batterygrip D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
maaike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: batterygrip D90

Bericht door maaike » zo jan 22 2012 6:51 pm

Ed en Jaap, bedankt weer voor jullie reacties!
Goh, ik had dat niet verwacht.
Ik denk steeds meer om toch ook voor de originele mb d80 te gaan, maar het idee de grip icm de blackrapid lijkt me ondanks jullie -en inmiddels andere gelezen- positieve ervaringen, nog steeds eng.
Gister bij het googlen naar ervaringen met deze combi lees ik idd veel mensen die het zo doen, maar ik kwam ook een goede beveligingstip tegen op een forum.
Met die constructie durf ik het sowieso aan en dacht mss wel leuk ook even te delen met anderen die evt ook zo'n bangepoeperts zijn als ik :lol: (je moet nog wel even aan de knutsel ;-) )
de tip is te vinden door naar beneden te scrollen tot aan de foto
Een beetje van mezelf...en een beetje van nikon

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » wo jan 25 2012 5:35 pm

willem
http://www.kamera-express.nl/is-bin/INT ... meOrID=d90" onclick="window.open(this.href);return false;
hier kost hij 129 euro Nikon MB-D80 denk dat je het verkeerde type gezien hebt.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

maaike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door maaike » do jan 26 2012 1:01 pm

Even aan degene die me een mail heeft gestuurd via m'n website over een tweedehands mb-d80; je email adres pakt niet en ik krijg de mail teruggestuurd.
Dus even via deze weg; bedankt voor het aanbod maar er is er al een naar me onderweg :wink:

maaike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door maaike » vr jan 27 2012 4:56 pm

Helemaal blij; toch de originele mb d80 gekozen en vandaag binnen!
Net even proefschieten met 70-300 eraan, en; vooralsnog geen speling!
Ik vroeg me alleen af maakt het uit welke batterytype ik aanklik in het menu van de camera?
Hij staat automatisch bij mij op AA alkaline (LR6), maar ik heb een originele battery er nu in zitten en heb een neppert als deze leeg is, beide li-ion.
In een introductie filmpje op youtube lijk ik te begrijpen dat dat niet uitmaakt, verder kan ik er nergens wat over vinden.
Weten jullie of het klopt dat het niets uitmaakt?

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr jan 27 2012 7:13 pm

Maaike
Dit is mij ook op gevallen denk dat het niets uit maakt in het menu vind je hier niets over.
Hou het percentage en het aantal fotos eens bij per batterij de mijne is zoals je weet in beverwijk.
schrijf dit op.
Ook het op laden per batterij [tijd] je hebt zo wel veel betere grip doe het nu even met de d3000 maar dit is een groot verschil.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Bak
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bak » vr jan 27 2012 9:38 pm

maaike schreef:Ik vroeg me alleen af maakt het uit welke batterytype ik aanklik in het menu van de camera?
Hij staat automatisch bij mij op AA alkaline (LR6), maar ik heb een originele battery er nu in zitten en heb een neppert als deze leeg is, beide li-ion.
In een introductie filmpje op youtube lijk ik te begrijpen dat dat niet uitmaakt, verder kan ik er nergens wat over vinden.
Bestaat je batterij-indicator uit 2 grote blokken of uit 5 kleintjes? Ik vermoed het eerste en in dat geval herkent je camera je grip niet goed. Hij hoort namelijk 5 kleine blokjes te tonen en bij batterij-informatie in het menu hoort hij een linker- en (of) een rechteraccu te tonen. Daar staat nu dat stuk over AA alkaline?

Ik had dit ook en een zoektochtje op internet leerde dat een van de contactpunten in de camera waar je grip aansluit niet goed pakt. Zie ook deze discussie http://www.flickr.com/groups/nikondigit ... 774436325/. Hoef je niet helemaal te lezen, redelijk in het begin staat dit probleem al besproken. Ik heb hem met een vingernagel een heel klein beetje aan verbogen (echt een heel klein beetje, nog geen millimeter) en toen was het probleem weg.
Na deze kleine aanpassing ben ik erg tevreden eb blij dat ik hem heb, maar een beetje knullig dat dit vaker voorkomt vind ik het wel.

ps. ik gebruik een originele Nikon-accu samen met een imitatie en merk geen verschil.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jan 27 2012 11:34 pm

Bak schreef:(...)
Ik had dit ook en een zoektochtje op internet leerde dat een van de contactpunten in de camera waar je grip aansluit niet goed pakt. Zie ook deze discussie http://www.flickr.com/groups/nikondigit ... 774436325/. Hoef je niet helemaal te lezen, redelijk in het begin staat dit probleem al besproken. Ik heb hem met een vingernagel een heel klein beetje aan verbogen (echt een heel klein beetje, nog geen millimeter) en toen was het probleem weg.
Na deze kleine aanpassing ben ik erg tevreden eb blij dat ik hem heb, maar een beetje knullig dat dit vaker voorkomt vind ik het wel.

ps. ik gebruik een originele Nikon-accu samen met een imitatie en merk geen verschil.
Kijk, voorbeeld van de nuttige tips die je op dit forum zoal tegenkomt!
Bedankt!

Overigens gebruik ik ook een combo van origineel en merkvreemd (Hahnel, op aanraden van KE, 2 jaar geleden). Ik merk wel dat Nikon a) iets langer meegaat en b) iets langer vol blijft aangeven. Verder geheel storingsvrij, diverse hier te lezen electronica-waarschuwingen ten spijt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za jan 28 2012 1:03 am

Bak"]
maaike schreef:Ik vroeg me alleen af maakt het uit welke batterytype ik aanklik in het menu van de camera?
Bestaat je batterij-indicator uit 2 grote blokken of uit 5 kleintjes? Ik vermoed het eerste en in dat geval herkent je camera je grip niet goed. Hij hoort namelijk 5 kleine blokjes te tonen en bij batterij-informatie in het menu hoort hij een linker- en (of) een rechteraccu te tonen. Daar staat nu dat stuk over AA alkaline?

ps. ik gebruik een originele Nikon-accu samen met een imitatie en merk geen verschil
IN DE LINK STAAT HET VOLGENDE DIT IS OOK IN DE HANDLEIDING TERUG TE VINDEN
neomax38 says:
I have a mb-d80 on my D80 and use EN-EL3 batteries.
Im not sure of the menu items of the D90 , but as far as recognising AA batteries on the D80, the menu asks which batteries to use to give optimum capacity. Using the EN-EL3 over-rides these settings so it doesnt matter which one is selected in the menu.
I have never had a problem with attachment issues of the MB-D80 unit, even if it is screwed tight or loose. It may be a issue with the D90 and its contacts, but I would assume if the AA battery case with batteries enclosed works then there isnt a contact issue, it could be a firmware issue. But saying that, it looks like a bit of fiddling with the unit gets results.....
Just thought I'd add my two bits worth...
Max, England

Denk dat hier verwarring is ze gebruikt twee el-3e in de grip en geen aa batterij .
zie blz 24 -blz 34- 184 en 208

kijk eens in de handleiding d90
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Bak
Clublid
Clublid

Bericht door Bak » za jan 28 2012 10:32 am

Ik heb hier destijds best even op zitten puzzelen voor ik doorhad wat er aan de hand was. Het handboek helpt niet echt als de werkelijkheid anders is dan je vanuit de theorie zou verwachten. Zal een en ander nog eens anders beschrijven.

Wat hoort te gebeuren:
Als een of twee EN-EL3e accu's gebruikt worden in de D90, geeft de batterij-informatie de detailinformatie van die accu(s) weer. Zie ook jouw foto 1 (creatieve schermprints trouwens :)). Het maakt daarbij niet uit of je een accu direct in de D90 steekt of een of twee via de MB-D80, de gedetailleerde batterij-informatie hoort getoond te worden.
Gebruik je de MB-D80 met AA-batterijen, dan wordt deze informatie beduidend beperkter. Allen het accuniveau wordt nog in twee stappen weergegeven. Als je AA-batterijen gebruikt kun je in het menu aangeven welk type je er in hebt zitten voor optimaal gebruik. Welk type AA-batterij je ook kiest, zodra je deze batterijen weer vervangt door een EN-EL3e accu, wordt de uitgebreide informatie weer weergegeven.

Wat waarschijnlijk bij Maaike gebeurt en wat in ieder geval bij mij aan de hand was:
Een van de contacten in het accuhuis van de D90 sluit niet goed op de MB-D80 aan. Het gevolg daarvan is dat de MB-D80 niet goed herkent wordt en dat de D90 altijd denkt dat er AA-batterijen in zitten, ook als er EN-El3e accu's in zitten. Dan toont hij bij batterij-informatie alleen maar het accuniveau in twee stappen en verder niets. Dus als ware het AA-batterijen. Daar kun je prima mee fotograferen en de camera werkt gewoon, alleen de batterij-informatie is niet volledig. Het instellen van het type AA-batterij doet hier niets aan. De hardwarematige aansluiting van de MB-D80 op de D90 is niet volledig, daar helpt geen softwarematige aanpassing tegen.

Overigens laat ik het gebruik van imitatieaccu's hier bewust even buiten beeld. Deze schijnen wel eens niet herkend te worden via de MB-D80, maar dit staat los van de beschreven problematiek. Wat ik hier schrijf kan goed getest worden met een enkele originele accu in de grip.

Ik hoop dat de verwarring nu weg is.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za jan 28 2012 11:05 am

hoi
Kan je een foto plaatsen van de info inde d90[batterij info].
Dus zie ik geen goede info .
Als dit zo is wat wel zo zal zijn kan dit een tipje van de sluier zijn wat er bij mij gaande is.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=37654" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben net even in mijn dagboek van de D90 waar het een en ander in genoteerd staat.
Tot mijn verbazing heb ik deze site ook gelezen en ook mijn kontakten een beetje met koevoet gedaan :D
Maar de info die ik zie was het zelfde .
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

maaike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door maaike » za jan 28 2012 12:41 pm

Ik was me niet bewust dat er iets is dat niet zou kunnen kloppen.
De camera heeft me niet gevraagd om deze keuze te maken hoor, maar het viel me in het menu op dat ie op LR6 staat (of lijkt te staan¿) en vroeg me af of een andere keuze beter zou zijn voor de levensduur van de batterijen bijvoorbeeld.
Het is niet in me op gekomen dat deze info wel eens in de handleiding van de D90 staat hahaha, ik heb alleen die van de batterygrip bekeken en op het net.
Nu heb ik de handleiding van de D90 nagekeken en in principe zoals het uitgelegd wordt en wat ik te zien krijg in de display's en wat er in voorbeeld plaatje staat in de handleiding, lijkt er geen probleem te zijn.
Zoals je aan batterij icoontje/aanduiding bovenop de display kan zien welke batterij(en) je er in hebt zitten en daar geeft hij bij mij wel icoontje van de en-el3e aan.
Ik denk dat er bij mij niets aan de hand is en dat er een misverstand is ontstaan, of begrijp ik het verkeerd en is er toch idd iets dat bij jullie anders gaat als bij mij?
Alles werkt verder wel naar behoren en de dingen in mijn menu's komt overeen met de plaatjes in gebruikershandleiding.
Als dat zo is; sorry voor de verwarring! En natuurlijk super bedankt voor alle reacties. Fijn hoe er hier mee wordt gedacht met elkaar! :D

Bak
Clublid
Clublid

Bericht door Bak » za jan 28 2012 1:02 pm

Bert,

Dit is wat je hoort te zien als je twee EN-EL3e accu's gebruikt in de MB-D80.
Afbeelding
Als er maar een accu in zit, krijg je alleen de info van die kant te zien en staan bij de andere kant streepjes. Ik kan mijn batterijhouder voor AA-batterijen niet vinden (gebruik hem ook nooit), dus kan even niet tonen wat je dan hier ziet. Misschien iemand anders?

Maaike,

Helemaal fijn als er bij jou niets aan de hand is natuurlijk :)

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za jan 28 2012 8:02 pm

Bak
Bedankt voor het plaatsen dit is precies wat er ook bij mij te zien is.
Alleen het gekke bij wat nog al eens gebeurde dat de linker accu in gebruik is ongeveer op de % die jii laat zien opde rechter.
Hij stroom verlies heeft op de rechter in4tot 8% dit is niet altijd .
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”