13 gewonden by protest,Israel.met uitleg voor Leon/george
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 13 gewonden by protest,Israel.[update]
Ik vind het helemaal ok dat op dit forum foto's zoals deze worden geplaatst. Zeg maar met een journalistieke insteek. Zonder direct partij te kiezen kan het helpen bij bewustwording en relativeringsvermogen. Wij hebben in Nederland de luxe dat wij het ons kunnen permitteren ons druk te maken over op de keper beschouwd bijzaken. Het overgrote deel van de mensheid voert een dagelijkse strijd om overleven. Vrede, gezondheid, democratie, werk, geluk, drinkwater, eten etc. het is allemaal niet vanzelfsprekend.
@Marten,
Kun jij een behoorlijke krant aanraden?
Kan ik jou wel, heb dat in een eerder draadje gedaan. http://www.haaretz.com/weekend/magazine ... a-1.284709
Voor het geval je niet verder wilt zoeken http://nl.wikipedia.org/wiki/Haaretz.
Geen van de foto's wijst ook maar in het minste naar het waarom. Puur ramptoerisme.
George
Kun jij een behoorlijke krant aanraden?
Kan ik jou wel, heb dat in een eerder draadje gedaan. http://www.haaretz.com/weekend/magazine ... a-1.284709
Voor het geval je niet verder wilt zoeken http://nl.wikipedia.org/wiki/Haaretz.
Geen van de foto's wijst ook maar in het minste naar het waarom. Puur ramptoerisme.
George
................................wil je hier een reactie op.??Léon Obers schreef:Welk leger en waar bestaan die protesters uit, zijn dat voetbal hooligans die door een dorp trekken? Waar gaat het over, wat wil je vertellen?C-A schreef:een foto serie van een vrijdags protest in de westbank. waar 13 gewonden vielen bij leger en protesters
Dezelfde non-informatie voor dit soort foto's als de discussie die George eerder bij andere foto's van je in een ander draadje probeerde aan te geven.
Ook een foto van de Westbank. Zonder duidelijk begeleidende tekst is het ook non-informatie.:
De Westbank is een busonderneming hier op Terschelling, wellicht betrekking op de westbank / westkant van het eiland: . http://www.westbank.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bovenstaande foto komt uit de volgende pagina: http://www.westbank.nl/strandbus" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Re: 13 gewonden by protest,Israel.met uitleg voor Leon/georg
Leon,
(met excuses aan Replay dat ik hem als voorbeeld gebruik)
Ga je nu ook aan Replay vragen om begeleidend commentaar bij zijn foto's?
"Deze foto is gemaakt in de derde chicane van de achtste ronde waarbij coureur X in zijn BMW de Audi van coureur Y voorbijsteekt."
Replay vermeldt dat het Le Mans (of welk ander circuit dan ook) betreft en meer niet.
Sorry, maar ik vind je zwaar overdrijven. Op de manier waarop jij het blijkbaar zou willen maak je er óf een krant van óf je voorkomt dat dit soort foto's geplaatst worden. Beide vind ik niet juist.
groeten,
Dick
(met excuses aan Replay dat ik hem als voorbeeld gebruik)
Ga je nu ook aan Replay vragen om begeleidend commentaar bij zijn foto's?
"Deze foto is gemaakt in de derde chicane van de achtste ronde waarbij coureur X in zijn BMW de Audi van coureur Y voorbijsteekt."
Replay vermeldt dat het Le Mans (of welk ander circuit dan ook) betreft en meer niet.
Sorry, maar ik vind je zwaar overdrijven. Op de manier waarop jij het blijkbaar zou willen maak je er óf een krant van óf je voorkomt dat dit soort foto's geplaatst worden. Beide vind ik niet juist.
groeten,
Dick
- Roelof
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Daar zit een kern van waarheid in, maar als jij, terwijl er al 'Israel' bij staat, dan nog eens over een busonderneming op Terschelling begint te bazelen dan geef je aan dat jij niet serieus met deze discussie bezig bent.Léon Obers schreef:Israël lijkt mij als als informatie onvoldoende bij dit soort foto's.
Er hoeft niet heel verhaal bij, maar in een paar regels wat beter beschreven wat en hoe, krijgen de foto's daarmee context, een verhaal.
Israel, westbank, leger, protest zijn een paar sleutelwoorden waarvan jij plotseling vindt dat ze uitleg behoeven, terwijl dat conflict toch al wel enige jaren loopt. Als iemand foto's plaatst van occupy, amsterdam dan vraag je ook niet meer waar die protesten over gaan.
Al met al is het zondermeer de manier waarop je het vraagt die polariserend werkt. En daar spreek ik je dus op aan. Jij wilt in een fototopic dezelfde discussie voeren waar het zilveren camera draadje ook over ging en dat moet je niet doen, want die hoort hier niet thuis.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- JerryBig
- Clublid
Dit is dus je reinste lulkoek of je bent ongelofelijk naïef.Marten schreef:Tegen degenen die om extra informatie vragen zou ik willen zeggen: ga eens een behoorlijke krant lezen.
