Met de F-90 en de MC-30 was het mogelijk om een zogenaamde focus-val te maken. Ik weet zo niet of dit ook bij de huidige DSLR kan.
Maar in het geval van de F-90 + MC-30 zet je de AF uit. Dan focus je op een bepaalde afstand. Op het moment dat er in het beeld op die afstand een onderwerp scherp wordt, neemt de camera een opname.
Met name fotografen van vogels maken gebruik van deze mogelijkheid. Je zet de camera bij een nest en je stelt scherp op het aanvlieg stokje. Daarna kantel je de camera iets naar boven, zodat het stokje nog net onder aan in het beeld te zien is. Daarna ga je op een afstand wachten. Op het moment dat er een vogel komt aanvliegen en op het stokje gaat landen, maakt de camera een opname. En dat blijft hij doen totdat de film op is.
Nog professioneler kan het middels:
Fotopaa of te wel Frans van de M.
en hier een foto uit dat artikel
Het kan misschien ook wel eenvoudiger. Zet de camera op scherpstellen van slechts één zone. En dan pak je bv de bovenste zone. Bij mijn camera wordt dan in de zoeker alleen het randje om dat vlakje rood. Zodat ik weet waar ik scherp stel. En dan proberen het insect in die zone te krijgen.
Ook zou ik altijd een flits gebruiken. En de flits dan wel verzachten middels een reflector, paraplu of A4 papier. Omdat anders de lichtopbrengst van de flits dicht bij veel te hoog is.