Ik heb hier een voorbeeld van een reiger, genomen op 500mm, tijdens eigenlijk de minst gunstige omstandigheden (weinig licht, dus langere sluitertijd), namelijk donker en bewolkt weer, midden in een hagelbui, ik heb de foto genomen vanuit de auto, met het uiteinde van de lens rustend op het portier, en de camera op mijn knie, zodat ik met deze twee steunpunten het minste last zou hebben van bewegingsonscherpte e.d.
Ik heb vervolgens gewoon een stuk of 20 foto's genomen (in RAW) en later thuis de scherpste uitgezocht, en lichtjes nabewerkt in ViewNX 2, contrast en helderheid, verscherping (niet te veel) en kleurversterking, wat ook erg hielp was de optie "ruis van digitale camera verwijderen" in Paintshop pro, kwa nabewerking was dit alles.
Deze foto heb ik vervolgens "gecropt" met dit als resultaat, om je een idee te geven:
Nogmaals wil ik erbij vermelden dat het erg slecht en donker weer was, en dat de foto's bijvoorbeeld op een mooie heldere zomerdag stukken beter en scherper zullen zijn! (al deze foto's zijn achteraf nog eens gecropt)
Sommige van deze foto's zijn trouwens op mijn laptop wat scherper dan dat ze hier op het forum zijn, met name die van dat torenvalkje, die is hier in zijn ogen wat wazig, waarom weet ik niet

, hetzelfde lijkt ook zo te zijn bij de meeuw, maar dat komt omdat het scherpstelpunt op de vleugel zit en niet op de ogen! Zelf ben ik nog niet helemaal tevreden over deze resultaten maar ik ben ervan overtuigd dat het beter kan met deze lens.. Als laatste nog even deze link:
http://www.flickr.com/groups/sigma150-500/pool/
succes met je keuze!
mvg