Dan zeggen de foto's van C-A genoeg.
Alsof er in de media, dus ook de kranten, een objectief beeld geschetst wordt van de situatie in Israël. Bovendien staat het los van de foto's hierboven, want zoals eerder aangegeven, de exacte context ontbreekt nog steeds dus kan ik er alle kanten mee uit.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
wat wil je meer weten .........JerryBig schreef:Dit is dus je reinste lulkoek of je bent ongelofelijk naïef.Marten schreef:Tegen degenen die om extra informatie vragen zou ik willen zeggen: ga eens een behoorlijke krant lezen.
Alsof er in de media, dus ook de kranten, een objectief beeld geschetst wordt van de situatie in Israël. Bovendien staat het los van de foto's hierboven, want zoals eerder aangegeven, de exacte context ontbreekt nog steeds dus kan ik er alle kanten mee uit.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het gaat niet zozeer om Terschelling op zich alswel het voorbeeld van een sterk legertruc-achtig gelijkend voertuig, wat je zonder begeleidende tekst en met enkel de informatie "Westbank" zelfs in een verkeerde context kunt zien. Pas met de bijbehorende tekst erbij (zoals die op de website inclusief foto is te vinden), krijgt het zijn verhaal en juiste context.Roelof schreef: Daar zit een kern van waarheid in, maar als jij, terwijl er al 'Israel' bij staat, dan nog eens over een busonderneming op Terschelling begint te bazelen dan geef je aan dat jij niet serieus met deze discussie bezig bent.
Verder refereer je naar de geschiedenis die al enige jaren loopt, dat je de foto's daaruit dan kunt begrijpen.
Dan mag je mij vertellen of je --zonder de bijschriften die C.A. er nu ineens wel vlug heeft bijgeplaatst--,
die gewonde personen op foto 9 en 10 Palestijnen zijn, die in hun verwonding door het leger zijn opgepakt, of dat het gewonde Israëliërs zijn die uit de onheilsplek worden weggevoerd om zo snel mogelijk medische bijstand te krijgen.
Jij "mocht" het zeggen. Maar ja, nu staat er ineens tekst bij. Een Franse vredesactiviste. Dat had ik er dus al helemaal niet uitgehaald.
Het krijgt daarmee ineens een context. Nu valt het beter te plaatsen, hoewel het voor mij nog wel echt minimale informatie is.
"Protesters" zijn dat Palestijnen, of overwegend buitenlandse (Franse?) vredesactivisten?
Welke groepen zijn daar überhaupt bij betrokken. Onder die vredesactivisten, zitten daar mensen uit andere landen bij?
Zitten er ook Israëliërs bij die in de verdeeldheid van het conflict de Palestijnen of vredesactivisten ondersteunen?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za feb 04 2012 2:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
dat heb ik gedaan zo dat jij het ook snap.. sorry dat voor ik de uitleg gaf jij niet wist waar het over ging...Ik ben blij dat het opgelost is nu.Léon Obers schreef:Het gaat niet zozeer om Terschelling op zich alswel het voorbeeld van een sterk legertruc-achtig gelijkend voertuig, wat je zonder begeleidende tekst en met enkel de informatie "Westbank" zelfs in een verkeerde context kunt zien. Pas met de bijbehorende tekst erbij (zoals die op de website inclusief foto is te vinden), krijgt het zijn verhaal en juiste context.Roelof schreef: Daar zit een kern van waarheid in, maar als jij, terwijl er al 'Israel' bij staat, dan nog eens over een busonderneming op Terschelling begint te bazelen dan geef je aan dat jij niet serieus met deze discussie bezig bent.
Verder refereer je naar de geschiedenis die al enige jaren loopt, dat je de foto's daaruit dan kunt begrijpen.
Dan mag je mij vertellen of je --zonder de bijschriften die C.A. er nu ineens wel vlug heeft bijgeplaatst--,
die gewonde personen op foto 9 en 10 Palestijnen zijn, die in hun verwonding door het leger zijn opgepakt, of dat het gewonde Israëliërs zijn die uit de onheilsplek worden weggevoerd om zo snel mogelijk medische bijstand te krijgen.
Jij "mocht" het zeggen. Maar ja, nu staat er ineens tekst bij. Een Frans vredesactiviste. Dat had ik er dus al helemaal niet uitgehaald.
Het krijgt daarmee ineens een context. Nu valt het een stuk beter te plaatsen.
-
- Forumlid
Dit heet zeiken om te zeiken....Léon Obers schreef: Het krijgt daarmee ineens een context. Nu valt beter te plaatsen, hoewel het voor mij nog wel echt minimale informatie is.
