Diverse foto's omgezet in Z/W

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Daniël

Diverse foto's omgezet in Z/W

Bericht door Daniël » wo jan 25 2012 8:16 am

Omdat ik zwart/wit foto's eigenlijk wel erg gaaf vind heb ik gisteren even mijn best gedaan met het omzetten ervan. Graag commentaar wat eventueel verbeterd kan worden.
Alles is geschoten met de Nikkor 105mm.

1. Haags paaltje
Afbeelding
2. Pad door een park, vond deze wel goed gelukt qua compositie vanwege de kronkelingen
Afbeelding
3. Geen naam
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6. een JAG :mryellow:
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding

wat kan er beter? Moet ik meer met contrast spelen, meer met helderheid of iets anders? Hoor het graag tegemoet.

Daniël

Re: Diverse foto's omgezet in Z/W

Bericht door Daniël » wo jan 25 2012 9:29 pm

Schopje

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door PvGessel » wo jan 25 2012 10:46 pm

Daniel,

Foto 1 zou ik niet geplaatst hebben. Bij foto 2 zou ik de takken iets meer naar beneden snoeien. Croppen alleen van bovenkant dus. Het trekt mijn aandacht en niet het paadje waar het om gaat. De rest vindt ik wel mooi zo, behalve het achterlicht van de jac. Daar zie ik een huis in het chrome?

Maar ondanks alles vindt ik deze serie wel geschikt om in z/w om te zetten. Mooi gedaan. :wink:
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Daniël

Bericht door Daniël » do jan 26 2012 7:33 am

Dank je voor je reactie, wordt gewaardeerd.

Waarom foto 1 niet plaatsen?
Foto 2 duidelijk, snap je punt.
Ja je ziet inderdaad een huis in de weerspiegeling, er was helaas geen ontkomen aan. Minder daardoor maar vond hem wel verder gaaf

george013

Bericht door george013 » do jan 26 2012 7:41 am

Is een vals amsterdammertje.
George

Daniël

Bericht door Daniël » do jan 26 2012 8:21 am

Ho ho, er staat daar in Amsterdam een vals hagenaartje hè :P :wink2:

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do jan 26 2012 8:47 am

Hoe heb je deze beelden omgezet naar zwartwit?
Bij somige beelden mis ik het zwart en het wit; contrast mag wat hoger, maar als begin zijn de beelden niet slecht.

Ik vind de beelden eigenlijk geen van alle geschikt voor omzetting naar zwartwit. Bij zwartwit fotografie moet je toch vooral letten op licht en schaduw; deze zijn essentieel voor een goed (=aantrekkelijk) beeld.

Zwartwit is heel mooi. Ga lekker door met experimenteren. Er zijn hele mooie plugins voor zwartwit omzetting.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » do jan 26 2012 8:48 am

He Daniël,

Mijn kennis van zwart/wit is vrij beperkt, maar de meeste foto's zijn toch te "grijs"
Hoe dit op te lossen.... is iets voor de expert op dit gebied op dit forum :wink:
In ieder geval staan de foto's in volgorde van grijs/wit naar meer zwart/wit, dat dan weer wel :mryellow:
#5 spreekt mij wel aan, en als we gaan muggeziften, helaas van het takje/sprietje dat naar zijn kop toe loopt.
#7 mag je volgens mij wel tot een geslaagde zwart/wit rekenen.
Nogmaals hoe je er meer uit kan halen, geen idee maar gewoon in je bewerkingsprogramma gaan proberen.
Ik heb nog wel eens gelezen van Skippy dat je niet zomaar alle foto's naar zwart/wit moet omzetten, maar denken hoe in zwart/wit de foto er uit komt te zien.
Ben zelf toen naar de bibliotheek gegaan en verschillende boeken doorgenomen, erg leerzaam!
Op de laatste dag van de vakantie kreeg ik ineens een ingeving bij de afwas met een lichtinval door de luxaflex, zag de foto als het ware in zwart/wit.
Viel in ieder geval niet tegen :mrgreen:

Hoop dat je er wat aan hebt :huh:
Pieter
Nou, van mij ook de groeten

Daniël

Bericht door Daniël » do jan 26 2012 9:09 am

Het was inderdaad een experiment. Hou wel van het zwart wit concept.
ArjanL schreef:Hoe heb je deze beelden omgezet naar zwartwit?
Door kanaalmixer in CS5.
ArjanL schreef:Bij somige beelden mis ik het zwart en het wit; contrast mag wat hoger, maar als begin zijn de beelden niet slecht.
Kan je aangeven welke?
ArjanL schreef:Ik vind de beelden eigenlijk geen van alle geschikt voor omzetting naar zwartwit. Bij zwartwit fotografie moet je toch vooral letten op licht en schaduw; deze zijn essentieel voor een goed (=aantrekkelijk) beeld.
Ok, eerlijk antwoord en waarvoor dank. Smaken verschillen en ik snap jouw keuze wel.
ArjanL schreef:Zwartwit is heel mooi. Ga lekker door met experimenteren. Er zijn hele mooie plugins voor zwartwit omzetting.
ga ik zeker doen :mryellow:
pietje-nukem schreef:#5 spreekt mij wel aan, en als we gaan muggeziften, helaas van het takje/sprietje dat naar zijn kop toe loopt.
mag wel hoor :wink2: Je hebt wel een punt
pietje-nukem schreef:#7 mag je volgens mij wel tot een geslaagde zwart/wit rekenen.
dank je

