Welke lens voor object fotografie
Welke lens voor object fotografie
Hoi,
Ik ben bezig met armbanden te fotograferen in een lichttentje. Dit doe ik met een D3100 en de standaard kit lens 18-55. Welke lens zou hier beter geschikt voor zijn. Mijn doel is zo dicht bij mogelijk opnamen te maken en dat de armband plat neergelegd scherp is van voor tot achter.
Ik ben bezig met armbanden te fotograferen in een lichttentje. Dit doe ik met een D3100 en de standaard kit lens 18-55. Welke lens zou hier beter geschikt voor zijn. Mijn doel is zo dicht bij mogelijk opnamen te maken en dat de armband plat neergelegd scherp is van voor tot achter.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Welke lens voor object fotografie
Ik gebruik de 105 mm macro van Nikon voor de sieraden fotografie (ben zelf goudsmid),maar een armband van voor tot achter scherp kan, maar heeft wel een bepaalde regel nodig. Gebruik van tussen de F14 en F16 iets meer afstand nemen dan heb je kans dat alles scherp wordt,handmatig scherpstellen geeft meer controle alles vanaf statief en met draad ontspanner werken eventueel met timer of mup. Wil je zekerheid dat echt alles super scherp wordt gebruik dan focus stacking. De 90 mmm van Tamron is trouwens ook een heel fijn lensje.
Succes John
Succes John
bedankt voor de tip. Eigenlijk is nu het probleem waar ik tegen aanloop dat de verste zijde van de armband echt ragscherp is maar de voor kant weer niet. Moet ik dan wat meer afstand gaan nemen en bijv wat meer inzoomen ? ( startende fotograaf dus ik kan misschien wat domme vragen stellen, probeer al zo veel mogelijk erover te lezen ).
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met een verstelbare camera en Scheimpflug is dat goed te doen. (google je zelf?)
Met een Tilt Shift of Tilt Swing objectief kom je ook al een eind in de richting.
Met een DSLR zou je met een macro-objectief wel dichterbij kunnen komen maar dan mis je ten alle tijden de scherptediepte. Neem aan dat je dit begrip kent. Anders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een klein diafragma op een macro-objectief (eigenlijk zowat alle objectieven) krijg je last van diffractie. Wel meer scherptediepte maar veelal niet om aan te zien.
Met je huidige objectief op 55mm kom je met f/8 (optimaal voor je objectief) en de camera op 1 meter van het onderwerp tot een scherptediepte van 10 centimeter. Dat is voldoende om een armband van voor naar achter scherp te krijgen. Kijk hier eens: http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false; en vul zelf je objectief, camera en afstand in.
Er staat dan echter wel veel meer op de foto dan je zou willen. Er af knippen dus.
Met een Tilt Shift of Tilt Swing objectief kom je ook al een eind in de richting.
Met een DSLR zou je met een macro-objectief wel dichterbij kunnen komen maar dan mis je ten alle tijden de scherptediepte. Neem aan dat je dit begrip kent. Anders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een klein diafragma op een macro-objectief (eigenlijk zowat alle objectieven) krijg je last van diffractie. Wel meer scherptediepte maar veelal niet om aan te zien.
Met je huidige objectief op 55mm kom je met f/8 (optimaal voor je objectief) en de camera op 1 meter van het onderwerp tot een scherptediepte van 10 centimeter. Dat is voldoende om een armband van voor naar achter scherp te krijgen. Kijk hier eens: http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false; en vul zelf je objectief, camera en afstand in.
Er staat dan echter wel veel meer op de foto dan je zou willen. Er af knippen dus.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Zoals Hans al zegt.
Je huidige objectief is ruim voldoende, je moet het alleen leren gebruiken.
Wil je toch meer vergroting en alles scherp, dan google eens op "focus stacking".
Chris
Je huidige objectief is ruim voldoende, je moet het alleen leren gebruiken.
Wil je toch meer vergroting en alles scherp, dan google eens op "focus stacking".
Chris
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Tja, dan houdt je weinig detail meer over als je op die afstand een armband zo frutterig klein in beeld gaat zetten.Hans Braakhuis schreef: Met je huidige objectief op 55mm kom je met f/8 (optimaal voor je objectief) en de camera op 1 meter van het onderwerp tot een scherptediepte van 10 centimeter. Dat is voldoende om een armband van voor naar achter scherp te krijgen. Kijk hier eens: http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false; en vul zelf je objectief, camera en afstand in.
Oplossing 1
De andere door Hans genoemde optie, tilt / shift is ook een manier om het voor elkaar te krijgen. Speciale tilt/ shift lenzen zijn echter nogal prijzig. Je kunt het ook met een Nikon PB-4 balg (alleen 2e hands verkrijgbaar) en een vergrotingslens. Alleen zijn tilt-verstellingen met een DX camera wat moeilijker te beoordelen en in te stellen dan bij een FX camera. (Hoe groter het beeldformaat, hoe makkelijker precies in te stellen).
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 56#p416456" onclick="window.open(this.href);return false;
Oplossing 2
Dat kun je misschien met je huidige lens doen (kan die dicht genoeg bij ?), en een stukje software via "image stacking". Daarmee fotografeer je een reeks foto's met verschillende afstanden zodat je het hele traject in stapjes scherp hebt gefotografeerd. De software combineert al die beelden dan tot één scherpe opname van voor tot achter. Die stapjes voor de scherpstelling kunnen met een AF-lens volledig worden geautomatiseerd.
Zie "Helicon Remote" als onderdeel van Helicon Focus: http://www.heliconsoft.com/heliconremote.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Demo: http://www.heliconsoft.com/video.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za feb 11 2012 8:20 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
En ook welkom op het Nikon forum, veel succes met het probleem maar veel lees werk gaat dat wel goed komen 

- fransST
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Kun je niet ( ev vanaf statief) recht van boven die armbanden fotograferen ????
Of levert dat weer andere problemen op ??
Je hebt dan minder problemen met de scherptediepte.
Frans.
Of levert dat weer andere problemen op ??
Je hebt dan minder problemen met de scherptediepte.
Frans.
D5600+ Nikkor AF-S 18-200 1:3.5 - 5.6 G VRII ED + Nikkor AF-S micro 85 1:3.5 G ED + SB 600
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Doorgaans hebben armbanden meer breedte dan dikte. Dat smalle zijkantje van een armband lijkt me juist niet datgene waar het bij armbanden om gaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
John, kan je misschien een foto laten zien van sieraden die geschoten zijn met de 105 mm?John Jansen schreef:Ik gebruik de 105 mm macro van Nikon voor de sieraden fotografie (ben zelf goudsmid),maar een armband van voor tot achter scherp kan, maar heeft wel een bepaalde regel nodig. Gebruik van tussen de F14 en F16 iets meer afstand nemen dan heb je kans dat alles scherp wordt,handmatig scherpstellen geeft meer controle alles vanaf statief en met draad ontspanner werken eventueel met timer of mup. Wil je zekerheid dat echt alles super scherp wordt gebruik dan focus stacking. De 90 mmm van Tamron is trouwens ook een heel fijn lensje.
Succes John