doornummering foto's op sd card

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
JaHoe

doornummering foto's op sd card

Bericht door JaHoe » ma dec 19 2011 11:12 pm

Hallo

Ik heb sinds kort een D5100 (mijn eerste DSLR). Nu kwam ik erachter nadat ik de 1099e foto had gemaakt dat hij een nieuwe map had gemaakt op het kaartje en weer bij DSC_0001 is begonnen met nummeren. Dat vond ik vreemd en zoekende in de manual kwam ik erachter dat dat kwam omdat ik de doornummer instelling op OFF had staan. (staat me niet bij dat ik die setting heb gewijzigd, want volgens de manual zou hij dan bij elke 999 foto's een nieuwe map moeten maken en niet bij 1099 ??
Maar goed, heb de setting ON gezet en tegelijk ook alle foto's in de 2e map hernummerd vanaf DSC_1100 met ifranview en teruggezet in de map bij foto 0001 - 1099 zodat alles weer netjes doorloopt. Echter hij pakt niet door en maakt direct weer een nieuwe map aan en begint weer met DSC_0001.
Is dit een bug, of herkend het niet omdat ik de foto's zelf heb hernoemd?

Steven

Re: doornummering foto's op sd card

Bericht door Steven » ma dec 19 2011 11:31 pm

Ik zou het niet weten maar prijs je vertrouwen in de SD kaart :wink2:

CoenB

Bericht door CoenB » ma dec 19 2011 11:44 pm

Ik heb ook een D5100 en de mijne maakt ook allemaal mapjes aan :P
Snap er ook niet heel veel van maar heb er ook geen last van omdat ik al mijn foto's importeer in lightroom en als dat gedaan wordt maakt hij meteen een kopie van de bestanden naar een gewenste plek op mijn harde schijf waar de foto's mooi in een mapje worden geplaatst met als naam de datum van de foto!
Dus dat is mooi geordend en de namen zijn uniek omdat die optellen! Probleem omzeilt bij mij!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di dec 20 2011 12:43 am

De camera maakt 999 foto's in een map en begint dan met met de volgende map. Als je tussentijds foto's wist dan kan dat doornummeren verder gaan dan 1099.
Als de camera al weet dat hij met een nieuwe map bezig is, dan begint hij dapper weer met die map, als je in een map 400 foto's hebt staan en je pakt een nieuw kaartje dan begint hij op dat nieuwe kaartje met hetzelfde mapnummer als op het eerste kaartje.
Als je de camera op doornummeren hebt staan dan moet hij die waarde hebben voordat hij naar de nieuwe map gaat.

Als je wel wilt laten doornummeren in die nieuwe map, terwijl je de instelling te laat hebt veranderd, dan kun je proberen de hoogst genummerde foto in het actuele mapje te veranderen in het nummer dat je hebben wilt. Als ik mij niet vergis dan plaatst de camera er geen lagere nummers onder.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

JaHoe

Bericht door JaHoe » ma dec 26 2011 3:52 pm

Dat laatste had ik al geprobeerd. Althans, ik had de foto's die na 1099 in de nieuwe map waren geplaatst hernoemd en terug gezet in de oorspronkelijke map en de nieuwe map deleted. Dat pikt ie niet. Hij maakt het mapje weer aan en begint weer met 0001 te nummeren.
Wat ik nu zal proberen is om de foto's wel te hernummeren, maar wel in de nieuwe mapnaam te laten staan (dat is dan map 101D5100 en de oude heet 100D5100)

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » ma dec 26 2011 4:01 pm

Heb net een betere computer onder de boom toen de fotos erop moesten maakte hij aparte mappen aan.
Gevolg alle fotos van bijv, 4maanden gingen in een map .
Heb in het programma nikon transfer gezocht en gevonden daar is dit ook te veranderen nu staat alles weer op datum .
Hopelijk heb je hier ook iets aan.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

george013

Bericht door george013 » ma dec 26 2011 4:52 pm

JaHoe schreef:Dat laatste had ik al geprobeerd. Althans, ik had de foto's die na 1099 in de nieuwe map waren geplaatst hernoemd en terug gezet in de oorspronkelijke map en de nieuwe map deleted. Dat pikt ie niet. Hij maakt het mapje weer aan en begint weer met 0001 te nummeren.
Wat ik nu zal proberen is om de foto's wel te hernummeren, maar wel in de nieuwe mapnaam te laten staan (dat is dan map 101D5100 en de oude heet 100D5100)
De camera accepteert geen veranderde bestanden. Ik geloof, weet het niet zeker, dat de bestandsnaam ook binnen het bestand vermeld wordt.
Als je de bestanden gaat hernoemen, bijv. op datum, ben je van het probleem af.
George

