instellingen raw en jpg
instellingen raw en jpg
Beste forumleden,
Als ik met mijn camera in de stand raw + jpg foto's maak en ze overbreng op de computer dan zie ik alleen maar jpg's.
(Hij laat wel 2 dezelfde opnames zien maar allebei in jpg)
Heb ik nu een foute instelling gedaan in de camera. of hoort dit zo?
Indien ik in raw alleen schiet geeft hij wel een raw (nef) bestand aan.
Alvast bedankt voor de reacties.
gr Fedor
Als ik met mijn camera in de stand raw + jpg foto's maak en ze overbreng op de computer dan zie ik alleen maar jpg's.
(Hij laat wel 2 dezelfde opnames zien maar allebei in jpg)
Heb ik nu een foute instelling gedaan in de camera. of hoort dit zo?
Indien ik in raw alleen schiet geeft hij wel een raw (nef) bestand aan.
Alvast bedankt voor de reacties.
gr Fedor
Fee66 schreef:Hoi Irwan,Pancaran's schreef:Fedor, over welk programma heb je het. Gaat het om de windows vieuwer?
Irwan
ja het gaat over windows vieuwer. maar ook als ik de losse bestanden bekijk dan zie ik 2 dezelfde jpg's staan.
bijv 0123.jpg en dan dezelfde foto met 0123(1).jpg
Ik zie het al, dit moet je dus niet doen met windows vieuwer, dit programma denkt dat het een jpg is.
gewoon een Nikon programma gebruiken dus.
Ik gebruik wel een windows vieuwer en dat gaat prima. Ik schiet ook zowel in Jpg als in nef en hij herkent beide bestanden. Wat je zou kunnen doen is even met met de rechtermuisknop het grootste bestand aanklikken en dan het programma waarmee je de nef wilt openen wijzigen. Zo gebruik ik voor het bekijken van mijn jpg's MS office picture manager, omdat ik dan snel de platen full screen kan bekijken. Voor mijn nef bestanden heb ik Capture NX om te openen. Jpg bewerken doe ik in CS3. Nef meestal in NX en sla ze dan op als jpg, waarna bewerking in CS3 volgt, als dat nodig is tenminste.
Met picture project heb ik geen ervaring en met windows moet het kunnen, want bij mij werkt het wel.
Irwan
Met picture project heb ik geen ervaring en met windows moet het kunnen, want bij mij werkt het wel.
Irwan
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Tjonge wat windows xp allemaal niet kan zeg; download hier de gratis raw thumbnailer en viewer.
De Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer is een gratis PowerToy waarmee u foto's in RAW-formaat in Windows XP kunt bekijken en afdrukken. Bij dit beeldformaat blijven kleuren en details van een foto zoveel mogelijk bewaard
http://www.microsoft.com/netherlands/wi ... fault.aspx
De Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer is een gratis PowerToy waarmee u foto's in RAW-formaat in Windows XP kunt bekijken en afdrukken. Bij dit beeldformaat blijven kleuren en details van een foto zoveel mogelijk bewaard

Nikon Z Z & de maskers
In eerste instantie gewoon het advies van cookie1397 opvolgen. Die power toy van ms werkt goed. Daarna kun je altijd nog in een ander programma investeren.cookie1397 schreef:Tjonge wat windows xp allemaal niet kan zeg; download hier de gratis raw thumbnailer en viewer.
De Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer is een gratis PowerToy waarmee u foto's in RAW-formaat in Windows XP kunt bekijken en afdrukken. Bij dit beeldformaat blijven kleuren en details van een foto zoveel mogelijk bewaard![]()
Groeten
Cor
Erger u niet, verwonder u slechts.
Ben (nog) niet zo bekend met al die genoemde programma's maar Picture Project werkt fantatisch, zeker omdat er naast iedere foto zeer gedetailleerd staat vermeld hoe hij gemaakt is. Dat geeft Windows Viewer niet weer. En als beginnende fotograaf, is dat voor mij in ieder geval absoluut een must.
groetjes
Rene
groetjes
Rene