Foto verkleinen NX2 naar A3 formaat
-
JanR
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Foto verkleinen NX2 naar A3 formaat
Hallo,
Ik wil een foto verkleinen totdat hij het formaat van A3 heeft.
Hierbij moet de foto ook daadwerkelijk kleiner gemaakt worden.
Nu doe ik dat in Capture NX2.
De foto is nu als JPG in de maximale resolutie opgeslagen, Dan is hij ongeveer 10Mb (4928 x 3264 )
Als ik hem nu verklein dan wordt de foto 750K, ik kan zelf niet afdrukken op A3, maar gezien het verlies in bestandsgrootte verlies ik veel kwaliteit?
De resolutie staat dan op 1218 x 807. en 72DPI
Als ik de DPI verhoog wordt het bestand groter, heeft dat met extra afdrukkwaliteit te maken?
groet
Jan
Ik wil een foto verkleinen totdat hij het formaat van A3 heeft.
Hierbij moet de foto ook daadwerkelijk kleiner gemaakt worden.
Nu doe ik dat in Capture NX2.
De foto is nu als JPG in de maximale resolutie opgeslagen, Dan is hij ongeveer 10Mb (4928 x 3264 )
Als ik hem nu verklein dan wordt de foto 750K, ik kan zelf niet afdrukken op A3, maar gezien het verlies in bestandsgrootte verlies ik veel kwaliteit?
De resolutie staat dan op 1218 x 807. en 72DPI
Als ik de DPI verhoog wordt het bestand groter, heeft dat met extra afdrukkwaliteit te maken?
groet
Jan
- Jur
- Forumlid

- Contacteer:
Re: Foto verkleinen NX2 naar A3 formaat
Waarom verkleinen? Als je wilt afdrukken met bijvoorbeeld 300 dpi, heb je voor A3 een bestand nodig van 4950 x 3510. Voor 240 dpi is een bestand van 3960 x 2808 voldoende. Ik ben hier uitgegaan van een uitsnede van het oorspronkelijke formaat in de lengte/breedte verhoudingen voor A3 (420 x 297mm, of 16.5 x 11.7 inch). Voor een afdruk zou ik liefst niet kleiner willen gaan dan 240 dpi en zeker niet naar slechts 72 dpi.JanR schreef: Ik wil een foto verkleinen totdat hij het formaat van A3 heeft.
Jur
-
george013
Je foto heeft afmetingen in pixels. Deze zijn dimensieloos.
Je uitvoer apparaat laat de foto zien in een bepaalde resolutie. Het scherm op 90DPI, je fotoafrduk werkt met 300DPI. De getallen mag jezelf invullen.
Een foto van 4928 x 3264 pixels zal op een scherm met 90 DPI(dots per inch) dus 4928/90=55inch bij 3264/90=36inchzijn. Vermenigvuldigen met 2.54 geeft centimeters.
Hetzelfde bestand zal geprint met 300DPI heel andere afmetingen hebben. 16x11 inch.
Het fotobestand zelf verandert niet van grootte.
George
Je uitvoer apparaat laat de foto zien in een bepaalde resolutie. Het scherm op 90DPI, je fotoafrduk werkt met 300DPI. De getallen mag jezelf invullen.
Een foto van 4928 x 3264 pixels zal op een scherm met 90 DPI(dots per inch) dus 4928/90=55inch bij 3264/90=36inchzijn. Vermenigvuldigen met 2.54 geeft centimeters.
Hetzelfde bestand zal geprint met 300DPI heel andere afmetingen hebben. 16x11 inch.
Het fotobestand zelf verandert niet van grootte.
George
-
JanR
- Forumlid

Jur,
De bestanden moeten gemaild worden, daarna wil men ze afdrukken op A3 formaat, dan wil ik de kwaliteit zo hoog mogelijk hebben.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd
De bestanden moeten gemaild worden, daarna wil men ze afdrukken op A3 formaat, dan wil ik de kwaliteit zo hoog mogelijk hebben.
- Jur
- Forumlid

- Contacteer:
Jan,JanR schreef: De bestanden moeten gemaild worden, daarna wil men ze afdrukken op A3 formaat, dan wil ik de kwaliteit zo hoog mogelijk hebben.
Ik heb even een testje gedaan in NX2, waarbij ik een uitsnede heb gemaakt in de A3 verhoudingen en 4950 x 3510 om met 300 dpi te kunnen afdrukken. Als je hiervan een jpeg opslaat met kwaliteit 60%, krijg je een bestand van 1.8 Mb. Dat moet toch te mailen zijn?
Jur
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mailen is een beetje niet meer van deze tijd. Kan je niet een zip-bestand maken en op Dropbox of iets dergelijks neerzetten? Dan kunnen ze het zo ophalen.
-
JanR
- Forumlid

