De optie zoeken gaf geen juiste resultaten dan maar even een paar korte vraagjes;
1 Stel dat ik een foto verkoop aan een klant, hoe vaak mag de klant dan die foto gebruiken?
2 Als dezelfde klant mijn foto 2x zou publiceren, kan ik hem dan 2x een factuur sturen?
3 Hoe kan je in de praktijk weten hoevaak een klant mijn verkochte foto gebruikt?
Graag jullie reactie's
Foto verkopen
- Cees
- Forumlid
- Berichten: 15275
- Lid geworden op: di nov 07 2006 5:16 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Foto verkopen
Daar is maar één antwoord op, volgens mij: Goede afspraken maken of foto vrij van rechten en dus duurder verkopen.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Re: Foto verkopen
Hoeveel procent meer voor een 'gewone foto' mag ik dan rekenen voor een ' vrij van rechten' foto?
Is er ook een naslagwerk voor dit soort zaken?
Is er ook een naslagwerk voor dit soort zaken?
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: Foto verkopen
Een foto uit vrij werk gaat per publicatie. Hier de richtlijnen zoals die zijn opgesteld door de Fotografenfederatie:
http://www.richtprijzen.org/1/1.html
Let wel. Het zijn slechts richtlijnen. Een en ander is afhankelijk van de kwaliteit van de opname, naamsbekendheid etc.
Verder kan een geïnteresseerde die richtprijzen te hoog vinden (meer regel dan uitzondering) voor het doel waarvoor die dat wil gebruiken. Dan is het een kwestie van handjeklap in hoeverre dat jezelf bereid bent daar minder voor te rekenen.
Prijzen / tarieven is altijd een moeilijk iets. Enerzijds wil een klant geld uitgeven om foto's te kunnen gebruiken. Die wil dan niet bij elk akkefietje waar hij die foto gebruikt weer een hele administratie bijhouden om er weer extra geld voor te moeten uitgeven. Anderzijds heb je het belang van de fotograaf die niet eindeloos zijn foto zonder extra betaling maar eindeloos gebruikt ziet worden. Er worden dan ook wel contracten gemaakt voor bijv. één jaar rechtenvrij gebruik (of 2-3 jaar). Voor nieuwe publicaties na die contractperiode moet dan weer een nieuw contract worden gemaakt.
De oplage is ook weer zoiets. Is in mijn beleving sterk afhankelijk voor welk doel en de aard van de foto. Een persfoto in een krant daar ligt voor mijn gevoel veel meer nadruk op een vergoeding per oplage in belangrijkheid als foto, dan bijv. bij een productfoto ten behoeve van een verpakking. (Daar zit ook weinig creativiteit in).
Bij die laatste kun je zeker niet uitgaan van de richtprijzen van de Fotografenfederatie; wordt in de praktijk ook niet gedaan. Als daar überhaupt al "licenties" worden verstrekt voor gebruik is dat eerder voor een bepaalde tijdsperiode (bijv. 1-3 jaar) ongeacht de oplage. Overigens na die tijd zijn die foto's meestal toch al uit de tijd omdat het product is vernieuwd. (Bij productfotografie is dat meestal op basis van uur/dagtarief + alle bijkomende kosten).
http://www.richtprijzen.org/1/1.html
Let wel. Het zijn slechts richtlijnen. Een en ander is afhankelijk van de kwaliteit van de opname, naamsbekendheid etc.
Verder kan een geïnteresseerde die richtprijzen te hoog vinden (meer regel dan uitzondering) voor het doel waarvoor die dat wil gebruiken. Dan is het een kwestie van handjeklap in hoeverre dat jezelf bereid bent daar minder voor te rekenen.
