Verloopring

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ramona

Verloopring

Bericht door Ramona » ma feb 06 2012 10:33 pm

Ik heb nog steeds een verloopring nodig.
Een stomme vraag wellicht, maar is dit een standaard maat?
Heb me er nog helemaal niet in verdiept ... :oops:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Verloopring

Bericht door Roelof » ma feb 06 2012 11:22 pm

Ik heb je vraag even afgesplitst van de advertentie waar die onder stond, want daar hoort ie eigenlijk niet.

Een verloopring zet je tussen een lens en een filter. Om nu te zeggen dat er standaardmaten voor zijn, dat is wat overdreven, maar filters heb je wel in standardmaten, dus kom je die maten ook in je verloopringen tegen.
Als je drie lenzen hebt, eentje met filtermaat 72 mm, eentje met 65 mm en eentje met 52 mm, dan zou je kunnen volstaan met een polarisatiefilter (ik noem maar wat) van 72 mm en dan zorgen voor een verloopring van 65 naar 72 en eentje van 52 naar 72 (of van 52 naar 65, zodat je de verloopringen kunt koppelen)
Als je dus zoekt naar een verloopring dan moet je kijken naar de filtermaten waar je mee te maken hebt.
Verloopringen hebben wel als nadeel dat je zonnekap niet meer past, dus ik ben er niet zo'n grote voorstander van.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Ramona

Bericht door Ramona » di feb 07 2012 7:38 am

Dank je wel Roelof.
Was er al een tijd geleden over begonnen,
maar heb me dus nog steeds geen verloopring gehaald.
Vandaar de vraag op de advertentie.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di feb 07 2012 10:00 am

Je kunt via E-bay ook gelijk een hele set nemen in twee varianten:

Van klein naar groot: http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;

Minder voor de hand liggend, van groot naar klein (een kleiner filter schroeven op een grotere maat objectief).
Maar kan bijv. met verschillende maten tussenringen bij macro wel eens een oplossing bieden of in combinatie met omkeerringen (grotere doorsnede objectief op een standaard omkeerring ---> bijv. een 62mm doorsnede Nikkor 20mm/2.8 AIS objectief op een 52mm standaard omkeerring):
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je via E-bay bestelt, nu beter niet vanuit Azië i.v.m. Chiness Nieuwjaar wat net is geweest. Dan duurt het nogal lang (5-6 weken) voordat je de spullen in huis hebt.
Maar er zijn genoeg adressen vanuit bijv. Engeland.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”