VIRTUAL REALITY & PAN.PRO HEAD

Discussies over statieven
GdP

VIRTUAL REALITY & PAN.PRO HEAD

Bericht door GdP » vr jul 20 2007 3:50 pm

Panoramafoto's zijn erg moei om te maken. Er gaat wel eens wat mis. Maar het is een leuke bezigheid.

Afbeelding

Hier zal nog heel wat aan moeten gebeuren om dat goed te krijgen. :)

Maar het lukt steeds beter.

Nu heb ik de volgende panoramakop gevonden, maar die is wel prijzig!

Afbeelding

http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... e/pid/2357

Weet er iemand een goedkoper product?

Gerrit

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » vr jul 20 2007 3:58 pm

Gerrit,

Je hebt ook wel gelijk een van de duurste uitgezocht. Ik heb een tijd geleden ook al rond geneust op het internet, maat ik bleef uitkomen op jouw keus. de prijzen varieren van 150 tot 350 euro voor andere merken. Maar die halen niet de kwaliteit van de manfrotto. Martijn gebruikt de 303 plus en kijk naar zijn resultaten. De andere merken zijn vele malen lichter of zelfs van plastic. en dan werkt het niet goed.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jul 20 2007 4:49 pm

Gerrit dat is degene die ik heb de 303PLUS en dan heb ik nog een levelling base eronder :)
Deze: Afbeelding

Er zijn idd goedkopere oplossingen:

KingPano
NodalNinja
Panosaurus

Kijk in ieder geval naar een model die je DSLR met lens kan houden dat deze dus niet doorbuigt, want dat kan je je panorama niet meer plakken door elke keer scheve beelden ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr jul 20 2007 5:09 pm

Gewoon uit de hand, en even opletten tijdens het fotograferen waar de foto ophoudt en je dus aan de volgende moet beginnen.... :shock:

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

GdP

Bericht door GdP » vr jul 20 2007 6:15 pm

Ed Post schreef:Gewoon uit de hand, en even opletten tijdens het fotograferen waar de foto ophoudt en je dus aan de volgende moet beginnen.... :shock:

Afbeelding

Dat gaat vaak wel goed, maar er is geen onderwerp in de foto wat dichtbij is.
Ik maakte een foto met een balustrade op de voorgrond, maar die sloten niet op elkaar aan. :(

Gerrit

GdP

Bericht door GdP » vr jul 20 2007 7:25 pm

Opgezetfan schreef:Gerrit dat is degene die ik heb de 303PLUS en dan heb ik nog een levelling base eronder :)

KingPano
NodalNinja
Panosaurus

Kijk in ieder geval naar een model die je DSLR met lens kan houden dat deze dus niet doorbuigt, want dat kan je je panorama niet meer plakken door elke keer scheve beelden ;)
Ik denk dat ik die 303Plus niet nodig heb.
Ik gebruik op mijn statief de Manfrotto 410 Geared Head. En die laat zich zeer nauwkeurig horizontaal instellen.

Afbeelding

Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op zo jul 22 2007 12:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr jul 20 2007 7:28 pm

Je kan inderdaad niet te dichtbij komen.
Onderstaand nog twee voorbeelden, door aanklikken krijg je de volledige grootte te zien.

Afbeelding

Afbeelding

En wederom uit de hand.... :oops:
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

GdP

Bericht door GdP » vr jul 20 2007 7:34 pm

Mooie foto's Ed!
Waar heb je die gemaakt?
Gerrit

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr jul 20 2007 7:42 pm

Beide foto's zijn gemaakt op Tenerife, ik was toen nog niet in het bezit van een digitale Nikon dus zijn ze gemaakt met een Canon Powershot S10 met 2.1 mp.
De bovenste is gemaakt op de boulevard van Candelaria.
De onderste vanaf de pier van de jachthaven (Puerto Colon) in Playa de las Americas.

