Tokina 12-24 net binnengekregen, eerste foto's van landschap

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Fee66

Bericht door Fee66 » wo jul 18 2007 11:22 pm

Skippy schreef:Fee66,

allereerst, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en veel plezier ermee!

Ik heb ook de Tokina 12-24, een fijne lens voor veel doeleinden m.n. landschap en architectuur.

Meestal gebruik ik de Tokina op diafragma F8, dan levert deze lens prima resultaten.

Jouw foto's zijn nog niet consistent maar dat kan ook niet anders als het je eerste opnamen met deze lens zijn.

Mijn positief kritische opmerkingen;
1 te flets,
2 tegen de zon in, geen detail in de schaduwen,
3 naar mijn mening (achteraf in Photoshop?) teveel verzadiging.

Voor foto 1 heb je diafragma F4 gebruikt, foto 2 F16 en foto 3 F4, dat levert zoals hierboven opgemerkt niet de beste resultaten op.

Ik adviseer je de volgende keer met diafragmavoorkeuze op F8 te zetten, zal veel beter zijn.

Groet

Skippy
Top Skippy,

v.w.b de kleuren, daar heb ik snel even met picture project aan zitten veranderen. vandaar die verschillen in de foto's, wellicht een schuifje te ver naar rechts of naar links gedaan.

Bedankt voor de tip.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jul 19 2007 5:22 am

Ik ben het eens met Skippy .. Heb ook een tokina 12-24 en ervaar ook dat hij tussen f5,6 f8 de scherpste resultaten oplevert. verder vind ik het lijken alsof je witbalans iets te geel staat je luchten zijn niet echt lekker blauw zeg maar.
lekker experimenteren en probeer wat meer met met het licht mee te fotograferen zeker als het midden op de dag is.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 19 2007 8:50 am

D-80's schreef:Ga eens lekker stoeien met het diafragma, hoe hoger het diafragmagetal hoe scherper de foto. Groetjes Monique
Hoe meer diafragma, hoe meer diffractie.
Het optimale diafragma is meestal 2 tot 3 stops vanaf volle opening.
Dus bij een 1,8 objectief is dat f4,0 of f5,6.

wiki diffractie

Samengevat meer diffractie = meer onscherpte.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 19 2007 9:20 am

Hans Braakhuis schreef:Het optimale diafragma is meestal 2 tot 3 stops vanaf volle opening.
Dus bij een 1,8 objectief is dat f4,0 of f5,6
En bij de Tokina 12-24 f4 dus f8 of f11 :wink:

Overigens hier wat interessante info over diafragma

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragma_(optica)

Groet

Skippy

Thik Hai
Forumlid
Forumlid

Bericht door Thik Hai » do jul 19 2007 10:04 am

Fee66 schreef:Heeft iemand dan een gouden tip voor als ik iets op de voorgrond zet, zoals een hekje o.i.d. om dit allemaal scherp te houden.
waar moet je dan de scherpstelveld (den) leggen. stel je dan scherp op het hekje (oid) of is hier een andere manier voor ?

gr Fe
De vraag "waar het scherpstelpunt moet komen te liggen" wordt dikwijls gesteld maar zelden beantwoord. OK, er bestaat zoiets als een scherptediepteknop maar die heeft niet iedereen op de camera zitten. Dan is er de Hyperfocaleafstandtheorie maar dat is ook een heel gedoe. Wie heeft de vuistregel hiervoor voorhanden?

Ben benieuwd
Cor
Erger u niet, verwonder u slechts.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 19 2007 10:22 am

Met de 12-24 stel ik scherp op 1/3 van het landschap.

Met diafragma f8 geeft dat scherpte over het hele beeld.

Groet

Skippy

Robin

Bericht door Robin » do jul 19 2007 11:09 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op di dec 08 2009 10:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 19 2007 12:06 pm

Hoi Robin,

alles ok met je? Mooie Afrika foto's heb je gemaakt!