JaHoe

Bericht door JaHoe » ma dec 26 2011 5:22 pm

Zoiets zal het zijn inderdaad, want hij trapt nergens in ;). Omdat ik hem nu wel op doornummeren heb staan begint hij niet meer met 0001 maar waar hij was gebleven, ook al gooi je alles weg. Als je de laaste foto hernoemt naar bijv DSC_1334 , dan maakt ie vrolijk een nieuwe vervolgmap aan waar hij dan weer DSC_0091 neerzet... so be it.

Bedankt ik elk geval voor de tips.

JaHoe

Bericht door JaHoe » di feb 14 2012 10:53 pm

Ok hier ben ik weer even in mijn eigen draadje.
Ik ben om, ik heb Adobe Elements 10 aangeschaft en wil daar mijn fotocollectie in gaan beheren.

En als eerste wil ik alle files renamen naar de volgende syntax : YYYY-MM-DD_HHmmss en dan de timestamp van dat de foto is genomen. In windows heet dat volgens mij Date Taken.
Nu kan ik dat in Elements alleen doen op moment van importeren via SD card, maar ik wil de bestaande al lang en breed geimporteerde foto's
(die ook niet meer op de SD kaart staan) renamen. Tenminste bij batch rename van al geimporteerde foto's vanaf mijn NAS heb ik alleen de optie van een prefix en dan zet ie er een volgnummer bij.

Ik ben vervolgens naar Irfanview gegaan en dat heeft een geweldige batch rename functie met uitgebreide help.

Maar als ik de volgende syntax gebruik pakt hij niet Date Taken maar date modified (voorbeeld bij foto's die ik heb geroteerd op een bepaald moment).

$T(%Y-%m-%d_%H%M%S)

Nu geeft Irfanview ook andere timestamp codes aan, maar die geven van alleen een leeg resultaat, zoals $E306 (DateTime vanuit EXIF), $E36867 (DateTimeOriginal uit Exif)

maw heeft iemand nog een tip om de files te renamen naar de daadwerkelijke date time van de genomen foto en dus niet de modified date wat ik nu met Irfanview krijg?

george013

Bericht door george013 » wo feb 15 2012 8:22 am

Ik krijg wel de originele datum te pakken in Irfanview. Werk je met NEF of JPG?
George

JaHoe

Bericht door JaHoe » wo feb 15 2012 9:13 pm

Ben nu met JPG bezig, heb pas net eerste foto's in NEF gemaakt maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

Welke parameter gebruik je dan? In Elements zie ik wel netjes de date taken informatie staan

Volgens de help van Irfanview moet je dan ipv $T , $E306 gebruiken. Hij renamed dan wel maar dan maakt hij een lege file naam aan .jpg en bij de volgende in batch een error

JaHoe

Bericht door JaHoe » wo feb 15 2012 9:24 pm

even gegoogled en kwam nu http://www.digicamsoft.com/softnamexif.html" onclick="window.open(this.href);return false; tegen. eenvoudig tooltje maar doet precies wat ik wil (alleen weinig configuratie opties)

Waarom irfanview dat niet doet is me een raadsel op dit moment

george013

Bericht door george013 » wo feb 15 2012 11:05 pm

Ik heb geen hele serie gedaan, een paar., met deze $E36868(%Y_%m_%d-%H_%M_%S)
Houd wel in de gaten dat de gegevens uit de exifdata komt. Heb je geen exifdata, dan geen resultaat. Misschien dat het daar fout gaat.
Werkt ook met NEF.
Als je in Irfanview een foto opent, met I de info ophaalt, zie je eerst een datum, de filedate. Klik je exif aan, dan zie je halverwege datetimeoriginal.
George

Ik zie net dat jouw progje hetzelfde doet, ook uit de exif.
George

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”