Witbalans bij sneeuw

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Witbalans bij sneeuw

Bericht door Schoonderbeek » zo feb 05 2012 5:59 pm

Hallo iedereen,

Wie weet of heeft er tips hoe je je witbalans moet instellen ( D60 ) met sneeuw, iedereen kent het wel sneeuw wordt dan blauw.

Groeten, Marco
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Witbalans bij sneeuw

Bericht door Rob Smit » zo feb 05 2012 6:03 pm

In .nef (RAW) fotograferen.
Als je de foto's in de RAW converter hebt geladen, even met het pipetje op de sneeuw klikken en de witbalans is "goed".

(ja, kan ook met jpg bestanden, alleen lever je dan al direct veel in (kwaliteit.)
Ook in sneeuw behoort doortekening te zitten.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo feb 05 2012 6:11 pm

Sneeuw zal de kleur van het heersende licht aannemen.
'Sneeuwwit' is niet natuurlijk ofschoon onze hersenen sneeuw vaak als wit zien. Witbalans op de lichtomstandigheden zetten (bewolkt, zon, etc).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo feb 05 2012 6:21 pm

De witbalans die je moet instellen is erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij zonnig weer en een blauwe lucht kom je meestal wel goed weg met de witbalans op Automatisch. Is het bewolkt dan kom je eerder in de problemen en krijg je blauwe sneeuw. Dit kun je voorkomen door belichtingscompensatie toe te passen. Over het algemeen kun je volstaan met 2/3 tot 1 stop overbelichten. Beoordeel vooral je histogram. De piek in je histogram moet voornamelijk rechts zijn.
Schiet altijd RAW! Dan kun je altijd corrigeren d.m.v. bepalen van een witpunt.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo feb 05 2012 6:32 pm

Hier een voorbeeld zie exif gegevens.
Als hij weg moet laat het horen.
Afbeelding
Afbeelding
Vind deze kleur goed anders dan het oog mijns inziens .
Laatst gewijzigd door a vgastel op wo feb 22 2012 5:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo feb 05 2012 6:34 pm

Dat de sneeuw blauw wordt in de schaduwen bij zonnig weer heeft te maken met het feit dat de blauwe lucht licht reflecteert. Dit licht is blauw. Het licht dat direct van de zon komt is 'neutraal'. Het is dus niet mogelijk zowel de door de zon beschenen sneeuw als de schaduwen, die alleen licht krijgen van de blauwe hemel, tegelijk goed te krijgen qua kleur.

Hoop dat ik je vraag goed geïnterpreteerd heb.

Edit: zie de molen-foto hierboven voor wat ik bedoel.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo feb 05 2012 6:43 pm

Dat lijkt mij wel .
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

peterpam
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door peterpam » zo feb 05 2012 6:45 pm

Als je de witbalans op bewolkt zet en de belichting op +1 krijg je witte sneeuw i.p.v. blauwe.
NikonD7100, NikonD300s, Nikkor af50mmf1.8, AF-sVR zoom-Nikkor70-300mm, NikonSB910, Nikkor AF-SDX Micro85mmf/3,5EDVR, sekonic L-308s, Nikkor AF-SDx 35mm 1.8G, RolleiCompactTraveler No.1 Carbon, Sigma150-600mm F5-6.3 DG OS HSM, Nikkor18-140mm f/3.5-5.6GEDVR

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo feb 05 2012 7:18 pm

Kijk we zijn weer wat wijzer geworden :D
Ik zal de tips meenemen als ik weer de sneeuw in ga ( pas volgend weekend als er nog wat ligt, want er moet gewoon gewerkt worden ). :(

Verder had ik ook ergens iets gelezen of gehoord dat onze ogen/hersenen het witte ligt anders opnemen dan dat een camera dit kan zien.
Weet iemand hoe dit in elkaar steekt ?

