vraagje
vraagje
hallo mede forumgangers
Ik heb een Nikon D40x gekocht met een 18-55 en een 55-200 objectief .
Wat ik voornamelijk met het toestel nu doe is huis tuin en keuken plaatjes en volgende week proberen om euro disney mooi vast te leggen.
Nu is mijn vraag welke lens kun je in euro disney het beste gebruiken
en is het verstandig om nog een externe flitser aan te schaffen.
zo ja wat is het voordel van een externe flitser en aan welke flitser zitten jullie dan te denken voor op mijn D40x
zie graag jullie reacties tegemoet
groetjes wiliam
Ik heb een Nikon D40x gekocht met een 18-55 en een 55-200 objectief .
Wat ik voornamelijk met het toestel nu doe is huis tuin en keuken plaatjes en volgende week proberen om euro disney mooi vast te leggen.
Nu is mijn vraag welke lens kun je in euro disney het beste gebruiken
en is het verstandig om nog een externe flitser aan te schaffen.
zo ja wat is het voordel van een externe flitser en aan welke flitser zitten jullie dan te denken voor op mijn D40x
zie graag jullie reacties tegemoet
groetjes wiliam
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik zou de 18-55 op de camera zetten en de 55-200 in de binnenzak meenemen.
Of het verstandig is om een externe flitser aan te schaffen? Ik zou niet zonder kunnen, maar sommigen houden helemaal niet van flits. YMMV
Het voordeel van een externe flitser tov een interne is 'meer licht' en indirect flitsen.
Ik zou voor een SB600 gaan in jouw situatie, net iets beter/krachtiger dan de 400 en nie zo duur als de 80
Of het verstandig is om een externe flitser aan te schaffen? Ik zou niet zonder kunnen, maar sommigen houden helemaal niet van flits. YMMV
Het voordeel van een externe flitser tov een interne is 'meer licht' en indirect flitsen.
Ik zou voor een SB600 gaan in jouw situatie, net iets beter/krachtiger dan de 400 en nie zo duur als de 80
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
@Roelof: Sluit ik me helemaal bij aan...
@wiliam: Euro-dus-nie zonder externe flister...
Een summiere uitleg / mijn ervaringen:
Ik gebruik de fliter meer en meer als invulfluts en daardoor ik meer contrast en bepaalde scherpte en minder bokeh! Ik zou zeker niet zonder externe flister gaan, en zeker niet zonder omnibouncer erop... Als je eenmaal dit onder de knie hebt, dan wil je niet meer zonder:
Veel plezier dus @ eurodisney
Groeten van Robbert
@wiliam: Euro-dus-nie zonder externe flister...

