Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
george013

Re: Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Bericht door george013 » zo jan 15 2012 8:11 pm

Mooi gedaan.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 18 2012 2:04 am

Skippy schreef:OK Patrick, even heel snel (5 minuten) een foto bewerkt op mijn oude Windows PC met Photoshop Elements en Nik Silver Efex.

Afbeelding
Ik moest nog reageren op deze foto. Wat me vooral opvalt is dat bij deze bewerking de ruis veel minder hinderlijk oogt dan bij mijn versie. De bekkens in de achtergrond zien er ook door de mooiere "helderheidsovergangen" veel mooier uit. Ik neem aan dat dat meer iets is van Lightroom dan van de zwart-witomzetting.

Mooie versie Skippy! Dank je voor je bijdrage.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jan 18 2012 7:07 am

Graag gedaan Patrick, zoals ik schreef is deze versie niet met Lightroom en Nik Silver Efex bewerkt maar met (een oude versie van) Photoshop Elements en Nik Silver Efex. De NEF-converter in Lightroom is inmiddels veel beter dan degene die ik gebruikt heb met Photoshop Elements. Het eindresultaat kan o.a. qua ruisonderdrukking dus nog beter. Zoals inmiddels helaas ex-forumlid Yellowfish vaak opmerkte gaat NX2 niet superieur om met ruis, integendeel. Ik denk dat je in mijn bewerking ook mijn ervaring met Nik Silver Efex terugziet. Ook in dit programma moet je weten wat je doet, met de vele (combinatie)mogelijkheden ga je bijna eerder de fout in dan dat je een foto beter maakt.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jan 18 2012 8:51 am

Skippy schreef: Afbeelding
Deze bewerking lijkt op een foto gemaakt op de goede oude Kodak Tri-X ontwikkeld in D76. Mooi!
Jur

Galloper
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Galloper » za jan 21 2012 12:28 pm

Persoonlijk vind ik de onbewerkte opnames het mooist. Die geven namelijk de sfeer beter weer. Bij sommige optredens wordt er moeite gedaan om met licht een bepaalde sfeer te creeren en om die dan met een nabewerking weg te werken vind ik dan weer zonde. Ik zou hier wat voorbeelden kunnen plaatsen maar die foto's zijn niet van mij dus doe ik dat niet.

Zondag 29 januari ga ik voor het eerst met mn D3100 naar een optreden, ben benieuwd of ik iets fatsoenlijks op de sensor krijg ;)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 21 2012 12:34 pm

Galloper schreef:Persoonlijk vind ik de onbewerkte opnames het mooist. Die geven namelijk de sfeer beter weer. Bij sommige optredens wordt er moeite gedaan om met licht een bepaalde sfeer te creeren en om die dan met een nabewerking weg te werken vind ik dan weer zonde.
Het is niet een kwestie van weg werken, maar om de sfeer die je als mens ervaart, fotografisch zoveel mogelijk te benaderen.
Je ogen passen zich namelijk in een bepaalde mate aan de lichtsituatie aan. Dat is een biologisch gegeven. Een camera doet dat in veel mindere mate dan wat je ogen dat doen, of in ieder geval "anders". Het gaat erom om het verschil tussen die twee te compenseren. De weergave van de foto naar die van je ogen te brengen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Galloper
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Galloper » za jan 21 2012 12:52 pm

Léon Obers schreef:
Galloper schreef:Persoonlijk vind ik de onbewerkte opnames het mooist. Die geven namelijk de sfeer beter weer. Bij sommige optredens wordt er moeite gedaan om met licht een bepaalde sfeer te creeren en om die dan met een nabewerking weg te werken vind ik dan weer zonde.
Het is niet een kwestie van weg werken, maar om de sfeer die je als mens ervaart, fotografisch zoveel mogelijk te benaderen.
Je ogen passen zich namelijk in een bepaalde mate aan de lichtsituatie aan. Dat is een biologisch gegeven. Een camera doet dat in veel mindere mate dan wat je ogen dat doen, of in ieder geval "anders". Het gaat erom om het verschil tussen die twee te compenseren. De weergave van de foto naar die van je ogen te brengen.
En dat is de maker van een foto ook zijn recht om dat verschil te compenseren. Ik keek naar de bewerkte en onbewerkte foto en vind dan de onbewerkte mooier. dat is een kwestie van smaak, en over smaak moeten we maar niet in discussie gaan ;)

Mocht ik de 29e een foto maken die ik de moeite vind om te plaatsen zal ik dat ook doen. Als het een drama wordt kan ik het ook wel doen, mischien dat ik door reacties op m'n instellingen weer wat leer :)

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » do jan 26 2012 6:10 pm

Ik vind t ook altijd lastig, zeker als het licht al niet heel mooi valt of in contrast staat met andere kleuren.