Prijzen / tarieven is altijd een moeilijk iets. Enerzijds wil een klant geld uitgeven om foto's te kunnen gebruiken. Die wil dan niet bij elk akkefietje waar hij die foto gebruikt weer een hele administratie bijhouden om er weer extra geld voor te moeten uitgeven. Anderzijds heb je het belang van de fotograaf die niet eindeloos zijn foto zonder extra betaling maar eindeloos gebruikt ziet worden. Er worden dan ook wel contracten gemaakt voor bijv. één jaar rechtenvrij gebruik (of 2-3 jaar). Voor nieuwe publicaties na die contractperiode moet dan weer een nieuw contract worden gemaakt.
De oplage is ook weer zoiets. Is in mijn beleving sterk afhankelijk voor welk doel en de aard van de foto. Een persfoto in een krant daar ligt voor mijn gevoel veel meer nadruk op een vergoeding per oplage in belangrijkheid als foto, dan bijv. bij een productfoto ten behoeve van een verpakking. (Daar zit ook weinig creativiteit in).
Bij die laatste kun je zeker niet uitgaan van de richtprijzen van de Fotografenfederatie; wordt in de praktijk ook niet gedaan. Als daar überhaupt al "licenties" worden verstrekt voor gebruik is dat eerder voor een bepaalde tijdsperiode (bijv. 1-3 jaar) ongeacht de oplage. Overigens na die tijd zijn die foto's meestal toch al uit de tijd omdat het product is vernieuwd. (Bij productfotografie is dat meestal op basis van uur/dagtarief + alle bijkomende kosten).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Re: Foto verkopen
Léon Obers schreef:Een foto uit vrij werk gaat per publicatie. Hier de richtlijnen zoals die zijn opgesteld door de Fotografenfederatie:
http://www.richtprijzen.org/1/1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Let wel. Het zijn slechts richtlijnen. Een en ander is afhankelijk van de kwaliteit van de opname, naamsbekendheid etc.
Verder kan een geïnteresseerde die richtprijzen te hoog vinden (meer regel dan uitzondering) voor het doel waarvoor die dat wil gebruiken. Dan is het een kwestie van handjeklap in hoeverre dat jezelf bereid bent daar minder voor te rekenen.
Prijzen / tarieven is altijd een moeilijk iets. Enerzijds wil een klant geld uitgeven om foto's te kunnen gebruiken. Die wil dan niet bij elk akkefietje waar hij die foto gebruikt weer een hele administratie bijhouden om er weer extra geld voor te moeten uitgeven. Anderzijds heb je het belang van de fotograaf die niet eindeloos zijn foto zonder extra betaling maar eindeloos gebruikt ziet worden. Er worden dan ook wel contracten gemaakt voor bijv. één jaar rechtenvrij gebruik (of 2-3 jaar). Voor nieuwe publicaties na die contractperiode moet dan weer een nieuw contract worden gemaakt.
De oplage is ook weer zoiets. Is in mijn beleving sterk afhankelijk voor welk doel en de aard van de foto. Een persfoto in een krant daar ligt voor mijn gevoel veel meer nadruk op een vergoeding per oplage in belangrijkheid als foto, dan bijv. bij een productfoto ten behoeve van een verpakking. (Daar zit ook weinig creativiteit in).
Bij die laatste kun je zeker niet uitgaan van de richtprijzen van de Fotografenfederatie; wordt in de praktijk ook niet gedaan. Als daar überhaupt al "licenties" worden verstrekt voor gebruik is dat eerder voor een bepaalde tijdsperiode (bijv. 1-3 jaar) ongeacht de oplage. Overigens na die tijd zijn die foto's meestal toch al uit de tijd omdat het product is vernieuwd. (Bij productfotografie is dat meestal op basis van uur/dagtarief + alle bijkomende kosten).
De link werkt niet, iemand een andere, ben benieuwd
Re: Foto verkopen
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ebsite.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees gelijk het verhaal even, dat zet die richtprijzen in perspectief.
Lees gelijk het verhaal even, dat zet die richtprijzen in perspectief.
- jan
- Bestuurslid
- Berichten: 4433
- Lid geworden op: zo mei 15 2011 9:06 pm
- Locatie: Vaassen
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Foto verkopen
Via deze link http://www.fotografenfederatie.nl/filea ... A-2011.pdf
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)