lenscorrectie in NX2 bij MF objectieven
- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
lenscorrectie in NX2 bij MF objectieven
Bij gebruik van nieuwe zoom of prime objectieven kun je in NX2 lenscorrectie (automatisch) op je foto's uitvoeren. Bij mijn manuele ai(s) prime lenzen kan dit helemaal niet, aut. correctie staat niet eens in menu.
In CS5 met PT lens filter kan ik wel een correctie uitvoeren, maar ook hier worden ai(s) lenzen niet herkend. Voor de 28 2.8 AI kies ik dan bijvoorbeeld de nieuwe AF 28 2.8 die wel in de PT lens lijst voorkomt.
Zijn hier meer mensen tegen aangelopen/mis ik iets?
In CS5 met PT lens filter kan ik wel een correctie uitvoeren, maar ook hier worden ai(s) lenzen niet herkend. Voor de 28 2.8 AI kies ik dan bijvoorbeeld de nieuwe AF 28 2.8 die wel in de PT lens lijst voorkomt.
Zijn hier meer mensen tegen aangelopen/mis ik iets?
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Re: lenscorrectie in NX2 bij MF objectieven
Door het ontbreken van een CPU en elektrische contacten, kan een MF-objectief niet door een programma worden herkend. In NX2 kun je wel manueel een vertekeningscorrectie toepassen (Edit-step: Aanpassen / Vertekeningscorrectie). Misschien is het een idee om met de MF testfoto's te maken (testkaart of object met keurige verticale en horizontale lijnen) en dan in NX2 handmatig de correctiefactor vast te stellen. De gevonden waarde kun je dan bij volgende foto's als basis nemen voor de correctie.
De Ais /2.8 28mm en AFD f/2.8 28mm hebben verschillende optische formules. Je kunt er daarom niet zonder meer van uitgaan dat de correctie van de AFD-versie even geschikt is voor de Ais-versie.
De Ais /2.8 28mm en AFD f/2.8 28mm hebben verschillende optische formules. Je kunt er daarom niet zonder meer van uitgaan dat de correctie van de AFD-versie even geschikt is voor de Ais-versie.
Jur
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik zie in mijn lijst van PTLens wel een versie voor de 28mm/2.8 AI-S (is optisch [ EDIT ] helaas niet hetzelfde als de manuele AI-versie).
Mogelijk moet je in PTLens bij opties even het automatisch detecteren van een lens uitschakelen om alle voorkomende lenzen tegen te komen (die je dan handmatig kunt kiezen). Mocht je die niet tegenkomen kun je een nieuwere versie van PTLens downloaden, daar zitten dan in ieder geval de laatste mutaties bij.
[ EDIT ] zie vervolgbericht verderop voor extra toevoeging van een lens.
Heb je in de camera de gegevens van de lens extra ingevoerd in de lens database zodat die in de EXIF komt te staan, wordt een eerste keer de lens niet herkend in PTLens, en kies je de lens handmatig. Elke volgende keer wordt de lens dan wel automatisch herkend vanuit de EXIF-gegevens.
Mogelijk moet je in PTLens bij opties even het automatisch detecteren van een lens uitschakelen om alle voorkomende lenzen tegen te komen (die je dan handmatig kunt kiezen). Mocht je die niet tegenkomen kun je een nieuwere versie van PTLens downloaden, daar zitten dan in ieder geval de laatste mutaties bij.
[ EDIT ] zie vervolgbericht verderop voor extra toevoeging van een lens.
Heb je in de camera de gegevens van de lens extra ingevoerd in de lens database zodat die in de EXIF komt te staan, wordt een eerste keer de lens niet herkend in PTLens, en kies je de lens handmatig. Elke volgende keer wordt de lens dan wel automatisch herkend vanuit de EXIF-gegevens.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jan 25 2012 2:38 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
De 2,8/28mm AI en de 2,8/28mm AIS zijn verschillende objectieven.
De AI heeft 7 elementen in 7 groepen, de AIS heeft 8 elementen in 8 groepen.
De AIS heeft ook CRC, dus Close Range Correction d.m.v. floating elements.
Ik kan me niet voorstellen dat de AIS gecorrigeerd zou moeten worden: die staat bekend als één van de meest vertekeningsvrije Nikkors? Sterker nog, de 28mm AIS is een van de legendarische MF-Nikkors.
De AI heeft 7 elementen in 7 groepen, de AIS heeft 8 elementen in 8 groepen.
De AIS heeft ook CRC, dus Close Range Correction d.m.v. floating elements.