GdP

Bericht door GdP » vr jul 20 2007 7:45 pm

Ed Post schreef:Beide foto's zijn gemaakt op Tenerife, ik was toen nog niet in het bezit van een digitale Nikon dus zijn ze gemaakt met een Canon Powershot S10 met 2.1 mp.
De bovenste is gemaakt op de boulevard van Candelaria.
De onderste vanaf de pier van de jachthaven (Puerto Colon) in Playa de las Americas.
Ah, daarom viel mij de scherpte wat tegen. :)

Gerrit

The-Boss
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door The-Boss » vr jul 20 2007 8:15 pm

GdP schreef:
Opgezetfan schreef:Gerrit dat is degene die ik heb de 303PLUS en dan heb ik nog een levelling base eronder :)

KingPano
NodalNinja
Panosaurus

Ik denk dat ik die 303Plus niet nodig heb.
Ik gebruik op mijn statie de Manfrotto 410 Geared Head. En die laat zich zeer nauwkeurig horizontaal instellen.

Afbeelding

Gerrit
Ik denk dat dat niet gaat lukken gerrit, als eerste moet je dan zo wie zo een waterpas Op je statief hebben, je kop alleen waterpas is niet genoeg. Bij het om zijn as draaien gaat hij dan van het waterpas af. Ten tweede zit je lens dan te ver naar voren waardoor je weer parallax verschillen krijg.

Met de 303 plus en de levelling base kan je wel waterpas om zijn as draaien en je kan het nodalpoint van de lens goed zetten.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr jul 20 2007 8:24 pm

Ik ben bang at Pierre gelijk heeft. Er was hier ooit een draadje over de (theoretische) in- en outs van pano-opnamen, weet zo gauw niet meer waar, maar gaf een mooi heldere uitleg over parallax etc.
Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

GdP

Bericht door GdP » vr jul 20 2007 8:33 pm

Foutje van mij.

Die 303Plus heb ik natuurlijk wel nodig.

Maar die Levelling Base niet. Omdat ik de 410 Geared Head heel nauwkeurig horizontaal kan zetten.

En de Panoramakop is zelf draaibaar.

Gerrit

The-Boss
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door The-Boss » vr jul 20 2007 8:55 pm

GdP schreef:Foutje van mij.

Maar die Levelling Base niet. Omdat ik de 410 Geared Head heel nauwkeurig horizontaal kan zetten.

Gerrit
Kamera-Express (303 plus) heeft er een in de zaak staan bij de statieven, ben er van de week geweest. kan je er even mee spelen.

Ben zelf aan het experimenteren met een balhoofd en een slidingplate van manfrotto. Op het balhoofd de slidingplate (100 euro, had ik voor macro gekocht), statief waterpas, balhoofd waterpas, dan kan je met de slidingplate het nodalpoint bepalen. En op mijn balhoofd zit een knop, als je die los draait een beetje kan het balhoofd om zijn as draaien, en zit een schijf onder met graden verdeling. Is het niet helemaal, maar de resultaten zijn zeker beter als alleen met een 3dkop. De 303 plus bestaat oa uit 2 slidingplates.......

Pierre 8)
Pierre 8-)

GdP

Bericht door GdP » vr jul 20 2007 9:03 pm

The-Boss schreef:
GdP schreef:Foutje van mij.

Gerrit
Kamera-Express (303 plus) heeft er een in de zaak staan bij de statieven, ben er van de week geweest. kan je er even mee spelen.

Ben zelf aan het experimenteren met een balhoofd en een slidingplate van manfrotto. Op het balhoofd de slidingplate (100 euro, had ik voor macro gekocht), statief waterpas, balhoofd waterpas, dan kan je met de slidingplate het nodalpoint bepalen. En op mijn balhoofd zit een knop, als je die los draait een beetje kan het balhoofd om zijn as draaien, en zit een schijf onder met graden verdeling. Is het niet helemaal, maar de resultaten zijn zeker beter als alleen met een 3dkop. De 303 plus bestaat oa uit 2 slidingplates.......

Pierre 8)
Het bepalen van het nodalpoint is natuurlijk erg belangrijk. Helemaal als je voorwerpen dichtbij hebt.
Hoe zou dat zitten met een zoomlens. Moet je dan weer overnieuw beginnen als je de zoomstand verandert?

Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”