Groeten, Marco
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo feb 05 2012 7:53 pm

Hier nog een tip van de anwb.
Fotograferen in de sneeuw
http://www.anwb.nl/wintersport/nieuws-e ... neeuw.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Ko

Bericht door Ko » zo feb 05 2012 8:46 pm

Bij sneeuw altijd 2 tot 3 stops overbelichten. De camera gaat zelf op zoek naar een voor hem juiste belichting. Door de sneeuw gaat hij dit verkeerd interpreteren en past zijn lichtmeting dus eigenhandig foutief aan.

Op M schieten dus en dan overbelichten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 05 2012 10:19 pm

Het is een verkeerde woordkeus. Het is niet een kwestie van "overbelichten", maar een correctie op een foutieve lichtmeting bij sneeuw. :wink2:
Overigens kan die correctie prima met een automatische belichtingsinstelling (A, S, P). Je hoeft niet perse manueel te werken.
Stel simpel de belichtingscorrectie op de juiste waarde (op circa +2 tot +2,5 stop, 3 stops is waarschijnlijk teveel wil je nog wat detail overhouden in de sneeuw).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo feb 05 2012 10:38 pm

Schoonderbeek schreef:Verder had ik ook ergens iets gelezen of gehoord dat onze ogen/hersenen het witte ligt anders opnemen dan dat een camera dit kan zien.

Groeten, Marco
De belichtingsmeter van een camera is geijkt op een grijswaarde van 18% grijs. De camera rekent ook naar die gemiddelde waarde van 18% grijs. Normaliter in een mix van kleuren gaat dat wel goed, maar bij een sneeuwlandschap raakt de belichtingsmeter eigenlijk in de war door de overvloed aan wit. Daardoor wordt er een combinatie van sluitertijd en diafragma gekozen die het wit wat grijzer maakt om zo toch aan die gemiddelde waarde te komen. Het resultaat zal dan een onderbelichte foto zijn. Door je belichtingscorrectie kun je dit verhelpen.
Onze ogen/hersenen zien/registreren wit ook echt als wit en dat is dus het verschil :)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Daniël

Bericht door Daniël » ma feb 06 2012 7:58 am

Ik zet mijn camera met sneeuw op de 6250K. Vind ik lekker kijken. In CS5 komt dat ongeveer overeen met 5700K.
Ik RAW kan ik altijd nog schuiven.
Het nadeel met blauw is redelijk makkelijk op te lossen door een lichte overbelichting toe te passen.
Een site die ik ooit heb mogen ontvangen
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... dschappen/" onclick="window.open(this.href);return false;

george013

Bericht door george013 » ma feb 06 2012 8:35 am

Riemke schreef:
Schoonderbeek schreef:Verder had ik ook ergens iets gelezen of gehoord dat onze ogen/hersenen het witte ligt anders opnemen dan dat een camera dit kan zien.

Groeten, Marco
De belichtingsmeter van een camera is geijkt op een grijswaarde van 18% grijs. De camera rekent ook naar die gemiddelde waarde van 18% grijs. Normaliter in een mix van kleuren gaat dat wel goed, maar bij een sneeuwlandschap raakt de belichtingsmeter eigenlijk in de war door de overvloed aan wit. Daardoor wordt er een combinatie van sluitertijd en diafragma gekozen die het wit wat grijzer maakt om zo toch aan die gemiddelde waarde te komen. Het resultaat zal dan een onderbelichte foto zijn. Door je belichtingscorrectie kun je dit verhelpen.
Onze ogen/hersenen zien/registreren wit ook echt als wit en dat is dus het verschil :)
Dat ie de juiste weergave. Waarbij de 18% staat voor een gemiddlede reflectie van het licht en grijs voor een gelijke aanwezigheid van de drie kleuren. De belichtingsmeter gaat ervan uit dat zijn metingen een 18% reflectie is. Zet je dit in een histogram, dan is dat het midden. Donkere partijen met minder reflectie zitten links van het midden, lichte partijen zitten rechts van het midden. In het geval van veel sneeuw, is veel reflectie, wordt de belichting zodanig aangepast dat deze midden in het histogram komt te liggen wat niet de bedoeling is. Om hem naar rechts te dwingen ga je "overbelichten".
George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”