"Protesters" zijn dat Palestijnen, of een mix Palestijnen met buitenlandse (Franse?) vredesactivisten?
Welke groepen zijn daar überhaupt bij betrokken?
Heeft die BMW van mijn voorbeeld Pirelli of Michelin banden.....
goodyeardicktrum schreef:Dit heet zeiken om te zeiken....Léon Obers schreef: Het krijgt daarmee ineens een context. Nu valt beter te plaatsen, hoewel het voor mij nog wel echt minimale informatie is.
"Protesters" zijn dat Palestijnen, of een mix Palestijnen met buitenlandse (Franse?) vredesactivisten?

maar de vraag is nu waar ze gemaakt zijn .
Laatst gewijzigd door C-A op za feb 04 2012 2:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het was mij vanaf de eerste fotosessie al duidelijk.george013 schreef:Ik vindt dat C-A voortgang boekt. We weten nu al dat er op 5 plekken op de Westbank elke vrijdag na het gebed demonstraties zijn. Nog even wachten en we weten ook het waarom.. En dan pas kan een foto een journalistieke inhoud hebben.
Tot volgende week.
George
In die zin spreek je absoluut dus niet voor een ieder, in ieder geval niet voor mij.
Je negatieve benadering van alles door C-A. geplaatst begint langzamerhand aardig op te vallen.
Kritisch ?, graag. Foto gerelateerd dan.
Discussies over de Palastijnse kwestie ?, zoek dan een ander forum dunkt me.
Langzaam maar zeker kan ik me bovendien niet aan de indruk onttrekken dat je dit onderwerp vooral vanuit de negatieve kant benadert.
Het gaat je blijkbaar niet meer om de foto's maar om de fotograaf getuige je steeds weer terugkerende cynische reacties.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat mag jij zo zien, maar die BMW van jou voorbeeld zijn dan ook geen journalistieke foto's die een verhaal uitdragen.dicktrum schreef:Dit heet zeiken om te zeiken....Léon Obers schreef: Het krijgt daarmee ineens een context. Nu valt beter te plaatsen, hoewel het voor mij nog wel echt minimale informatie is.
Een context bij journalistieke foto's meer in de "breedte" uitgedragen kan ik me dan een beter beeld bij plaatsen.
Dan krijgt het een geëngageerdheid, een diepgang, die het nu niet heeft. (Maar de eerste stapjes in die richting door C.A. zijn hoopvol

Laatst gewijzigd door Léon Obers op za feb 04 2012 2:27 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JerryBig
- Clublid
Precies datgene wat je nu inmiddels bij de foto's hebt geplaatst...context!C-A schreef:wat wil je meer weten .........JerryBig schreef:Dit is dus je reinste lulkoek of je bent ongelofelijk naïef.Marten schreef:Tegen degenen die om extra informatie vragen zou ik willen zeggen: ga eens een behoorlijke krant lezen.
PS: het is een kanon en geen canon, want dat zijn die plastic flut camera's

V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Re: 13 gewonden by protest,Israel.met uitleg voor Leon/georg
Zoals eerder gezegd, C-A gaat vooruit. Ik begreep de naamsverandering al niet. Hij heeft iig geleerd dat tekst en foto onlosmakelijk van elkaar zijn, wat hij eerder ontkend heeft.
Wat ik nog mis is waarom deze demonstraties op 5 plekken zo'n 2 jaar plaats vinden. Als nieuwsfotograaf moet je je daar over uit kunnen laten, anders blijft het een wekelijkse rampentoerisme. En voor de duidelijkheid, dit gaat verder als een verklaring wat er op de foto staat.
Kom alsjeblieft niet aan met algemene opmerkingen over het Israelisch-Palestijns conflict. Ik durf er bijna gif op in te nemen dat niemand heeft geweten waar en waarom deze gebeurtenissen plaats vinden voordat de foto's geplaatst werden. En als er mensen zijn hier die dat opgezocht hebben, ben ik er blij mee. Krijgen de foto's toch een beetje meerwaarde.
George
Wat ik nog mis is waarom deze demonstraties op 5 plekken zo'n 2 jaar plaats vinden. Als nieuwsfotograaf moet je je daar over uit kunnen laten, anders blijft het een wekelijkse rampentoerisme. En voor de duidelijkheid, dit gaat verder als een verklaring wat er op de foto staat.
Kom alsjeblieft niet aan met algemene opmerkingen over het Israelisch-Palestijns conflict. Ik durf er bijna gif op in te nemen dat niemand heeft geweten waar en waarom deze gebeurtenissen plaats vinden voordat de foto's geplaatst werden. En als er mensen zijn hier die dat opgezocht hebben, ben ik er blij mee. Krijgen de foto's toch een beetje meerwaarde.
George