aanschaf groothoek

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: aanschaf groothoek

Bericht door Patrick » vr feb 10 2012 5:42 pm

Wat betreft kennis zit het denk ik wel goed. De kennis hoeft ook niet perse in het team aanwezig te zijn. We kunnen informatie verzamelen, bepaalde mensen bijdragen vragen, etc. Voor je het weet vragen we Emdeklerk om Skippy wat. Zou zo maar kunnen!

De achtergrond achter die wiki, die wij iets van kennisbank of zo gaan noemen neem ik aan, is juist het voorkomen van bepaalde vragen. Of in ieder geval een plaats te hebben waar we direct heen kunnen verwijzen als vraag X voor de achthonderste keer langskomt. Dat zou meneer de Klerk ook wat meer nachtrust kunnen opleveren. Hoewel ik meen te bespeuren dat hij het eigenlijk ook wel grappig vindt... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr feb 10 2012 5:51 pm

Mijn nachtrust is uitstekend hoor! Dank voor de belangstelling!

Als ik iets kan bijdragen: laat het weten.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » vr feb 10 2012 6:05 pm

Een kennis bank dit is een zeer goed idee.
Alleen zal ik dan de berichtjes en reakties van emdeklerk gaan missen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 10 2012 6:52 pm

a vgastel schreef:Een kennis bank dit is een zeer goed idee.
Er blijft vast genoeg over. :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

blackMTF

Bericht door blackMTF » za feb 11 2012 9:08 am

geerttt schreef:Natuurlijk is 10mm wijder dan 20mm (op DX of FX....) 10mm is ook wijder dan 11 mm. Ik snap je toegevoegde waarde niet helemaal.
excuses, late reaktie van mij, maar zal me nader verklaren. Het geval is dat de beeldhoek van brandpuntsafstanden niet lineair bewegen.

Bijvoorbeeld het verschil tussen 300mm en 200mm is minder opvallend dan het verschil tussen 200mm en 100mm. Als je zo verder rekent naar de groothoek dan is het verschil van 15mm naar 10mm veel beter waar tenemen dan van 20mm naar 15mm. Alsof je een onevenredige stap maakt. Uiteraard is 10mm wijder dan 11mm. Ha ha klopt als een bus. Maar het verschil gaat met een boog en niet in een rechte lijn. Complexe theorie ik geef het toe.Maar het komt erop neer dat de eerste keer dat je van 20mm naar 10mm uizoomt, ervan versteld zult staan hoe wijd 10mm is
a vgastel schreef:Een kennis bank dit is een zeer goed idee.
Zou inderdaad een fantastisch idee zijn. Is al vaker over gesproken op dit forum. Hopelijk komt het er een keer van. Kunnen we eindelijk over subjectieve zaken ouwehoeren.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo feb 15 2012 8:35 pm

Patrick schreef:
ArendV schreef:Ik heb deze suggestie al meermaals aan de moderatoren gedaan, maar tot nu toe aan dovemansoren gericht.
Nee hoor. Het is natuurlijk niet echt iets waar we zelf niet op gekomen waren. Maar we zijn aan het werk met het maken van een wiki. Ik hoop daar op de ALV (11 maart) een eerste versie van te presenteren.

Als je het trouwens leuk vindt om daarbij te helpen dan ben je van harte welkom! Stuur me maar een PB en we gaan kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Dat aanbod geldt trouwens voor iedereen!
Mocht er in deze wiki ook ruimte zijn voor het onderwerp vormgeving in de fotografie, heb ik mogelijk wel iets bij te dragen.
Je hebt P.B.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 15 2012 9:07 pm

Het was niet gepland... Maar waarom niet? Het is een wiki tenslotte. Maar niet direct in de aanloopfase. Ik denk dat we ons eerst moeten beperken tot wat standaardzaken. Maar als e.e.a. een beetje staat lijkt me dat in principe een interessante toevoeging!

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr feb 17 2012 10:21 am

Bij het groepje waar ik poog om de mensen wat basis kennis bij te brengen, bemerk ik steeds weer dat men geen weet heeft van dit soort eenvoudige zaken.
Dat komt niet doordat ze niet weten waar ze het kunnen opzoeken maar veel meer doordat men niet eens weet wat opgezocht moet worden. Als je niets weet over b.v. de bruikbare beeldcirkel (zo hete dat vroeger) dan is het niet gek dat je op de site van nikon de bekende bomen niet meer ziet. Voor veel beginners is het moeilijk om te begrijpen wat het verschil is tussen DX en FX. Ook al omdat het aan basis kennis ontbreekt. Dit gebrek aan basis kennis kom je ook tegen als het gaat over computers of auto's bijvoorbeeld.
Ik kan me nog steeds herinneren hoe ik als 14 jarige het Prisma Fotoboek stuk gelezen heb om er achter te komen wat de relatie is tussen Diafragma opening, Sluitertijd en Filmgevoeligheid.
Een database met deze kennis waarin je stapsgewijs kunt leren zou voor velen een goede aanvulling kunnen zijn. Als het er van komt, wil ik hier graag aan meewerken. :!:

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”