Aquarium fotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Cybershooter
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Aquarium fotografie

Bericht door Cybershooter » ma jan 30 2012 1:56 pm

Hieronder heb ik een paar foto's geplaatst, die ik gemaakt heb in het Oceanium van Diergaarde Blijdorp. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van mijn D7000 icm de F1.8 35 mm lens van Nikkor. Alle foto's zijn gemaakt met een ISO van 1.600 en een sluitertijd varierend van 1/200e en 1/320e. Extra moeilijkheid was, dat het aquariumglas hier en daar niet erg schoon was en er gemakkelijk scherpgesteld kon worden op krassen of vuil in het aquariumglas. Bij de geplaatste foto's is overigens goed op de vissen scherpgesteld.

Wat vinden jullie van deze foto's?

1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding
4. Afbeelding
5. Afbeelding
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Aquarium fotografie

Bericht door Patrick » ma jan 30 2012 2:23 pm

Van mij mag je het constrast wat verhogen en de verzadiging wat kunnen verhogen. Volgens mij worden ze daar mooier van.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » ma jan 30 2012 2:43 pm

Ik heb het contrast en de verzadiging vanuit mijn RAW bestanden, inmiddels wat verhoogd. Ziet er idd wat beter uit nu.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 30 2012 2:51 pm

Kan je de achtergrond donkerder maken? Met Capture NX zou ik een paar stuurpunten aanbrengen in de achtergrond en het daar donkerder maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » ma jan 30 2012 3:04 pm

Bedankt voor de tip, ik gebruik zelf geen Capture NX, maar Aperture 3, daarmee kan ik de betreffende aanpassingen ook maken.

iJoost

Bericht door iJoost » ma jan 30 2012 8:24 pm

Of de kleuren zo goed zijn, weet jij beter dan ik.

Maar wat ik maar bedoel te zeggen is: Histogram voor en na. Zie je wat er "in" zit en wat het probleem is? Aanpakken die hap! ;-)

Afbeelding

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » ma jan 30 2012 8:36 pm

@IJoost, dat er meer contrast en wat meer kleurverzadiging in de foto's aangebracht moet worden, is duidelijk. Echter het door jou beoogde eindresultaat, slaat mijns insziens weer iets te ver door, waardoor dit eindresultaat in mijn optiek wat onrealistisch overkomt, waarmee ik wil zeggen, dat het histogram een goeie lijdraad vormt voor dit soort problemen, maar voor een realistisch of mooi resultaat, niet altijd volgens de regels gehanteerd moet worden.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » ma jan 30 2012 8:53 pm

Maar toch vind ik de resultaten van iJoost heel erg de werkelijkheid benaderen, zoals ik gewend ben dit soort vissen te zien. Met andere woorden, ik denk dat de bijwerking van iJoost niet eens zo ver naast de werkelijkheid zit.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

iJoost

Bericht door iJoost » ma jan 30 2012 8:58 pm

Het kan zijn dat ik het contrast heb overdreven. Het was maar een snelle poging... ;-)

Maar wat ik vooral wilde laten zien was wat er met de kleuren gebeurt. Je kunt duidelijk zien dat hoe korter de golflengte (blauwer) hoe verder het histogram naar rechts schuift. Alles wordt blauwer doordat het rode licht minder gemakkelijk doordringt dan het rood. Zelfs over die paar centimeter water in een aquarium zie je dat al. Als je dat effect even corrigeert dan zie je de echte kleurrijkheid weer goed.

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » vr feb 03 2012 8:12 pm

Ik als zee aquarium liefhebber vind ook de bewerking van IJoost goed inde buurt komen , maar dat neemt niet weg dat je het verkeerd hebt gedaan :wink: . je hebt deze doktersvis mooi vastgelegd en het blijft inderdaad altijd lastig met al die beschadigingen van het glas :roll: .

groeten ,

Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”