Mijn eerste panorama's; tips gevraagd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
R-Know

Bericht door R-Know » za jul 21 2007 11:16 am

Hoi Pasemi,

De 2e foto opnieuw vind ik toch wel erg leuk alleen het dak is wat laag.
Ik denk dat ik ze ook wel wat lichter zou willen zien met wat meer contrast.
Als onderwerp is het wel heel leuk en uitdagend.

Groet, Arno

Myriad

Bericht door Myriad » za jul 21 2007 4:37 pm

Als ik dat doe, ziet die foto er niet uit (auto crop werkt niet, etc.)
Kun jij mij jou optie scherm eens laten zien hoe jij e.e.a. hebt ingesteld ?
Auto Crop werkt bij mij ook niet!

Ik gebruik AutoStitch (de demoversie) alleen maar om de foto's aan elkaar te stitchen en crop in een ander programma,
maar heb wel goed voorbereide input voor het programma.
Behalve de grootte van de output foto heb ik (nog) niets gesteld aan de variabelen van het programma.
Ik maak (tot nu toe) alleen nog maar 1D panorama's (1 rij (camera wel in portretstand): draai om alleen de verticale as).

Die foto ziet er inderdaad niet uit:

A. Van de foto linksonder is de lucht wit en die van linksboven blauw
(bij een panorama moet je wel rekening houden met de plek van de zon, of achteraf corrigeren vóór het stitchen)
Waarschijnlijk is hier ook niet vooraf de gemiddelde sluitertijd bepaald (dat is te zien aan de foto in het midden boven)

De (bekende) te hanteren goede werkwijze:
1. toestel op diafragmavoorkeuze
2. alle te nemen foto's in volgorde meten
3. bereken de gemiddelde sluitertijd
4. camera op manual instellen op hetzelfde diagfragma en de berekende gemiddelde sluitertijd
5. alle foto's op diezelfde manier in volgorde maken

B. In het naaldbos links op de berg zit een vage plek a.g.v. het stitchen, waarschijnlijk door het niet waterpas (vanuit de hand?) fotograferen en teveel distortion.
Dit komt door de bovenste rij foto's. Als je namelijk alleen de onderste rij foto's stitcht, zie je het niet.

C. Aan die panorama moet nog te veel gecropt worden (ook bij maar 1 rij)

De spulletjes die er voor zorgen dat mijn gestichte foto's rondom nauwelijks zwarte randen heeft:
Manfrotto: 055PROB statief, 338 leveling base, 303Plus panoramakop, 337 2-assige flitsschoen waterpasje.
Je moet voor het meten wel eerst de compositie bepalen (juiste plek statief en objectief/beeldhoek), e.e.a. nauwkeurig instellen
(draaipunt waterpas, nodal punt bepalen en instellen, graden verschil voor de volgende foto i.v.m. overlap).
Daardoor krijg ik mooie rechte lijnen en geen parallax. Na invoer in AutoStitch hoef ik maar minimaal te croppen.
Met 30 tot 40% overlap tussen de foto's krijg ik rechte lijnen en het gewenste eindresultaat.

Wellicht relevant uit de FAQ van de website: http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

Q: Does Autostitch support fisheye images?
A. The demo version of Autostitch does not explicitly support fisheye images (it assumes that straight lines are preserverd).
Having said that, the results will probably be OK if there is plenty of overlap and not too much distortion.

De 2e rij veroorzaakt kennelijk teveel distortion. Voor 1D voldoet AutoStitch voor mij tot nu toe prima.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za jul 21 2007 4:55 pm

Hoi Pasemi,

Bedankt voor je reactie. Hier kan ik wel iets mee ! Ga weer verder stoeien maar dan met m'n eigen gemaakte foto's.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Myriad

Bericht door Myriad » zo jul 22 2007 10:37 am

Zo beter?

Afbeelding

Vanochtend om 7 uur gemaakt. De zon was er in totaal maar een kwartiertje.
Iets andere compositie (iets meer afstand en andere bruglijnen, maar de daken blijven lastig).
Dit is een bewerkte HDR (meteen ook maar even toegepast) (stops: 0, -2 en +2): 3x8 foto's Tamron 28-75 @28mm f11 1/80
Bewerkingen op de gestitchte HDR's geeft een beter resultaat dan die op gestitchte 8 goed belichte foto's.

Software: AutoStitch, EasyHeader Basic, PaintShop Pro.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo jul 22 2007 10:44 am

Ik doe het je nog niet na ! Wow...

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee