Nog beter

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Janv

Nog beter

Bericht door Janv » do feb 16 2012 11:23 am

Hoi,

Onderstaande foto gemaakt met d3100 18-55 mm objectief en de macro stand.

Welk objectief zou ik moeten aanschaffen om de foto nog scherper en mooier te krijgen ( Vast brandpunt ? ) De scherpte diepte zou ongeveer wel gelijk moeten blijven en wil zo dicht mogelijk op het voorwerp komen ( schiet in een licht tentje ).

Gaarne advies

Afbeelding

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nog beter

Bericht door Remco v/d Sanden » do feb 16 2012 11:33 am

Ik zie weinig mis met de scherpte, niet verwonderlijk op F8, maar dat terzijde.

Als je echt superscherp wil werken kom je toch uit in een goed stuk macro glas. Een Sigma 70mm, Nikkor 105mm etc. Die zijn ragscherp.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do feb 16 2012 11:36 am

Met dezelfde vergrotingsmaatstaf als nu blijft de scherptediepte hetzelfde met om het even welke lens dat je daar voor gebruikt.
Dichterbij naar het onderwerp (meer vergroting) wordt de scherptediepte kleiner.
Een en ander is al aan bod gekomen bij een eerder draadje van je: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18&t=37974" onclick="window.open(this.href);return false;

Een foto "mooier" fotograferen, beter geen glasplaat gebruiken. Die geeft een dubbel spiegelbeeld zoals nu. Neem beter een glanzend zwarte (ja echt zwart) perspex plaat. Vanuit deze schuine stand over het oppervlak bekeken, en licht op de achtergrond krijgt je licht in het perspex. Echter slechts één spiegelbeeld.

Een en ander wel wat meer helder maken dan nu het geval is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

geerttt

Bericht door geerttt » do feb 16 2012 11:37 am

Ik vind de foto wat donker en misschien is het mooier als de hele armband scherp is.

Dd5000

Bericht door Dd5000 » do feb 16 2012 5:28 pm

ik zelf heb een 85mm macro
ca. 450-500 euro
ben erg tevreden

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”