Nikon AF-S VR 105mm f/2.8G ED-IF Micro-Nikkor

Discussies over macro/micro objectieven
m-m
Forumlid
Forumlid

Re: Nikon AF-S VR 105mm f/2.8G ED-IF Micro-Nikkor

Bericht door m-m » di feb 21 2012 10:31 pm

henkk schreef:
Nikon schreef: Het enige wat ik kan aangeven dat hij op mijn ( sinds 4 dagen in bezit) d700 erg langzaam is qua scherpstelling .

Weet niet of het echt goed is , maar voor de rest is het objectief een echte aanrader
Ik heb die lens al bijna drie jaar op een D700 maar ik vind 'm niet langzaam qua scherpstelling. Bijv. itt de 1.4/50 AFS. Maar ik heb eea niet gemeten, het is slechts een subjectieve indruk. Ook t.o.v. de 2.8/80-200 AFS vind ik de 105 vergelijkbaar.

Duurt het langer dan een seconde om een beeld scherp te krijgen vanaf de ene uiterste stand naar de andere? Pendelt de scherpstelling heen en weer? Ik merk daar niets van.
Ik heb hem ook op de D700, en bij mij doet hij er ruim 2 seconden over om van closeup naar oneindig te gaan,
En soms is de scherpstelling een beetje aan het schommelen.

Nog een opmerking, of vraag eigenlijk : waarom verloopt het diafragma tijdens het focussen, soms zelfs tot 4.5, en kan ik niet op 2.8 schieten?
Klik geval met verschillende vergrootglazen,
op een stokje,
met een lampje om bij te lichten

...........

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 21 2012 11:08 pm

m-m schreef:Nog een opmerking, of vraag eigenlijk : waarom verloopt het diafragma tijdens het focussen, soms zelfs tot 4.5, en kan ik niet op 2.8 schieten?
Door de opbouw en werking van dit soort objectieven verandert het effectieve diafragma met de afstand waarop wordt scherpgesteld. Je haalt f2.8 meestal alleen op oneindig. Dat is trouwens iets wat heel normaal is voor macro-objectieven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

m-m
Forumlid
Forumlid

Bericht door m-m » di feb 21 2012 11:11 pm

Patrick schreef:
m-m schreef:Nog een opmerking, of vraag eigenlijk : waarom verloopt het diafragma tijdens het focussen, soms zelfs tot 4.5, en kan ik niet op 2.8 schieten?
Door de opbouw en werking van dit soort objectieven verandert het effectieve diafragma met de afstand waarop wordt scherpgesteld. Je haalt f2.8 meestal alleen op oneindig. Dat is trouwens iets wat heel normaal is voor macro-objectieven.
Patrick, bedankt voor je uitleg, ik twijfelde toch wel een beetje of het wel goed was :wink2:

Misja
Klik geval met verschillende vergrootglazen,
op een stokje,
met een lampje om bij te lichten

...........

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » wo feb 22 2012 9:09 am

wat veel scheelt is ook de stand full of 0,5 op je lens , voor portretten is het mijns inziens niet nodig om hem op full te zetten , het risico is dat hij gaat pendelen over het hele bereik als hij even geen scherpstelpunt kan vinden. Voor macro kan je hem wel op het kortbereik zetten , maar handmatig scherpstellen is vele malen handiger en precieser.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”