Nieuw: D800 en D800E
Re: Nieuw: D800 en D800E
Een gevaar is hier dat je appels met peren gaat vergelijken bij de hoge ISO-waarden. Want als je op 100% zit, zijn je pixels wel even groot maar in een print zijn die verstoorde pixels waarschijnlijk verzopen. Dus als je de D800 met een D700 wilt vergelijken moet je eigenlijk de D800-platen egenlijk op zo'n 60% (de platen zijn wortel-3 = 1,7 keer zo lang en breed) bekijken in vergelijking met de D700 op 100%.....
Jaap
Jaap
Je moet gewoon foto's van beide camera's op dezelfde afdrukgrootte bekijken, maakt op zich niet uit wat dat is; 13x18cm of 2x3 meter. Het bekijken op 50% op het scherm is een trucje dat je een idee moet geven hoe de afdruk er uiteindelijk in werkelijkheid uit gaat zien.
Wil je een D700 foto op ISO 6400 vergelijken met mijn voorgaande voorbeeld dan moet je hem eerst naar 173% brengen.
Wil je een D700 foto op ISO 6400 vergelijken met mijn voorgaande voorbeeld dan moet je hem eerst naar 173% brengen.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
PfffMarten schreef:Uit het "vervangen D300" draadje:
Bedankt voor de link.haya99 schreef:......
Heb net eindelijk iets gevonden waar je een indruk kunt krijgen van de prestaties van de D800 op hogere ISO. Leuk stuk om te lezen, word je weer iets wijzer van. http://www.cmphotography.com/blog.cfm
Het is de praktijk die telt.
Schitterende platen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Inderdaad schitterende platen, maar dat ligt hem vooral in het inzicht en de kunde van de fotograaf zelf, die een erg goede kijk heeft op lichtgebruik, en daarnaast een erg goede techniek heeft. Ondanks het formaat als webafbeeldingen heb ik wel de indruk dat met "downscalen" de D800 prima met wat hogere ISO gebruikt kan worden. Dat viel mij in positieve zin ook op in het reclamefilmpje waarbij het HD filmformaat feitelijk erg sterk is teruggeschaald vanuit de native resolutie.
http://vimeo.com/36305675" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/36305675" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
De foto van de mond zit gewoon in zijn portfolio. Het is geen crop. Zo'n foto zie ik direkt hangen in één van mijn favoriete restaurants. Je ziet de haartjes onder de onderlip zitten. Niks retoucheren.Léon Obers schreef: De foto van de mond weet ik niet of dat een crop is. Maar niemand gaat een foto van zo dichtbij bekijken dat die alleen de mond ziet, maar gewoon op afstand het hele gezicht. Dan pik je die fijnste details zelfs niet eens meer op.
Het andere voorbeeld is een beeld van een complete opname, teruggeschaald naar web-afmetingen. Dus dat is een slecht voorbeeld, want dat beeld kun je op deze wijze gepresenteerd ook bereiken met een camera met minder megapixels.
"Two-tone Lips. A close up of lipstick shows the color saturation and sharpness of the D800."
De tweede foto is als een webversie niet het absolute voorbeeld van detail en scherpte . Het gaat om de intentie van fotograaf. Maar als je de link volgt en hem maximaal bekijkt dan zie je heel veel details. Hij laat ze express zien. De knokkels en rimpels op de handen naast de details van de sieraden.
Dat zegt hij ook: “Shoot what you want…“ Specifically – shoot beauty & fashion applications for the huge files and the impeccable quality it renders. Make a beauty shot, and a location motion shot. Demonstrate dynamic range, colors and quality, detail and resolution."
Het soort foto's van van Petten spreekt mij zeer aan.
Niet dat ik een modefotograaf ben of zo. Ik maak het liefst foto's van sport en sporters. Het gaat mij om de dynamiek, de concentratie, kracht en gratie. Ik zou graag van de potentie van deze camera gebruik willen maken:

lock
- woudew
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Hier kun je een paar foto's zien met het verschil tussen de D800 en D800e
http://www.ephotozine.com/article/nikon ... view-18420" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ephotozine.com/article/nikon ... view-18420" onclick="window.open(this.href);return false;
Vraag: Er zijn nogal wat bedenkingen mbt de hoge 36Mp. Wat gebeurt er als je voor een andere, lagere resolutie kiest? Worden er dan minder pixels gebruikt? Op DPreview staat:
Other resolutions 6144 x 4912, 6144 x 4080, 5520 x 3680, 4800 x 3200, 4608 x 3680, 4608 x 3056, 3680 x 2456, 3600 x 2400, 3072 x 2456, 3072 x 2040, 2400 x 1600
Kan de fotograaf dan dus kiezen voor minder pixels in bepaalde gevallen? Is daarmede dan het bezwaar van die 36 Mp van de kaart ? Ik begrijp de techniek niet achter het kiezen van een andere resolutie.Wie kan dit uitleggen?