Ik gebruik de fliter meer en meer als invulfluts en daardoor ik meer contrast en bepaalde scherpte en minder bokeh! Ik zou zeker niet zonder externe flister gaan, en zeker niet zonder omnibouncer erop... Als je eenmaal dit onder de knie hebt, dan wil je niet meer zonder:
Veel plezier dus @ eurodisney
Groeten van Robbert
kies in iedergeval een flitser met een draaibare flitserhoofd en een difuser zo dat als je moet / mag flitsen je dat indirect kan doen (als invulflits) ik denk dat je het meeste wel met de 18-55 kunt schieten sommige wellicht alleen met de 55-200 en neem een statief mee (bv een lichte een poot) zodat je de d40x een beetje kan ondersteunen en probeer ook een aantal foto's te maken waarin je bewust niet flitst maar je ipv je iso hoger te zetten je P stand kiest en iets overbelicht dat geeft een sfeervol beeld. En vergeet niet een reserve accu (en laad deze thuis op) en genoeg kaartjes. kijk kaartjes kan je desnoods op het park kopen maar dan betaal je zo voor 512mb dezelfde prijs waar je bij de ik ben niet gek boys een 2gb ultra ii of een 1gb extreme II kan kopen. let goed op dat je niet fotografeert waar het niet mag en draag je kamara riem zo dat de letters nikon op je shouder zitten ipv vaoor iedereen zichtbaar
Beide objectieven meenemen zou ik zeggen. Wat die flitser betreft ; als jij nog nooit met een externe flitser hebt gewerkt is het toch een risico als je hem volgende week in Parijs gaat gebruiken. Je foto's kunnen grandioos mislukken. Ik neem aan de je een heleboel foto's buiten maakt. Doe dat dan zonder flitser. Binnen kun je vaak niet zonder. Probeer voor je trip nog wat te oefenen met de flitser van jouw keuze. Uit ervaring weet ik dat flitsfotografie niet zo gemakkelijk is.
Veel plezier in Parijs.
groet,
Rik
Veel plezier in Parijs.
groet,
Rik
Volgens mij is er bijna geen verschil. Zover ik weet zijn Auto en P stand beide automatisch en vrijwel identiek aan elkaar.william schreef:Wat is het verschil tussen de P stand en de automatische stand ?
Met als verschil dat P je persoonlijke instellingen gebruikt die je in het menu hebt ingesteld. Foto's zullen waarschijnlijk iets mooier uitpakken als je bijvoorbeeld beeld optimalistatie naar eigen smaak ingesteld hebt. (bv kleurstand IIIa, verzadeging iets verhoogt, etc etc)
Een ander verschil is volgens mij dat de flitser in P niet automatisch omhoog komt, nog een reden om van de auto stand af te stappen

Uhm iemand anders kan het verschil vast beter uitleggen. heb me toestel ook nog niet al te lang.
Als ik het goed heb is Auto echt automatisch: de camera bepaalt alles, zelf kun je 'niets'.
Bij P kun je aan een van de instelschijven draaien en je zult zien dat er op de display een P* komt te staan (bij mijn D80 althans). De instellingen voor Diafragma en Sluitertijd veranderen dan zo, dat het resultaat in principe nog steeds een goed foto kan worden. Naar links verklein je het diafragma en vergroot je dus de sluitertijd, naar rechts (vlgs. mij) vice versa. Je kunt dus snel meer/minder scherptediepte krijgen.
Voor wat betreft flitsen: dat doet de camera niet vanzelf in de P-stand.
Ik hoop dat dit duidelijk was...
Succes,
Wouter
Bij P kun je aan een van de instelschijven draaien en je zult zien dat er op de display een P* komt te staan (bij mijn D80 althans). De instellingen voor Diafragma en Sluitertijd veranderen dan zo, dat het resultaat in principe nog steeds een goed foto kan worden. Naar links verklein je het diafragma en vergroot je dus de sluitertijd, naar rechts (vlgs. mij) vice versa. Je kunt dus snel meer/minder scherptediepte krijgen.
Voor wat betreft flitsen: dat doet de camera niet vanzelf in de P-stand.
Ik hoop dat dit duidelijk was...
Succes,
Wouter
William, De P stand is een automatisch programma. De camera neemt gemiddelden en bepaald daarmee zijn instellingen. Dit is natuurlijk niet verkeerd maar eigenlijk ben je terug op het compact camera niveau. Ik heb juist een DSLR gekocht om zelf de regie te kunnen hebben. Een beetje afhankelijk van het onderwerp vind ik de keuze van het diafragma in bijna alle gevallen bepalend voor de sfeer en de kwaliteit van de foto.
Ik gebruik eigenlijk alleen de M of de A stand. (Wat betreft de lens en of de flitser had ik al gereageerd in dit topic)
Ik gebruik eigenlijk alleen de M of de A stand. (Wat betreft de lens en of de flitser had ik al gereageerd in dit topic)

- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Maar Rik ik vind dat het gezien het leerproces waar William in zit dat het helemaal niet verkeerd is Dat ie hem nu op de P zet, van daaruit maak je ook al wat sneller "uitstapjes" naar de S en de A en uit eindelijk krijg je de camera helemaal on der controle.
Groetjes Eelco
Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp