D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D7000 op transport naar NSP

Bericht door jettiny » vr feb 17 2012 7:21 am

Gelukkig weer een tevreden D7000 gebruiker.
Zo lanzaam maar zeker worden er toch problemen weggewerkt van de D7000.
Dat ik het normaal vind is wat anders, het zou niet zo moeten zijn, maar goed, eind goed al goed.
Veel plezier ervan MarthaR !!!

Vrgr
Tiny

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » vr feb 17 2012 7:33 am

Giso schreef:
Antoinette schreef:Wat ik me afvraag na het lezen van alle verhalen over de problemen met de D7000 en wat Nikon daar voor oplossing voor heeft bedacht, is of niemand er problemen mee heeft dat uiteindelijk al je lenzen straks zijn afgesteld op een niet goed focusende camera en als jullie ooit over gaan naar de volgende camera al je lenzen opnieuw gecalibreerd moeten worden (op eigen kosten dan vrees ik) . Ik snap niet goed waarom Nikon niet gewoon zorgd dat die D7000 nu eindelijk eens gewoon in orde is.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze de objectieven niet letterlijk op de body afstellen, maar beide apart afstellen zodat de body en objectief beide wat preciezer
zijn afgesteld. Alles wat kan worden afgesteld kan dus ook binnen een bepaalde foutmarge vallen. De D7000 is de eerste camera met zo'n grote pixeldensiteit en dus ook de eerste camera waarbij deze foutmarge van bv. AF-S objectieven te groot blijkt te zijn. Door zowel body als objectief nu wat preciezer na te stellen kun je dit verschijnsle sterk verminderen.

Dit is zomaar een gedachte van mij en dus geen wetenschap. Ik kan mij niet voorstellen dat een bedrijf als Nikon een objectief kompleet verkeerd gaat afstellen om maar bij een body met een afwijking te passen. Ik denk dan ook dat deze objectieven op een andere body ook goed zullen presteren. Dit is natuurlijk een leuke uitdaging voor een D7000-dag. :wink2:
Dat zou natuurlijk kunnen. Ga ik toch even advocaat van de duivel spelen: ik kan me deze verhalen niet herinneren van de canon 5D mark II, die toch hetzelfde aantal megapixels heeft, ook mijn vriend heeft geen enkele lens hoeven finetunen toen hij deze camera aanschafte.
Say what you like
Do what you feel

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » vr feb 17 2012 9:06 am

De 5DmkII is een fullframecamera en heeft dus een kleinere pixeldensiteit dan een APS-C met bijna netzoveel pixels.
De vergelijkbare problemen waren er wel met de 7D en 50D. Ik weet trouwens niet wat ze er bij Canon aan gedaan hebben maar de nieuwe 60D heeft geen AF finetunefunctie meer.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr feb 17 2012 9:29 am

Antoinette schreef:Ga ik toch even advocaat van de duivel spelen: ik kan me deze verhalen niet herinneren van de canon 5D mark II, die toch hetzelfde aantal megapixels heeft, ook mijn vriend heeft geen enkele lens hoeven finetunen toen hij deze camera aanschafte.
Focus shift en daaraan gerelateerd front- of backfocus is van alle tijden. Ansel Adams benoemde het reeds bij het scherpstellen op het matglas van een platencamera. De scherpstelling bij open diafragma kon afwijken met die bij gesloten diafragma.

Front- of backfocus is dus ook niet enkel gerelateerd aan Nikon, maar aan elk ander merk camera. Dat een bepaald cameramodel misschien wat meer problemen heeft als een ander model, dat kan. Maar ook dat is een verschijnsel waar elk merk wel eens mee te maken heeft. De problemen enkele jaren terug met de Canon 1D Mark III en diens scherpstelling waren zodanig zorgelijk (Canon heeft er ruim een jaar over gedaan om de problemen te doorgronden ----> laatste update is zelfs een kleine 2 jaar nadien), dat vele sportfotografen het indertijd zat waren en die tijd niet afwachtten. "Massaal" werd toen overgestapt naar Nikon met toen een wel uitstekend werkende 51-punts scherpstelling op zijn D3 als tegenhanger van die Canon reflex. Het is vanaf dat punt dat er juist een kentering kwam in de toen nog overwegend door Canon beheerste sportvelden en stadions. Nikon is op die terreinen aardig teruggekomen. "De een zijn dood is de ander zijn brood".

Eerder in het draadje heb ik er al eens aan gerefereerd. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 95#p488295" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier uitgebreid beschreven, het 23 pagina's tellende "feuilleton" over de scherpstelproblemen van de Canon 1D Mark III
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... -8740-9068" onclick="window.open(this.href);return false;
Het begint bij de eerste constateringen, dan volgen de afleveringen met vele updates die niet hielpen. Zie het uitklaplijstje binnen de grijs/blauw omkaderde rechthoek.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » vr feb 17 2012 3:34 pm

Ik ben geenszins van plan een overstap te maken, maar heb wel echt het idee dat die D7000 geen topcamera is. Daar baal ik behoorlijk van want ik ben me aan het voorbereiden op vervanging voor mijn D80 en mijn oog was wel op die D7000 gevallen. Een goed alternatief (lees: ook een beetje in de zelfde prijsklasse) is er niet, maar ik voel er eigenlijk niks voor om al m'n lenzen te moeten laten afstemmen op een camera die in mijn ogen toch écht problemen heeft op het gebied van scherpstelling. Ik ben heel benieuwd hoe de D800 en de D4 uitpakken op dit gebied.
Say what you like
Do what you feel

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » vr feb 17 2012 4:30 pm

Antoinette schreef:Ik ben geenszins van plan een overstap te maken, maar heb wel echt het idee dat die D7000 geen topcamera is. Daar baal ik behoorlijk van want ik ben me aan het voorbereiden op vervanging voor mijn D80 en mijn oog was wel op die D7000 gevallen. Een goed alternatief (lees: ook een beetje in de zelfde prijsklasse) is er niet, maar ik voel er eigenlijk niks voor om al m'n lenzen te moeten laten afstemmen op een camera die in mijn ogen toch écht problemen heeft op het gebied van scherpstelling. Ik ben heel benieuwd hoe de D800 en de D4 uitpakken op dit gebied.
Antoinette, laat je niet afschrikken door de gemelde problemen; over problemen lees je altijd veel meer als over goedwerkende spullen.
De D7000 is echt een gigantische TOP-camera met zeer hoge kwaliteit.
Ondanks de aanloopprobleempjes die ik er mee gehad heb, heb ik nooit 1 seconde spijt van deze aanschaf gehad !
Ook overgestapt van een D80 en deze camera is zoveel beter bij weinig licht, sneller, extreem dynamisch bereik, hoge resolutie, etc.
Ik zou geen D90 of D300s gehad willen hebben !
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 17 2012 10:00 pm

amateurt schreef:Ik zou geen D90 of D300s gehad willen hebben !
Heb je ooit een van beide een tijdje gebruikt? :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr feb 17 2012 11:06 pm

Ook ik heb de overstap van de D80 naar de D7000 gemaakt Antoinette, en ben dezelfde mening toegedaan als amateurt, op de laatste regel na dan.
Ik heb ook overwogen een D300s aan te schaffen, maar die was me net iets boven mijn budget.
Ook ik heb in aanvang problemen gekend met de D7000, maar ze zijn allemaal opgelost.
Aan mijn objectieven zou ik niet graag laten sleutelen, ook omdat de D80 voor mij het nog prima doet, en dus nog regelmatig ingezet wordt.
Veranderingen aan het objectief lijkt me geen goede ontwikkeling voor de D80, dus laat ik het maar zoals het is.
Gewoon wat correcties in het menu van de D7000, en het werkt nu goed.
Veertien dagen geleden voor het eerst de D7000 ingezet voor een hele lange bruiloft, en hij voldoet prima.
Wat is het toch heerlijk als je ongestraft op ISO 800 of 1600, kunt fotograferen, dat kon ik met de D80 echt vergeten, 400 was het uiterste.

Vrgr
Tiny

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » vr feb 17 2012 11:10 pm

Patrick schreef:
Nope.
We kennen de discussies, en alle drie de camera's hebben hun voordelen. Ik begrijp dan ook prima waarom anderen wel de keuze voor een D300s en D90 maken. No worries :D
Voor mij persoonlijk zijn echter de lagere ruis bij hoge ISO en de modernere sensor en techniek doorslaggevend.
Als er tegelijk een D400 was geweest was de keuze voor mij veel moeilijker geweest. Ik wil (iig voorlopig) echt bij DX blijven.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 17 2012 11:19 pm

amateurt schreef:
Patrick schreef:
Nope.
We kennen de discussies, en alle drie de camera's hebben hun voordelen. Ik begrijp dan ook prima waarom anderen wel de keuze voor een D300s en D90 maken. No worries :D
Voor mij persoonlijk zijn echter de lagere ruis bij hoge ISO en de modernere sensor en techniek doorslaggevend.
Als er tegelijk een D400 was geweest was de keuze voor mij veel moeilijker geweest. Ik wil (iig voorlopig) echt bij DX blijven.
Het maakt je betoog natuurlijk wel wat minder sterk... :wink:

Ik denk dat alle hier genoemde camera's een aanzienlijke upgrade zijn voor iemand met een D80. Niets tegen de D7000 trouwens hoor; lijkt mij ook een logisch upgrade vanaf een D80. Jammer dat je er bijna niet aan kan komen op het ogenblik.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za feb 18 2012 11:07 am

Daar zeg je me wat Tiny, ik gebruik al mijn lenzen ook nog op een F4 body, sleutelen aan de lenzen is dus uitgesloten.
Say what you like
Do what you feel

Martha
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martha » za feb 18 2012 5:56 pm

Ik heb gemerkt dat mijn 50mm, f1.4 het ook nog steeds prima doet op de D40. Dus waarschijnlijk is de grootste aanpassing bij het NSP toch (opnieuw) in de body gedaan. De 20mm f.2.8 doet het nu ook goed op de D7000, zonder dat ik verder heb hoeven finetunen. En op zich zou dat ook geen probleem zijn, want dat is een mogelijkheid, die de D7000 gewoon biedt.
Maar het lijkt er op, dat het vooral aan de body lag. Ik kan nu alle objectieven gewoon op beide camera's gebruiken.
En ik ben het helemaal met amateurt eens: de D7000 is een geweldige camera!
Martha

Rsport20
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rsport20 » za feb 18 2012 8:17 pm

Ik wil ook mijn D7000 met Nikkor 1.8 prime finetunen en heb een statief (Sherpa 450R), maar hoe kan ik met de test chart de foto maken als ik geen 45 graden in kan stellen ? (zit geen graden instel op het tri-pod statief)

george013

Bericht door george013 » za feb 18 2012 8:26 pm

Rsport20 schreef:Ik wil ook mijn D7000 met Nikkor 1.8 prime finetunen en heb een statief (Sherpa 450R), maar hoe kan ik met de test chart de foto maken als ik geen 45 graden in kan stellen ? (zit geen graden instel op het tri-pod statief)
Met een natte vinger.
Het fine-tunen, waar ik nog seteds geen goed inzicht heb van wat het doet, is een reeks van instellen,beoordelen, veranderen en opnieuw.
De 45 graden is alleen van belang voorzover je de foute focus wilt aflezen in mm tov je sensor. Je moet wel een verloop in dieptescherpte hebben.
George

carinadumais
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door carinadumais » za feb 18 2012 8:37 pm

Zet de finetune is op -17 en maak dan een foto, je ziet dan het verschil ..eerst een foto maken met finetune uit..voor het verschil
D7100
Nikon10-24mm f/3.5-4.5G ED AF-S DX
Nikon 50mm f/1.8 D
Nikon 24-120mm f/4.0 G AF-S ED VR II
Tamron 70-300mm
Flitser SB-900
Sony A7
sony 28-70mm lens
http://www.carinadumais.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”