On-topic, in de onderstaande link een uitleg van een aantal basisbegrippen waaronder diafragma.

http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

Groet

Skippy

Robin

Bericht door Robin » do jul 19 2007 12:21 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op di dec 08 2009 10:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do jul 19 2007 2:13 pm

Robin schreef:
Kost misschien wat geduld, maar kan iemand aan deze leek uitleggen hoe je aan deze getallen komt ?? Had dit tijdens me vakantie ook al in een fieldguide gelezen.

Voorbeeld gegeven in het boek kwam echter niet overeen, aangezien ik met de camera veel meer tussenstops kan instellen ??
Robin,

Je moet uitgaan van de diafragmareeks in hele stoppen:
- 1.0, 1.4, 2.0, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32

Is de grootste opening van het objectief bijvoorbeeld 2.8, moet je voor 2 stoppen diafragmeren het objectief instellen op 5.6. Bij een f4 objectief wordt dat dus f8.
Het wordt wat lastiger bij zoom-objectieven met een variabele grootste lensopening (bijv. 24-85/2.8 - 4). Om aan de veilige kant te blijven zou ik daarbij uitgaan van de laagste lichtsterkte (in dit geval 4) en daar 2 stoppen bij optellen (dus f8 ).
Er bestaan ook objectieven met een grootste lichtsterkte die niet overeenkomt met bovenstaande reeks, maar een tussenliggende waarde hebben. Dat maakt voor het principe natuurlijk niets uit. Een reeks van hele stoppen, die begint bij 1.7 (1.8 ) ziet er ongeveer zo uit:
- 1.7, 2.4, 3.5, 4.8, 7, 9.6, 14, 19, 28
Jur

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » do jul 19 2007 8:25 pm

@ jur dus op de 18-70 kitlens van mij moet ik dan f 8 fiaframeren ( laagste getal 1:3.5) of snap ik je verkeerd ?

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » do jul 19 2007 8:32 pm

Hoe meer diafragma, hoe meer diffractie.
Het optimale diafragma is meestal 2 tot 3 stops vanaf volle opening.
Dus bij een 1,8 objectief is dat f4,0 of f5,6.
Mijn bedoeling was om het op een simpele manier te vertellen, om zo iemand te prikkelen in het nadenken over wat is scherp en wat niet.
Als je het zelf ontdekt leer je er denk ik meer van als dat je een vast gegeven moet aannemen.

Groetjes Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Huybert

Bericht door Huybert » do jul 19 2007 8:33 pm

MvBoetzelaer schreef:De kleuren en de scherpte lijken erg op een briefkaart. Het is allemaal net iets "te" scherp, "te" vlammende kleuren. Als dat de bedoeling was: toppie! Het is niet mijn smaak van kleur en scherpte.
misschien omdat in de camera z'n settings Saturation = high (2) Sharpness = hard (2) aanstaan

Fee66

Bericht door Fee66 » vr jul 20 2007 12:53 pm

Huybert schreef:
MvBoetzelaer schreef:De kleuren en de scherpte lijken erg op een briefkaart. Het is allemaal net iets "te" scherp, "te" vlammende kleuren. Als dat de bedoeling was: toppie! Het is niet mijn smaak van kleur en scherpte.
misschien omdat in de camera z'n settings Saturation = high (2) Sharpness = hard (2) aanstaan
Ja dit klopt ook daar was ik mee aan het spelen...

gr

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jul 20 2007 1:09 pm

dirk-jan boon schreef:@ jur dus op de 18-70 kitlens van mij moet ik dan f 8 fiaframeren ( laagste getal 1:3.5) of snap ik je verkeerd ?
Dirk-Jan,

Jouw 18-70 objectief heeft een laagste lichtsterkte van 4.5 (hoe hoger het getal des te lager de lichtsterkte). Bij twee stoppen diafragmeren tov die laagste lichtsterkte kom je dus uit op een waarde tussen f8 en f11. Uit testen is overigens gebleken dat dit objectief al vanaf f5.6 goede prestaties levert, dus wees niet bang om elke lensopening tussen 5.6 en 11 te gebruiken.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”