Other resolutions 6144 x 4912, 6144 x 4080, 5520 x 3680, 4800 x 3200, 4608 x 3680, 4608 x 3056, 3680 x 2456, 3600 x 2400, 3072 x 2456, 3072 x 2040, 2400 x 1600
Kan de fotograaf dan dus kiezen voor minder pixels in bepaalde gevallen? Is daarmede dan het bezwaar van die 36 Mp van de kaart ? Ik begrijp de techniek niet achter het kiezen van een andere resolutie.Wie kan dit uitleggen?
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik gok, en meen ook zoiets gelezen te hebben, dat dat alleen werkt met JPG-bestanden. Er is maar een formaat NEF bestanden. Dat vind ik eigenlijk niet zo slim...
Ik zou dat niet zo vreemd vinden. Een NEF is per slot van rekening in essentie een dump van de ruwe sensor data.
Inderdaad. De sensor is onderverdeeld in puntjes die ieder een kleurfilter hebben in het 'Bayer' patroon. Het 'demosaiken' (om maar even een Nedrlands woord uit te vinden) is het proces waarmee de RGGB (geen spelfout) pixels om worden gezet in 'RGB' en ieder pixel een kleurwaarde krijgt.
Je hebt 36 miljoen pixels waarvan over iedere vier pixels het patroon 'RGGB' wordt gelegd. Een pixel heeft dan óf R, óf G, óf B informatie. Dit wordt in je RAW converter omgezet naar 36 miljoen pixels die ieder apart de volledige 'R+B+G' informatie hebben. Zou je dus een zwart wit sensor maken dan zou iedere pixel apart aan de scherpte kunnen bijdragen en het lichtverlies van het filter niet meer bestaan. Die zou veel gevoeliger zijn en een veel betere resolutie hebben.
Het probleem om in de camera de echte sensorinformatie (RAW) te behouden en toch het bestand kleiner te maken is de kleur. Je moet eerst 'demosaiken' om de kleur vast te stellen en daarna de ontstane 'pixels' gaan combineren.
Dat is wat Canon doet met 'sRaw' etc. Het gaat daar echter feitelijk om een door de camera gemaakte tiff die in een 'RAW' jasje wordt gestopt. Dan kan je beter in '12-bit compressed' schieten omdat daarin nog steeds de originele RAW data wordt bewaard en alleen de uitersten (die weinig mensen ooit nodig hebben) worden weggegooid.
Voor één keer gaat hier "Je hebt Nikon-gebruikers... en toekomstige Nikon-gebruikers." op, al schijnt de auteur dat niet echt te beseffen
Je hebt 36 miljoen pixels waarvan over iedere vier pixels het patroon 'RGGB' wordt gelegd. Een pixel heeft dan óf R, óf G, óf B informatie. Dit wordt in je RAW converter omgezet naar 36 miljoen pixels die ieder apart de volledige 'R+B+G' informatie hebben. Zou je dus een zwart wit sensor maken dan zou iedere pixel apart aan de scherpte kunnen bijdragen en het lichtverlies van het filter niet meer bestaan. Die zou veel gevoeliger zijn en een veel betere resolutie hebben.
Het probleem om in de camera de echte sensorinformatie (RAW) te behouden en toch het bestand kleiner te maken is de kleur. Je moet eerst 'demosaiken' om de kleur vast te stellen en daarna de ontstane 'pixels' gaan combineren.
Dat is wat Canon doet met 'sRaw' etc. Het gaat daar echter feitelijk om een door de camera gemaakte tiff die in een 'RAW' jasje wordt gestopt. Dan kan je beter in '12-bit compressed' schieten omdat daarin nog steeds de originele RAW data wordt bewaard en alleen de uitersten (die weinig mensen ooit nodig hebben) worden weggegooid.