Ik ga gewoon lekker door met spelen. Denk dat ik maar is zo'n boek ga opzoeken. Hoe heette het?

dank voor de reacties beide.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do jan 26 2012 9:53 am

>Ok, eerlijk antwoord en waarvoor dank. Smaken verschillen en ik snap jouw keuze wel<
Dit heeft niets met smaak te maken. Juist door het ontbreken van kleur moet je veel meer op vorm, vlakverdeling, licht/donker letten. Zwartwit is méér dan de kleurinformatie uit een beeld halen.

In CS5 kan je ook kiezen voor zwartwitomzetting bij 'Image'/Adjustments. Hier kan je contrastfilters gebruiken. Later kan je dit nog aanpassen met Curves.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Daniël

Bericht door Daniël » do jan 26 2012 10:02 am

bedankt voor de tip, ga ik even nakijken.
Plugg-in moet ik ook is gaan nakijken

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door PvGessel » do jan 26 2012 12:20 pm

Daniël schreef:Dank je voor je reactie, wordt gewaardeerd.

Heb wat Amsterdams bloed...sorry :D maar paaltje staat er mooi op hoor. :wink:

Je hebt me wel op een idee gebracht. Moet zelf ook eens meer in z/w gaan schieten.
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Loeky

Bericht door Loeky » vr feb 03 2012 12:43 pm

Hello Daniël, fijn dat je dat even geprobeerd heb. Maar CS5 heeft daarvoor ook een eigen plaats. Ik heb nu momenteel mijn PSE8 voor de hand en een engelstalige maar je zoekt enchanche + convert black en White. Daar kun je lekker met de schuifjes spelen totdat je de juiste combinatie vindt.
Nu om je aanvraag te kunnen inwilligen moet ik zelf wat uitproberen en controleren zie je. Dus heb ik foto per foto even doorgenomen. Wat ik doe is doorgaans geen algemene regel, daar wil ik je wel op drukken. Je zult zelf even je weg in CS5 moeten zoeken en geloof me die vind je wel.
Zal even gewoonweg mijn bevindingen geven en zeggen wat ik gedaan heb. Misschien kun je het zelf even uitproberen en zien of het inderdaad naar je smaak is of niet.

foto 1 : daar miste ik wat scherpte en contrast. Die heb ik aangepast. Ik eindig altijd al mijn werk met de hooglichten, soms gebruik ik overlay of hou ik me aan kleurdoordrukken + aanpassing helderheid.
Je zult soms ruis ondervinden, maar die kun je met ruisonderdrukken wegwerken. Ik persoonlijk vind dat het een charme geeft aan een foto. Natuurlijk mag het niet te erg zijn. soms voeg ik zelfs ruis eraan toe. Kwestie van smaak.
Hier heb ik gewoonweg de ruis gelaten zoals ie was.

Foto 2 : de bomen daar zou ik niets aan veranderen

Foto 3 : stekelig bloem: Miste wat scherpte, heb tevens highlichten aangepast, Ruis onderdrukt en het wit gedeelte rechts weggecropt.

foto 4 : sleutel : stukjes weggecropt boven en links. Hooglichten aangepast + ruis onderdrukt.

Foto 5 : zwaan : croppen onderaan en links (minder zwaar maken), scherper maken (kan), hier denk ik geen hooglichten gebruikt te hebben maar wel ruis onderdrukt.

foto 6 : mag iets scherper, hooglichten gebruikt met doordrukken en helder maken.

foto 7 : het scherper maken hoeft niet maar ik heb het wel gedaan, amper hoor, de hooglichten gebruikt en tevens het doordrukken met helder maken

foto 8 : scherper, hooglichten + helder maken,

Maar zoals ik reeds vermeld heb het is geen must, eerder een voorstel. Jij moet uitmaken of je het inderdaad beter vind of niet. Ik heb mijn huiswerk af nu ligt de bal in jou kamp

Dus geef je huiswerk. :wink:

Daniël

Bericht door Daniël » vr feb 03 2012 12:56 pm

Dank voor je commentaar. Ik heb de foto's van kleur omgezet in Z/W in CS5.

De opmerkingen zijn nuttig. Die ga ik gebruiken voor de volgende versie.

Bedankt voor de moeite i.i.g.

Loeky

Bericht door Loeky » vr feb 03 2012 2:27 pm

Ik weet het Daniël, CS5 daar heb ik ook even gebruik van gemaakt, nl de gratische proefversie, maar die is nu voor mij verlopen. Maar ook die heeft convert in ZW. Dat weet ik zeker en gelijkaardige schuivertjes.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”