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.ishootshows.com/2009/04/07/c ... ed-lights/

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » do jan 26 2012 6:20 pm

Galloper schreef:Persoonlijk vind ik de onbewerkte opnames het mooist. Die geven namelijk de sfeer beter weer. Bij sommige optredens wordt er moeite gedaan om met licht een bepaalde sfeer te creeren en om die dan met een nabewerking weg te werken vind ik dan weer zonde. Ik zou hier wat voorbeelden kunnen plaatsen maar die foto's zijn niet van mij dus doe ik dat niet.

Zondag 29 januari ga ik voor het eerst met mn D3100 naar een optreden, ben benieuwd of ik iets fatsoenlijks op de sensor krijg ;)
Ik vind dit wel een heel goed voorbeeld waar géén moeite is gedaan voor het licht.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 26 2012 6:25 pm

Boldey schreef:Misschien heb je hier wat aan:

Prima link! Uitstekende link zelfs.

Ik ben net gisteren zelf begonnen, aan de hand van een link van Skippy in het SB-700 draadje, met het lezen op deze goede site. Ik kende hem helemaal niet! En ook prima reviews van Nikon spulletjes ook. Aanrader!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » do jan 26 2012 9:15 pm

Als ik het linkje vluchtig doorlees stoelt hij op 2 conventionele gedachten. Overbelichting: het rode kanaal klipt, of een ander kanaal, en de witbalans.
Overbelichting is zichtbaar op je histogram, in RAW kun je je witbalans achteraf aanpassen.
Flits wordt in het algemeen goed verwerkt door de auto-witbalans.
Filters, weet ik niet. Lijkt mij meer voor de analoge camera bedoeld. Ben niet zeker.
Alcohol, hij geeft niet aan wat de belichtingsman moet doen. Dus houd ik het zelf.
George

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » do jan 26 2012 9:43 pm

Een heel interessante discussie. Ik probeer LR4 beta en ben redelijk enthusiast over de verbeteringen. Met name het plaatselijk bewerken van delen van de foto. Je kunt nu lokaal de WB wijzigen evenals ruisonderdrukking, die zoals opgemerkt al in LR3 veel beter is dan in NX2. LR4 beta is gratis te downloaden en te gebruiken dus probeer deze foto ook eens met LR4 beta te bewerken. Ik denk dat veel gesignaleerde problemen zijn op te lossen.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jan 26 2012 9:56 pm

peterpj schreef:Een heel interessante discussie. Ik probeer LR4 beta en ben redelijk enthusiast over de verbeteringen. Met name het plaatselijk bewerken van delen van de foto. Je kunt nu lokaal de WB wijzigen evenals ruisonderdrukking, die zoals opgemerkt al in LR3 veel beter is dan in NX2. LR4 beta is gratis te downloaden en te gebruiken dus probeer deze foto ook eens met LR4 beta te bewerken. Ik denk dat veel gesignaleerde problemen zijn op te lossen.
Ik schat in dat Adobe met LR4 de voorsprong op andere software zoals NX2 verder uitbouwt. Met name NX2 staat al jaren stil voor een rood stoplicht.

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » vr jan 27 2012 12:50 am

Patrick schreef:
Boldey schreef:Misschien heb je hier wat aan:

Prima link! Uitstekende link zelfs.

Ik ben net gisteren zelf begonnen, aan de hand van een link van Skippy in het SB-700 draadje, met het lezen op deze goede site. Ik kende hem helemaal niet! En ook prima reviews van Nikon spulletjes ook. Aanrader!
Ja absoluut, die Todd Owyoung heeft mijn droomwerk, en geeft heel veel fijne kneepjes van het vak mee, niet alleen technisch, maar ook hoe eea werkt bij grote concerten en bands. Zeer inspirerend.

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » vr jan 27 2012 12:52 am

Ow nog een erg leuke, die je heel misschien niet kent:

http://www.froknowsphoto.com

Veel algemeen, maar hij is een behoorlijk bekende concertfotograaf. En een hele leuke site die zo in je favorieten kan.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”