Leon, dat is hij zeker niet. Dat zag ik al aan de analyses.
Volgens de exif reader stond de hi iso NR op uit tot en met iso 800, met een algemene ruisonderdrukking ook op uit. Vanaf iso 1600 sta hi iso NR altijd op 'minimal'. Volgens mij is dat standaard zo ingesteld in het menu (NR per iso waarde).
In mijn raw programma dat gebaseerd is op DCRAW zie je toch nog wat ruisreductie ook al neemt hij de Nikon hi iso Nr niet over (het leest dus de ruwe data). De lengte van de ruispixels is echter te stabiel. Ik vermoed dat er dus op hardware nivo standaard iets aan staat.
Desondanks haal ik meer dan voldoende uit die foto om hem af te kunnen drukken op mijn fotoprinter. Vanmorgen met een iets andere instelling in Neat Image Pro nog eens geprobeerd. Dat betekent netjes alle instelling aflopen en de optimale settings kiezen (met de minimale ruisreductie). De resulterende foto is nog zo gedetaileerd in de schaduwpartijen en laat nog zoveel contrast zien dat ik rustig durf te beweren dat dit beter is dan een gecleande D300 foto op iso 6400. Ik kan hier wel mee leven
Downsamplen levert op printgrootte echt heel veel op. Als je de foto terugbrengt naar 33% verticale en horizontale resolutie (2450x1625) dan wordt de ruis zo gering en fijn dat je niets meer hoeft te doen voor een print. Slechts wat kontrast en verscherpen, wat saturatie opvoeren en een beetje meer licht en je kan hem zo printen. En dat alles met een gratis programmaatje...