Backfocus of niet?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Nick

Backfocus of niet?

Bericht door Nick » zo jan 29 2012 2:57 pm

Ik heb al sinds de aanschaf het vermoeden dat mijn 35mm 1.8 lens last heeft van backfocus. Ik heb nu maar eens een testje geprobeerd te doen en daaruit is oa. de volgende foto gekomen.
Valt dit nu wel of niet onder backfocus? Er is meer onscherp in de voorgrond dan in de achtergrond maar het is veel minder noemenswaardig dan ik ervaar in dagelijks gebruik van de lens...

Afbeelding

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Backfocus of niet?

Bericht door Skippy » zo jan 29 2012 3:32 pm

Valt reuze mee en zoals je zelf al aangeeft in de praktijk nauwelijks zichtbaar. Knop om en lekker fotograferen zou ik zeggen.

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » zo jan 29 2012 6:52 pm

Geen zorgen, gewoon lekker fotograferen.

Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » zo jan 29 2012 7:03 pm

Het vel lijkt niet helemaal recht te liggen en zo wellicht ietwat onscherpte naar het linkergedeelte toe te creeren (edit) op de lijn en links daarvan.
Ziet er verder mooi scherp uit.
Groet, Jeroen

Nick

Bericht door Nick » ma jan 30 2012 10:37 pm

Sorry... Het is echt superslecht, ik weet het, maar het vel lag inderdaad scheef. Althans, het statief stond niet recht t.o.v. het vel :oops:
Daarnaast is het geprint op heel goedkoop dun papier wat voor het bobbelen zorgt. Toch is te zien wat ik bedoel en tegelijkertijd ook goed te zien dat het eigenlijk wel mee valt.

De reden voor de post is dat ik overtuigd was van backfocus bij diverse andere foto's (ik zal later nog eens voorbeeldjes plaatsen) tot ik deze test had gedaan; de twijfel sloeg inderdaad toe! Hoe kan het dat ik zo relatief weinig backfocus ervaar bij de test t.o.v. 2 vazen die ik fotografeer waarbij de achterste scherper is dan de voorste terwijl ik op de voorste scherp stel?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”