Voor één keer gaat hier "Je hebt Nikon-gebruikers... en toekomstige Nikon-gebruikers." op, al schijnt de auteur dat niet echt te beseffen

- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik onderken volmondig dat ik bij het verzinnen van die quote deze consequentie niet voorzien heb...flitslicht schreef:Voor één keer gaat hier "Je hebt Nikon-gebruikers... en toekomstige Nikon-gebruikers." op, al schijnt de auteur dat niet echt te beseffen

Dan wordt het toch tijd om je onderschrift een keer te veranderen, want wat je daarin beweert is aperte onzin zoals dagelijks wordt bewezen door heel veel fantastische foto's die met een Canon worden gemaakt. Als het het merk apparatuur is die het verschil moet maken dan ben je verkeerd bezig.Patrick schreef:Ik onderken volmondig dat ik bij het verzinnen van die quote deze consequentie niet voorzien heb...flitslicht schreef:Voor één keer gaat hier "Je hebt Nikon-gebruikers... en toekomstige Nikon-gebruikers." op, al schijnt de auteur dat niet echt te beseffen
Ja ja, het is wat, die D800!
Gisteren kwam ik er ineens achter dat hij aangekondigd was. Dat hij 36,3 MegaPixel zou hebben had ik in januari al gelezen als gerucht. Maar geruchten geloof ik nooit zomaar. Het leek me ook nogal extreem. Ik verwachtte dat niet zo van Nikon. Zo ken ik ze namelijk niet. Maar het bleek toch waar te zijn.
Qua resolutie zit hij dicht bij de Leica S2. En hij zit tussen de Hasselblad H4D-31 en H4D-40 in. En ik moet de Pentax 645D van 40 MegaPixel nog noemen, die overigens een aanmerkelijk vriendelijkere prijs heeft dan die van Leica en Hasselblad.
Toch betekent dat natuurlijk niet zomaar dat de Nikon D800 net zulke beelden zal leveren als die middenformaatcamera's. Want je hebt te maken met een ander opnameformaat. Met een groter opnameformaat is meer scherpte mogelijk, staat mij bij. Maar het is natuurlijk geen schande als de Nikon D800 het moet afleggen tegen middenformaatcamera's, gezien de prijs.
Zelf heb ik de D700. Dan is zo'n 36,3 MegaPixelcamera wel even wat anders, naar mijn idee! Het zal op pixelniveau allemaal wat minder scherp zijn, en wat 'schilderijachtiger', is mijn indruk uit wat ik tot nu toe gezien heb.
En hoe is het qua dataverwerking? Ik heb een computer met een Intel Core i3 processor (3,07 GHz) en 4 GB intern geheugen.
En dan heb je ook nog eens de keuze tussen de D800 en de D800E...
Gisteren kwam ik er ineens achter dat hij aangekondigd was. Dat hij 36,3 MegaPixel zou hebben had ik in januari al gelezen als gerucht. Maar geruchten geloof ik nooit zomaar. Het leek me ook nogal extreem. Ik verwachtte dat niet zo van Nikon. Zo ken ik ze namelijk niet. Maar het bleek toch waar te zijn.
Qua resolutie zit hij dicht bij de Leica S2. En hij zit tussen de Hasselblad H4D-31 en H4D-40 in. En ik moet de Pentax 645D van 40 MegaPixel nog noemen, die overigens een aanmerkelijk vriendelijkere prijs heeft dan die van Leica en Hasselblad.
Toch betekent dat natuurlijk niet zomaar dat de Nikon D800 net zulke beelden zal leveren als die middenformaatcamera's. Want je hebt te maken met een ander opnameformaat. Met een groter opnameformaat is meer scherpte mogelijk, staat mij bij. Maar het is natuurlijk geen schande als de Nikon D800 het moet afleggen tegen middenformaatcamera's, gezien de prijs.
Zelf heb ik de D700. Dan is zo'n 36,3 MegaPixelcamera wel even wat anders, naar mijn idee! Het zal op pixelniveau allemaal wat minder scherp zijn, en wat 'schilderijachtiger', is mijn indruk uit wat ik tot nu toe gezien heb.
En hoe is het qua dataverwerking? Ik heb een computer met een Intel Core i3 processor (3,07 GHz) en 4 GB intern geheugen.
En dan heb je ook nog eens de keuze tussen de D800 en de D800E...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb de raw files bewerkt met een ruisreductie (neat image) en eerlijk gezegd vallen de schellen van mijn ogen. Zo makkelijk te bewerken. De files kunnen enorm veel hebben zonder overcookedte worden. Het enige nadeel is dat de raws in lichtsituaties gemaakt zijn ward je een iso 12800 of iso 25600 normaal gepsroken nooit zou gebruiken.Te ideaal licht voor een hi iso plaat dus. Maar de kroonluchter komt in de buurt en laat hetzelfde zien. Ik ga het bijna geloven dat het eindresultaat met een D800 een dikke stop beter is dan met de D700.
- Léon Obers
- Forumlid
In welke RAW-converter en/of welke versie pikt op dit moment de D800 bestanden?lock schreef:Ik heb de raw files bewerkt
Vriendelijke groet, Léon Obers