Ik kan me niet voorstellen dat de AIS gecorrigeerd zou moeten worden: die staat bekend als één van de meest vertekeningsvrije Nikkors? Sterker nog, de 28mm AIS is een van de legendarische MF-Nikkors.
- Léon Obers
- Forumlid
OK, ik ben abuis met de optische constructie van de AI en AI-S versie (iets te snel geschreven). Bedankt voor de opmerkzaamheid. Ik zal het eerdere bericht aanpassen.
Dat de 28mm AIS volledig vertekeningsvrij is, betwijfel ik. Het kan misschien wel weinig zijn, maar geen 100%
Vandaar dat je de lens ook gewoon tegenkomt in PTLens. Een gebruiker heeft beslist de test een keer uitgevoerd en de resultaten naar PTLens gestuurd om het gecorrigeerd in de lens-database van PTLens opgenomen te hebben.
Als gebruiker kan Frank zelf ook testen uitvoeren met zijn AI-versie, en die opsturen. Heb je binnen no time een bericht terug en is het toegevoegd aan de lens-database.
Kijk links in de index bij "Calibration": http://epaperpress.com/ptlens/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html#28" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat de 28mm AIS volledig vertekeningsvrij is, betwijfel ik. Het kan misschien wel weinig zijn, maar geen 100%
Vandaar dat je de lens ook gewoon tegenkomt in PTLens. Een gebruiker heeft beslist de test een keer uitgevoerd en de resultaten naar PTLens gestuurd om het gecorrigeerd in de lens-database van PTLens opgenomen te hebben.
Als gebruiker kan Frank zelf ook testen uitvoeren met zijn AI-versie, en die opsturen. Heb je binnen no time een bericht terug en is het toegevoegd aan de lens-database.
Kijk links in de index bij "Calibration": http://epaperpress.com/ptlens/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html#28" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik schrijf dan ook niet "volledig vertekeningsvrij", maar "één van de meest vertekeningsvrije" objectieven.
Hoeveel de vertekening is in het geval van de 2,8/28mm AIS weet ik niet zeker, maar het schijnt uitermate weinig te zijn.
Ik zal eens zoeken...
Ken Rockwell heeft het over "perfectly straight straight lines":
http://www.kenrockwell.com/nikon/28f28ais.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Een rondvraag op een ander forum levert eenzelfde beeld op:
http://photo.net/nikon-camera-forum/00WAzN" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier gaat het om "zero distortion";
http://idicphoto.blogspot.com/2009/06/28mm-tests.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar er zullen op het net wel voldoende tests rondzwerven.
Ik wilde dat ik er één had, ik moet het doen met de AI. Geen straf, maar het kan altijd nog beter...
In ieder geval komt maar zelden een AF-objectief in de buurt van een MF, waar het om vertekening gaat.
Hoeveel de vertekening is in het geval van de 2,8/28mm AIS weet ik niet zeker, maar het schijnt uitermate weinig te zijn.
Ik zal eens zoeken...
Ken Rockwell heeft het over "perfectly straight straight lines":
http://www.kenrockwell.com/nikon/28f28ais.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Een rondvraag op een ander forum levert eenzelfde beeld op:
http://photo.net/nikon-camera-forum/00WAzN" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier gaat het om "zero distortion";
http://idicphoto.blogspot.com/2009/06/28mm-tests.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar er zullen op het net wel voldoende tests rondzwerven.
Ik wilde dat ik er één had, ik moet het doen met de AI. Geen straf, maar het kan altijd nog beter...
In ieder geval komt maar zelden een AF-objectief in de buurt van een MF, waar het om vertekening gaat.
- Léon Obers
- Forumlid
Door de bewuste 28mm/2.8 AI-S lens handmatig te kiezen in PTLens en de vertekeningscorrectie op een foto in- en uit te schakelen heb je wel een indicatie.
Het is inderdaad niet zoveel, maar beslist wel merkbaar.
Hier nog maar eens mijn oude voorbeeld hoe goed de correctie met PTLens kan worden gedaan.
Betreft een correctie van de Nikkor 18-35mm/3.5-4.5 lens op DX-formaat:
Het origineel. (tonvormige vervorming --> horizontale lijnen onder/boven, alsook de perspectivische vertekening):

