Onlangs heb ik wat foto's gemaakt met de afstandsbediening ML-L3.
Camera D90 met 16/85
Focus M/A
AF-S
Matrixmeting
Op statief
Spiegelvoorontspanning Aan
Op zeker moment merkte ik dat de camera niet meer scherp stelde als ik de ontspanknop op de afstandsbediening indrukte. De foto werd dan (onscherp) wel gemaakt. Ik heb toen verder gefotografeerd door de normale ontspanknop half in te drukken voor de focussering en vervolgens de ontspanknop op de afstandsbediening ingedrukt om de foto te maken.
Thuisgekomen heb ik de situatie nagebootst en inderdaad, via de afstandsbediening kun je niet meer (opnieuw) scherp te stellen als je éénmaal hebt scherpgesteld met de normale ontspanknop. Blijkbaar had ik dat bij het echte fotograferen ook een keer gedaan. Het groene scherpstellampje in de zoeker blijft ook branden.
Toen de gebruiksaanwijzing geraadpleegd en op blz. 69 staat dat het zo hoort te werken!
Mijn vraag:
Is dit een bug die wordt gepresenteerd als feature of is dit echt ergens nuttig voor te gebruiken?
D90, bug of feature?
- JDPix
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
D90, bug of feature?
Groeten, Johan
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D90, bug of feature?
Normaal gesproken stel je eenmaal op een onderwerp scherp door de zoeker, als je de camera op statief zet.
Aaangezien je de camera niet meer aanraak en afdrukt met de afstandsbediening zal je camera op hetzelfde object gericht blijven en heeft tussentijds opnieuw scherpstellen veelal niet heel veel nut. Bij snel bewegende objecten is het gebruik van een afstandsbediening niet aan te raden omdat je dan geen zicht hebt op de actie. Hierbij gebruik je het statief alleen als extra ondersteuning, maar kun je wel gewoon de camera hanteren. Hierbij heb je altijd meer stabiliteit als vanuit de hand schieten. Dus een afstandsbediening is eigenlijk allen handig bij een statisch object waar eenmaal focussen genoeg is.
Ook kun je vooruit focussen op een object/plaats en met de AB afdrukken wanneer een object voor de lens komt, ook hierbij is nogmaals focussen niet nodig omdat de opstelling vooraf wordt ingesteld. In beide situaties is nog beter om eenmaal te focussen en daarna de lens en/of camera op MF instellen.
Aaangezien je de camera niet meer aanraak en afdrukt met de afstandsbediening zal je camera op hetzelfde object gericht blijven en heeft tussentijds opnieuw scherpstellen veelal niet heel veel nut. Bij snel bewegende objecten is het gebruik van een afstandsbediening niet aan te raden omdat je dan geen zicht hebt op de actie. Hierbij gebruik je het statief alleen als extra ondersteuning, maar kun je wel gewoon de camera hanteren. Hierbij heb je altijd meer stabiliteit als vanuit de hand schieten. Dus een afstandsbediening is eigenlijk allen handig bij een statisch object waar eenmaal focussen genoeg is.
Ook kun je vooruit focussen op een object/plaats en met de AB afdrukken wanneer een object voor de lens komt, ook hierbij is nogmaals focussen niet nodig omdat de opstelling vooraf wordt ingesteld. In beide situaties is nog beter om eenmaal te focussen en daarna de lens en/of camera op MF instellen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- JDPix
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb in dit geval mijn statief meerdere keren enigszins verplaatst om een iets ander beeld te krijgen; ik moest dus opnieuw scherpstellen.Giso schreef:Normaal gesproken stel je eenmaal op een onderwerp scherp door de zoeker, als je de camera op statief zet.
Aaangezien je de camera niet meer aanraak en afdrukt met de afstandsbediening zal je camera op hetzelfde object gericht blijven en heeft tussentijds opnieuw scherpstellen veelal niet heel veel nut
Dat begrijp ik; alleen dat eenmaal focussen is niet in alle gevallen voldoende.Giso schreef:Bij snel bewegende objecten is het gebruik van een afstandsbediening niet aan te raden omdat je dan geen zicht hebt op de actie. Hierbij gebruik je het statief alleen als extra ondersteuning, maar kun je wel gewoon de camera hanteren. Hierbij heb je altijd meer stabiliteit als vanuit de hand schieten. Dus een afstandsbediening is eigenlijk allen handig bij een statisch object waar eenmaal focussen genoeg is
Daar heb ik niet aan gedacht. Je kunt dat wel een feature noemen.Giso schreef:Ook kun je vooruit focussen op een object/plaats en met de AB afdrukken wanneer een object voor de lens komt, ook hierbij is nogmaals focussen niet nodig omdat de opstelling vooraf wordt ingesteld.
Dat gebeurt eigenlijk ook door éénmaal met de normale ontspanknop te focusseren en verder de AB te gebruiken. Maar toch wel wat vreemd dat het groene focuslampje steeds blijft branden terwijl het objectief op M/A staat en er niets in focus hoeft te zijn.Giso schreef:In beide situaties is nog beter om eenmaal te focussen en daarna de lens en/of camera op MF instellen.
Groeten, Johan
Zodra je de eerste maal hebt scherp gestelt op het onderwerp zet je de camera pas op de infrarood ontspanning, als je nu niet meer aan de ontspanknop komt kun je zoveel je wilt slepen met de camera en zal hij scherp blijven stellen met de AB. Je kunt op die manier dus ook bewegende objecten als bijvoorbeeld een zelfportret oid maken. Pas als je de ontspanknop weer half ingedrukt hebt gehad zal de AB niet meer werken met AF
D90, bug of feature?
Is het ook als je live-view aan hebt staan?
Nikon D90 met Grip, 18-200 vrII, 50mm 1.8D, Manfrotto 290 statief, LowePro FlipSide 200
- JDPix
- Clublid
- Contacteer:
Ja, zo is het.Steven schreef:Zodra je de eerste maal hebt scherp gestelt op het onderwerp zet je de camera pas op de infrarood ontspanning, als je nu niet meer aan de ontspanknop komt kun je zoveel je wilt slepen met de camera en zal hij scherp blijven stellen met de AB. Je kunt op die manier dus ook bewegende objecten als bijvoorbeeld een zelfportret oid maken. Pas als je de ontspanknop weer half ingedrukt hebt gehad zal de AB niet meer werken met AF
Op live view werkt het anders. Je kunt scherp stellen met de normale ontspanknop zo vaak je wilt. Daarna kun je gewoon met de AB opnieuw scherpstellen en dan afdrukken.JMN schreef:Is het ook als je live-view aan hebt staan?
Bug of feature? Ik twijfel nog steeds.
Maar als je weet hoe het werkt valt er goed mee te leven en in bepaalde gevallen zelf nuttig gebruik van te maken.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groeten, Johan