schreef:Het gemakkelijkst is misschien om het bekende bakstenen muurtje te fotograferen bij verschillende diafragma's. Camera op statief en goed uitrichten loodrecht op de muur. Eventuele problemen zullen gemakkelijk te herkennen zijn. Let vooral op verschillen links/rechts, boven/onder.
Ik heb de test gedaan. Enige wat ik zie is dat bij 1.4 hij iets minder scherp lijkt te zijn, maar zo goed heb ik hem ook nog nooit bekeken. Verder geen verschillen links/rechts of boven/onder. Volgens mij heb ik geluk gehad.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jan 25 2012 1:24 pm

Naomikraan schreef: Ik heb de test gedaan. Enige wat ik zie is dat bij 1.4 hij iets minder scherp lijkt te zijn, maar zo goed heb ik hem ook nog nooit bekeken. Verder geen verschillen links/rechts of boven/onder. Volgens mij heb ik geluk gehad.
Naomi,

Op volle lensopening zal de scherpte, vooral aan de randen en in de hoeken, inderdaad iets minder zijn, maar dat is normaal. Blijkbaar is er dus niet veel aan de hand. Lekker fotograferen maar weer .....

Vriendelijke groet,
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”