Bob42 schreef:
Ik vraag me dus af of die bezorgdheid over extreem korte sluitertijden wel terecht is, althans bij formaten tot pakweg A4.
Ik maak me meer zorgen over de grote bestanden die je krijgt.
Bij A4 zal niemand er verschil in kunnen ontdekken, want voor alle camera's die nu gebruikt worden wordt beelddata weggegooid in het naar beneden downsamplen tot het voor het A4 benodigde aantal beeldpixels.
Hogere aantal pixels camera's (zoals de D800) wordt er meer data weggegooid met het naar beneden downsamplen, dan die van bijv. een D700 met 12 Megapixels. Netto blijft visueel gezien voor A4 precies hetzelfde over, ook netto ten aanzien van bewegingsonscherpte. Ook dezelfde scherptediepte, dezelfde beeldimpressie.
Het gaat er enkel om als je nominaal alle beelddata wilt gebruiken, en je vergroot het beeld nominaal op een afdruk waarbij alle data wordt gebruikt, en je zit de afdruk met een loepje te bekijken, wat dan het verschil is. Zo gauw de bewegingsonscherpte groter is als één pixel, en ook als de onscherpte vanuit scherptediepte
op pixelniveau bekeken, meer dan één pixel is, benut je niet meer de volle capaciteit van de resolutie die je met 36 Megapixels kunt opnemen. Alleen binnen die marges kom je aan de nominale output en detaillering. Daarbuiten niet meer. En dat nog, er van uitgaande dat de lens zelf scherper is dan de resolutie van de camera.
Aan randen en hoeken is de optische kwaliteit al zodanig gezakt, dat je minder scherp beeld ziet als in het centrum. Dus aan randen en hoeken wordt de volle resolutie van de camera feitelijk nu al niet meer gebruikt.
Ga je nog meer pixels op een sensor stoppen, wordt de benutting van die pixels nog weer verder tot een kleiner deel van het beeld beperkt, wat dan net iets scherper is dan van een camera die minder Megapixels heeft. Want het merendeel van de lenskwaliteiten en de beeldweergave met inbegrip van onscherpte vanuit scherptediepte op pixelniveau gezien, valt dan al buiten de resolutie wat een dergelijke sensor kan opnemen. En alleen voor dat kleine beeldgebied wat het dan nog wel kan opnemen, moeten we die moeite doen om dat verschil nog te kunnen "vasthouden".
Vandaar ook steeds minder de relevantie om meer pixels op een sensor te stoppen.
Stel dat je pixels nog kleiner maakt, kom je op een punt dat je van
< een foto zoals van die plantjes in het bos >, je beeld 100% opgeblazen (wat feitelijk een enorme vergroting behelst van het hele beeld), je misschien één blaadje in het centrum van het beeld nog net iets scherper ziet, met meer detaillering dan de omliggende blaadjes. Daar is de detaillering al weer minder.
Hebben we nog geen rekening gehouden met de invloed van eventuele diffractie bij kleiner diafragmeren.