Patrick,
We hebben het hier over de gemeente, en die zijn zover nog niet
- Patrick
- Clublid

- Contacteer:
Dat is nieuwe informatie...JanR schreef:Patrick,
Je kan niet het internet op?
-
JanR
- Forumlid

Ik wel, kan de hele wereld over, maar daar is het afgeschermd, ga bijna denken dat ik het persoonlijk moet brengen.
Wat men wil is een aantal van mijn foto's op posters afdrukken. Die posters zijn ongeveer A1 formaat.
Mijn foto moet er dan in A3 formaat opkomen.
Maar ik heb dat nog niet eerder bij de hand gehad.
Wat men wil is een aantal van mijn foto's op posters afdrukken. Die posters zijn ongeveer A1 formaat.
- Patrick
- Clublid

- Contacteer:
Ik snap nog steeds niet waarom je de foto's zou willen verkleinen. Is het alleen om onder het maximale formaat van emails te blijven? In alle andere gevallen: sturen wat je hebt en zo min mogelijk weggooien. Zeker als je zulke grote afdrukken wilt laten maken!
-
JanR
- Forumlid

Dat zou betekenen dat ik de JPeg kwaliteit in ongeveer 80% kwaliteit zou moeten opslaan, bedoel je dat?
Kom ik ongeveer op 3Mb uit
Kom ik ongeveer op 3Mb uit
-
george013
A4 is 420x297mm. Omgerekend naar inch 16.53x11.69inch.
Bij een afdrukresolutie van 300DPI heb je een fotobestand nodig van 4959x3507pixels.
Wil je hoge kwaliteit, dan zul je niet of weing comprimeren. Niet comprimeren betekent dan TIFF. Zit je tegen de 50MB aan met 8bits kleurdiepte.
Wordt toch lopen.
George
Bij een afdrukresolutie van 300DPI heb je een fotobestand nodig van 4959x3507pixels.
Wil je hoge kwaliteit, dan zul je niet of weing comprimeren. Niet comprimeren betekent dan TIFF. Zit je tegen de 50MB aan met 8bits kleurdiepte.
Wordt toch lopen.
George
- Patrick
- Clublid

- Contacteer:
Je hebt twee soorten comprimeren; lossless (bijvoorbeeld zip) en niet-lossless. Als je op 100% een JPG bestand maakt comprimeer je wel, maar gooi je niets aan informatie weg voor zover ik weet. En dan is het bestand echt geen 50MB!
-
flitslicht
Je vraagt er toch wel een redelijke vergoeding voor hoop ik?JanR schreef: Wat men wil is een aantal van mijn foto's op posters afdrukken. Die posters zijn ongeveer A1 formaat.
-
george013
Janr wil kwaliteit handhaven en op A3 afdrukken en kleine bestanden hebben. Dat laatste vecht met de eerste twee.
JPG is een niet lossless compressie. Je verliest kwaliteit welke zeker zichtbaar zal zijn op een A3-afdruk en nog zekerder bij een hoge compressie.
Zip is een lossless compressie, gebaseerd op repeterende byte-waarden in het bestand. Deze zul je in een foto niet vaak tegen komen. Kan nog best zo zijn dat je zip-bestand groter wordt als je origineel.
Heb zo geen zip-progje bij de hand om een zip-bestand te cereeren en uit te proberen.
Maar in eerste instantie maakte Janr een denkfout door te veronderstellen dat je de grootte van het bestand kunt beinvloeden door de DPI-waarden te veranderen.
George
JPG is een niet lossless compressie. Je verliest kwaliteit welke zeker zichtbaar zal zijn op een A3-afdruk en nog zekerder bij een hoge compressie.
Zip is een lossless compressie, gebaseerd op repeterende byte-waarden in het bestand. Deze zul je in een foto niet vaak tegen komen. Kan nog best zo zijn dat je zip-bestand groter wordt als je origineel.
Heb zo geen zip-progje bij de hand om een zip-bestand te cereeren en uit te proberen.
Maar in eerste instantie maakte Janr een denkfout door te veronderstellen dat je de grootte van het bestand kunt beinvloeden door de DPI-waarden te veranderen.
George