Nieuw: D800 en D800E
Re: Nieuw: D800 en D800E
Wat een woordenbrij. Het is heel simpel: hoe groter je afdrukt en hoe meer pixels je gebruikte tijdens de opname, hoe stiller je je camera moet houden en hoe eerder je diffractie-effecten gaat zien als je steeds het optimale uit je camera wilt halen.
Verder kan je best met 1 sec uit de hand gaan fotograferen bij f/22 op een 36MP sensor als je dat een mooi beeld vind opleveren, maar dan kan je je met een P&S een hoop geld besparen voor hetzelfde resultaat.
Verder kan je best met 1 sec uit de hand gaan fotograferen bij f/22 op een 36MP sensor als je dat een mooi beeld vind opleveren, maar dan kan je je met een P&S een hoop geld besparen voor hetzelfde resultaat.
Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Uitermate relevant om personen achter reacties niet door elkaar te halen. Daarmee leg je woorden in de mond van personen die niet verantwoordelijk zijn voor bepaalde reacties en ontken je de persoon wie er wel verantwoordelijk voor is. Gaat dieper in een draadje dan een heel eigen leven leiden, is het einde zoek.CedricV schreef:Mijn excuses aan Lock , ik dacht nu wel dat foutief quoten op een forum niet echt veel te maken had met het onderwerp maar blijkbaar vindt je dit relevant.Léon Obers schreef: Jij komt vervolgens met een reactie (met bovendien een verkeerde quote alsof "lock" de reactie schreef) dat je er inmiddels genoeg over gelezen hebt,...
Zo ook weer je reactie hiervoor, daar laat je mijn naam in de tweede quote opnieuw weg. Doe het goed of quote/reageer anders beter helemaal niet.
Lezen (en schrijven) is niet je sterkste punt.CedricV schreef: Omdat ik de discussie wel interessant vind ga ik toch op het volgende dat je zegt reageren:De D800 gaan vergelijken op een ander detailniveau dat de D700 niet eens heeft is hetzelfde als een lens op F1.2 gaan vergelijken met een lens op F2.8 en dan zeggen dat de F1.2 lens slechtere eigenschappen vertoond dan de F2.8 lens omdat F1.2 op lens X minder scherp is dan F2.8 op lens Y...Léon Obers schreef:De opname van de D800 is meer gedetailleerd en zal op kleiner detailniveau (met een loep de afdruk bekijken) nog eventuele bewegingsonscherpte laten zien, die bij de D7000 wegvalt binnen de grovere beeldopbouw.
Beetje krom
Nu heb je het weer over een D700, waar ik duidelijk refereer aan de eerder door jouw zelf aangehaalde vergelijking met een D7000 en een D800.
Jouw eerdere reactie:
De rest van je betoog met die lenzen schrap ik maar helemaal. Doet helemaal niet ter zake.CedricV schreef: Even zien of we over hetzelfde aan het praten zijn:
Je neemt een foto op 24mm met de D800
Je neemt een foto op 16mm met de D7000
Je drukt beide foto's af op 2m x 3m formaat.
Nu beweer jij dat je op de D800 foto meer beweging gaat zien? Juist of niet?
Als je zegt van wel beweer ik dat je fout bent.
En het is toch zo simpel, lees eerder de reactie van Flip: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 70#p507470" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt om op dit draadje een slotje te doen........ 

Jur
+1Jur schreef:Ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt om op dit draadje een slotje te doen........

Klik geval met verschillende vergrootglazen,
op een stokje,
met een lampje om bij te lichten
...........
op een stokje,
met een lampje om bij te lichten
...........
- Galloper
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
De wedstrijd "wie kan het verst plassen" is afgelast 

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Hi Jur.
Laten wij vooral niet op het geruzie ingaan.
Ik heb zelf eens gekeken of je op 100% bij een statisch onderwerp iets kunt zien als je tot 2 stops de sluitertijd verkleint. Ik zie niets wat mij verontrust.
Laten wij vooral niet op het geruzie ingaan.
Ik heb zelf eens gekeken of je op 100% bij een statisch onderwerp iets kunt zien als je tot 2 stops de sluitertijd verkleint. Ik zie niets wat mij verontrust.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Heren clubgenoten.
Zouden jullie dit draadje svp op een normale, gezellige en vooral respectvolle manier willen vervolgen en vooral on-topic te blijven. Geruzie en verwijten naar elkaar getuigd hier niet echt van en het zijn toch echt de regels die voorschrijven de topics gezellig, leuk en respectvol te houden.
Andre
Zouden jullie dit draadje svp op een normale, gezellige en vooral respectvolle manier willen vervolgen en vooral on-topic te blijven. Geruzie en verwijten naar elkaar getuigd hier niet echt van en het zijn toch echt de regels die voorschrijven de topics gezellig, leuk en respectvol te houden.
Andre
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Stel dat je het volledige beeld afdrukt van een D800 op 240 dpi (ca. 50 x 80 cm als ik het goed heb) en je het bekijkt van een meter afstand. Welke CoC waarde moet je dan aanhouden om tijdens het fotograferen een voorspelling te kunnen doen over de scherptediepte die je zult ervaren tijdens het bekijken?
Hmm, op een meter afstand en een resolutie van 4 lp/mm lijkt dat op 0,036 mm uit te komen voor de CoC. Ga je er op 25 cm vanaf staan dan wordt het 0.009 mm voor de CoC.
Als ik dan met een 24mm @ f/8 een landschap fotografeer dan krijg ik bij een instelafstand van 2,1 meter:
bekijken vanaf 100cm: scherp van 1,03m - oneindig
bekijken vanaf 25cm: scherp van 1.67m - 2.84m
Je moet dus naast de camera ook nog investeren in dranghekken
Als ik dan met een 24mm @ f/8 een landschap fotografeer dan krijg ik bij een instelafstand van 2,1 meter:
bekijken vanaf 100cm: scherp van 1,03m - oneindig
bekijken vanaf 25cm: scherp van 1.67m - 2.84m
Je moet dus naast de camera ook nog investeren in dranghekken

Uiteraard ben ik de enige die dit niet begrijpt, maar toch ....lock schreef:Interessante waarschuwing: de 14-24 lens is diffractie beperkt vanaf F/8. Nu is dat voor een groothoek geen probleem, maar het zet je wel te denken.
En dan ook nog een waarschuwing om toch vooral een iets hogere sluitertijd te kiezen, of om liveview te gebruiken voor optimale scherpte/details (mirror up).
Kun je dit in Jip&Janneke-taal uitleggen?
Willem.
Jip ging een foto maken. Moeder zei: "pas je wel op de trilling van de spiegel jongen?". Jip keek moeder vragend aan. "Live View", zei Janneke, "dan klapt de spiegel op zodat het licht direct naar de sensor kan". "Precies", zei moeder, "en met de D800 komt de spiegel niet eerst naar beneden als hij een opname maakt, zoals met de D700 nog wel gebeurde". "Ik snap het" riep Jip, "dan kan de spiegel ook geen trilling veroorzaken!". "Ga nu maar snel foto's maken" zei moeder, "dan heb ik straks lekkere appeltaart."
-
- Forumlid
Maar Moeder had Jip niet verteld wat diffractie was. En zo kwam het dat Jip nog steeds onscherpe foto's maakte en tenslotte zijn D800 aan de wilgen hing.....