Gecorrigeerd:

En "anders":

Het is inderdaad niet zoveel, maar beslist wel merkbaar.
Hier nog maar eens mijn oude voorbeeld hoe goed de correctie met PTLens kan worden gedaan.
Betreft een correctie van de Nikkor 18-35mm/3.5-4.5 lens op DX-formaat:
Het origineel. (tonvormige vervorming --> horizontale lijnen onder/boven, alsook de perspectivische vertekening):

Gecorrigeerd:

En "anders":

- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dank voor jullie reacties.
Gek genoeg veranderd de keuzelijst van objectieven in PT lens als ik de camera Nikon D3 (FX) verander in Nikon D3 (DX). Bij de laatste zie ik opeens wel de 28 2.8 AIS in de lijst staan. Kies ik weer voor Nikon D3 (FX) dan is de 28 2.8 AIS weer uit de lijst verdwenen. Ik gebruik de 64 bits versie PTlens 8.7.8. zowel standalone als in CS5 en in LR3
Zal eens kijken of ik de 28 2.8 AI toegevoegd kan krijgen aan de lijst van PT lens via de link van Léon
Gek genoeg veranderd de keuzelijst van objectieven in PT lens als ik de camera Nikon D3 (FX) verander in Nikon D3 (DX). Bij de laatste zie ik opeens wel de 28 2.8 AIS in de lijst staan. Kies ik weer voor Nikon D3 (FX) dan is de 28 2.8 AIS weer uit de lijst verdwenen. Ik gebruik de 64 bits versie PTlens 8.7.8. zowel standalone als in CS5 en in LR3
Zal eens kijken of ik de 28 2.8 AI toegevoegd kan krijgen aan de lijst van PT lens via de link van Léon
Maar heb je dan aantoonbare vertekening in de foto's met dat objectief?
-
- Forumlid
Onderstaande foto heb ik zojuist genomen met mijn Nikkor 28mm 1:2.8 serienr 659xxx, dus een AISemdeklerk schreef:Ik kan me niet voorstellen dat de AIS gecorrigeerd zou moeten worden: die staat bekend als één van de meest vertekeningsvrije Nikkors? Sterker nog, de 28mm AIS is een van de legendarische MF-Nikkors.
zie: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
Lang geleden dat ik muurtjes fotografeerde.......
Rechter deel van het muurtje is overigens uit ca 1895; linker deel van iets recentere datum.
Metselwerk was toen nog niet zo strak als tegenwoordig.
Andere tijden.
Edit: foto verwijderd. Metselwerk niet strak.
Laatst gewijzigd door Marten op ma jan 30 2012 11:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit het feit dat de vertekening aan de bovenkant iets tonvormig lijkt en aan de onderzijde iets kussenvormig maak ik toch op dat het meer aan het metselwerk ligt... Sterker, drie à vier steentjes van onderaf lijkt het wel te golven?
-
- Forumlid
E.M., je mag hem lenen en hem uitgebreid testen.
Dank!
Helaas heb ik ook geen volmaakt regelmatig muurtje bij de hand, anders sprong ik gelijk in de auto om je objectief op te halen...
Ik geloof je op je woord.
Wat allemaal niet wegneemt dat ik het vreemd vind dat Nikon die tabel wel voor de DX-camera's paraat heeft maar niet voor de FX'en?
Helaas heb ik ook geen volmaakt regelmatig muurtje bij de hand, anders sprong ik gelijk in de auto om je objectief op te halen...
Ik geloof je op je woord.
Wat allemaal niet wegneemt dat ik het vreemd vind dat Nikon die tabel wel voor de DX-camera's paraat heeft maar niet voor de FX'en?
-
- Forumlid
De PT lens software zoals hierboven bedoeld is niet van Nikonemdeklerk schreef:....Wat allemaal niet wegneemt dat ik het vreemd vind dat Nikon die tabel wel voor de DX-camera's paraat heeft maar niet voor de FX'en?
Ooohhh... Vandaar...