Beste Nikon members,
ben de laatste tijd veel bezig draadloos flitsen. Ik gebruik op dit moment de SB700 en een Nikon D7000 om hem aan te sturen. Nou heb ik een aantal vragen.
Wil buiten en binnen op locatie flitsen en dus een extra flitser aanschaffen.
1. Is het slim om nog een SB700 aan te schaffen (250 euro) of kan ik ook een goedkopere flitser gebruiken.
2. Als ik los flits met mijn D7000 en de SB700 aanstuur merk ik dat hij een voorflits geeft. Moet ik een trigger kopen om gebruik te maken van het TTL systeem?
3. Moet ik alles zelf instellen of berekend mijn SB700 als hij draadloos is zelf de afstand en de beste belichting?
4. Lukt mij niet om de kracht van flitser te bepalen als ik in manual stand (remote) SB700 schiet met mijn Nikon D7000 als commander.
Wil het liefst dus een extra flitser aanschaffen en creatiever fotograferen met belichting. Weet soms niet echt goed hoe ik de instellingen instel om dit te doen. Als hij op ttl staat en draadloos (remote) kan ik dan lichtmeter gebruiken. Weet de Nikon D7000 dat ik SB700 erbij gebruik als ik het licht meet.
Veel vragen hoop dat iemand die hier antwoord op heeft me op weg helpt. Bedankt alvast!
SB700 extra voor strobist
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: SB700 extra voor strobist
Beste Tim,
Mijn tip: lees de handboeken van jouw kamera en flitser nog eens door.
In het bijzonder D7000 pg 225 Commanderstand, een D7000 kan twee groepen flitsers aansturen.
Kijk eens rond op http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, daar staan tips/helpfiles over het CVS/CLS flitssysteem.
Zonder te willen vervalllen in semantische discussies: de term Strobist staat m.i. niet voor flitsen in het algemeen (zoals de engelse term wil duiden) maar voor flitsen met diverse losse (merkloze ) flitsers.
Het Nikon CLS kan veel meer en volgens velen veel fraaier.
Groeten, GIjs
Mijn tip: lees de handboeken van jouw kamera en flitser nog eens door.
In het bijzonder D7000 pg 225 Commanderstand, een D7000 kan twee groepen flitsers aansturen.
Kijk eens rond op http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, daar staan tips/helpfiles over het CVS/CLS flitssysteem.
Zonder te willen vervalllen in semantische discussies: de term Strobist staat m.i. niet voor flitsen in het algemeen (zoals de engelse term wil duiden) maar voor flitsen met diverse losse (merkloze ) flitsers.
Het Nikon CLS kan veel meer en volgens velen veel fraaier.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt Gijs voor de reactie. 115 keer bekeken.. bedankt mensen.
slotje aub. Dan maar ander forum proberen.
slotje aub. Dan maar ander forum proberen.
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat is misschien wat erg kort door de bocht. Ik denk dat er hier best veel mensen rondlopen die (nog) niet veel ervaring met flitsen hebben of niet niet met de combinatie die jij hebt. En veel die het wel hebben zullen hun flitser gewoon op hun camera hebben staan. Maar er lopen hier genoeg mensen rond die wel ervaring met het "strobist" gebeuren hebben - en sommigen zelfs heel veel - maar niet iedereen zit dagelijks op dit forum dus geef het wat meer tijd.
Ik heb zelf inmiddels wel wat ervaring met flitslicht, zowel via (niet TTL) triggers als met het CLS systeem van Nikon, maar ik kan sommige van je vragen niet helemaal volgen. Maar ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden:
In ieder geval veel flitslicht toegewenst - TTL of manueel.
Ik heb zelf inmiddels wel wat ervaring met flitslicht, zowel via (niet TTL) triggers als met het CLS systeem van Nikon, maar ik kan sommige van je vragen niet helemaal volgen. Maar ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden:
Dat hangt er vanaf wat je wil en vooral hoe je de flitsers aan wil sturen. Wil je de flitsers aansturen met het CLS systeem van Nikon dan zou ik voor een SB700 gaan - of een ander model dat CLS ondersteund zoals een SB600, SB800, SB900 of SB910, al dan niet tweedehands. Ga je de flitsers met eenvoudige triggers aansturen en manueel instellen dan kun je ook makkelijk met goedkoper Chinees spul uit de voeten zoals Lumopro of Yongnuo flitsers.1. Is het slim om nog een SB700 aan te schaffen (250 euro) of kan ik ook een goedkopere flitser gebruiken.
Deze vraag ontgaat me een beetje omdat de eerste zin niets met de tweede te maken heeft. Als je met de opklapflitser van de D7000 je SB700 aanstuurt (het CLS systeem) in TTL modus dan zullen er inderdaad voorflitsen afgegeven worden om het nodige licht te meten. Als je met triggers gaat werken dan ga je over op een ander principe - je gebruikt dan immers niet meer het CLS systeem maar laat je flitsers afgaan met triggers. De eenvoudige triggers geven alleen een signaal om de flitser af te laten gaan (en je moet de sterkte dus handmatig op de flitser instellen) - er worden dus ook geen voorflitsen gegeven. Hoe dat met duurdere triggers werkt die wel TTL ondersteunen (zoals Pocketwizzards e.d.) zou ik niet weten - ik ben meer van het goedkope werk.2. Als ik los flits met mijn D7000 en de SB700 aanstuur merk ik dat hij een voorflits geeft. Moet ik een trigger kopen om gebruik te maken van het TTL systeem?
Dat hangt dus af van het systeem waar je mee werkt. Gebruik je het CLS systeem (waarbij je de SB700 aanstuurt met je opklapflitser, of met een Nikon SU800 of een andere SB die als commander kan functioneren) dan kun je in TTL modus werken en meet het systeem dus zelf het nodige licht. Werk je met goedkope radiotriggers dan zul je de sterkte zelf op de losse flitser(s) in moeten stellen. Je kunt dan afgaan op de resultaten die je ziet op je LCD display of met een lichtmeter werken. Als je met dure TTL triggers werkt dan kan het systeem wel weer zelf de benodigde lichthoeveelheden uitrekenen.3. Moet ik alles zelf instellen of berekend mijn SB700 als hij draadloos is zelf de afstand en de beste belichting?
Weet niet helemaal wat je bedoelt met manual stand; heb je de camera op manual staan, wil je de flitser op manual hebben of wil je de flitsintensiteit "manual" instellen?4. Lukt mij niet om de kracht van flitser te bepalen als ik in manual stand (remote) SB700 schiet met mijn Nikon D7000 als commander.
In ieder geval veel flitslicht toegewenst - TTL of manueel.