Accu in de was...

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Accu in de was...

Bericht door ReneG » zo feb 12 2012 2:18 pm

Oeps...

laatst was ik op pad in de kou en toen had ik een accu in een zak van een fleece vest gedaan om hem warm te houden... en je raad het al, fleece vest gewassen, accu ook... :oops:

Daar kwam ik overigens pas achter toen ik het fleece-vest van het droogrek haalde. Gelukkig was de vestzak dichtgeritst en is hij niet in de droger geweest, maar hij heeft dus wel een rondje wasmiddel/wasverzachter en centrifugeren gehad.

De accu lijkt helemaal intact (geen beschadigingen) en ruikt nu heerlijk fris ( :P ) maar heeft iemand die foutje ook wel eens gemaakt. Is de accu nog bruikbaar?
Spul waarmee je foto's maakt...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Accu in de was...

Bericht door emdeklerk » zo feb 12 2012 2:27 pm

Het zou kunnen dat hij nu te klein is geworden voor het accu-compartiment. Op hoeveel graden is hij gewassen?

Het lijkt mij dat in een waterbad het een en ander contact heeft gemaakt en de accu nu dus kortgesloten is. Kan meevallen?
Je kunt natuurlijk even kijken of hij nog oplaadt, of hij nog stroom geeft (eerst even proberen middels bijvoorbeeld een fietslampje en daarna pas weer in de camera!), of de electronica in de accu nog de ladingstoestand doorgeeft aan de camera, en als blijkt dat hij overleden is kan hij de recycling in en koop je een nieuwe...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo feb 12 2012 2:33 pm

Gekrompen is hij in ieder geval niet. :lol:

Hij is in 30 graden gewassen en op zich redelijk goed beschermd gebleven in de fleece (het was van die kunststof-fleece, dat wordt nooit heel erg nat). Hij heeft overigens bijna 5 dagen gedroogd in het fleece vest, die is een paar dagen op het wasrek blijven hangen. Net even geprobeerd... hij lijkt te laden. Er was ook spanning. Op hoop van zegen even in de grip van mijn oude camera gedaan en hij werkte (charge was zelfs nog 100%).

Ik vraag me alleen af of dat het op termijn nog problemen op kan leveren, kortsluiting bijv.. Het is zonde om een batterij van 60-70 euro te vervangen om niets, maar een camera vervangen is nog duurder.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo feb 12 2012 2:59 pm

Als ie het nog doet heb je mazel gehad. Geeft ook wel iets aan over de kwalitiet van originele accu's.
Gewoon proberen hoe lang het duurd voor ie weer leeg is en het laden even in de gaten houden.
Niemand kan je vertellen of er langetermijn gevolgen zullen zijn maar, ik vermoed het wel.
Had je het beschermkapje er toevallig ook nog op zitten? Dan kon dat wel eens je geluk zijn geweest. :wink:

george013

Bericht door george013 » zo feb 12 2012 3:03 pm

Als hij het doet, dan doet hij het. Zou hem wel in het begin de gaten houden op eventuele lekken. Ik weet niet of deze accu's dat ook kunnen.
In ieder geval heb je schone stroom.
George

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo feb 12 2012 3:07 pm

Het kapje zat er helaas niet op (wel gezocht maar kon ik even niet vinden voor ik vetrok).

De batterij van de rest onderscheiden is overigens ook geen issue, heb nog nooit zo'n frisse batterij gehad. :P

oud0001

Bericht door oud0001 » zo feb 12 2012 3:09 pm

Gaat er wel vreemd uitzien hoor, als je aan je battys staat te snuffelen. Lijm is al langer bekend maar battysnuiven is dan toch weer nieuw. :mrgreen:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 12 2012 3:31 pm

Lijkt erop dat je mazzel hebt gehad! :-)

Zojuist zelf even gecontroleerd of mijn nieuwe NCN-ijskast tegen warme chocolademelk kan... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo feb 12 2012 4:25 pm

ReneG schreef:Oeps...

laatst was ik op pad in de kou en toen had ik een accu in een zak van een fleece vest gedaan om hem warm te houden... en je raad het al, fleece vest gewassen, accu ook... :oops:

Hahahaha, you're funny daddy .....

D'r ZIT een beetje electronica in zo'n accu, dus even in de gaten houden lijkt me.
Analoog hieraan: weet je waar de meeste GSM's eindigen? In de toiletpot.
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”