Groothoek met Filter
Groothoek met Filter
Dit wordt mijn eerste post dus ik hoop dat het goed gaat.
Ik ga binnenkort een groothoek aanschaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar de 12-24. Nu lees ik op verschillende test-reviews dat deze lens (ook 11-16) wat moeite kan hebben met tegenlicht of sterker nog tegenlicht moet vermijden.
2 vragen:
1) Hoe uit zich dit dan. Stel ik wil een sunrise fotograferen. Dus met de zon erop. Hoe uit zich dit dan tov een lens dit hier beter tegen bestand is.
2) Is dit dan (gedeeltelijk) op te lossen door een filter
Ik ga binnenkort een groothoek aanschaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar de 12-24. Nu lees ik op verschillende test-reviews dat deze lens (ook 11-16) wat moeite kan hebben met tegenlicht of sterker nog tegenlicht moet vermijden.
2 vragen:
1) Hoe uit zich dit dan. Stel ik wil een sunrise fotograferen. Dus met de zon erop. Hoe uit zich dit dan tov een lens dit hier beter tegen bestand is.
2) Is dit dan (gedeeltelijk) op te lossen door een filter
Re: Groothoek met Filter
Ik neem aan dat je een Tokina bedoeld omdat je refereert naar de 11-16?
Ik denk dat ze bedoelen dat je eerder de zon in beeld zult hebben omdat je ook naar 'boven' een grotere kijkhoek hebt.
Hierdoor kun je overbelichte foto's krijgen omdat je een direct lichtpunt toevoegt en zeker als dit op klaarlichte dag is (felle zon)
Met zonsonder- en opgang zul je niet veel meer problemen krijgen dan met andere lenzen vermoed ik
Ik denk dat ze bedoelen dat je eerder de zon in beeld zult hebben omdat je ook naar 'boven' een grotere kijkhoek hebt.
Hierdoor kun je overbelichte foto's krijgen omdat je een direct lichtpunt toevoegt en zeker als dit op klaarlichte dag is (felle zon)
Met zonsonder- en opgang zul je niet veel meer problemen krijgen dan met andere lenzen vermoed ik
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Volgens de verhalen/testen hebben beide objectieven wat last van CA. Dit komt tot uiting bij enig tegenlicht in de foto's langs de grens van sterk contrasterende vlakken.
Dit laat heel licht een groen/paars lijntje zien langs de randen. Op zich is dit redelijk goed te corrigeren. De bezitters van een dergelijk objectief zijn vrijwel allemaal
zeer tevreden over de objectieven. In een test wordt altijd de grens opgezocht van de mogelijkheden van een objectief.
Dit laat heel licht een groen/paars lijntje zien langs de randen. Op zich is dit redelijk goed te corrigeren. De bezitters van een dergelijk objectief zijn vrijwel allemaal
zeer tevreden over de objectieven. In een test wordt altijd de grens opgezocht van de mogelijkheden van een objectief.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je krijgt veelal van die niet altijd even mooie zonnevlekken/diafragmacirkels te zien op de foto. Er wordt veelal op getest op de diverse testsites.
De beste manier om het te minimaliseren is, naast het voorkomen door een andere uitsnede, het JUIST NIET gebruiken van filters. Die veroorzaken ze vaak juist of verergeren het.
Kijk hier even voor een voorbeeld van wat je kan verwachten: http://www.dpreview.com/lensreviews/tok ... /page3.asp
Deze Tokina 12-24 is trouwens een absolute aanrader wat mij betreft in dit bereik. Kijk ook de reviews op Photozone.de zoals deze: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt--review
Vergelijk het eens met het oordeel van de Nikon versie...
De beste manier om het te minimaliseren is, naast het voorkomen door een andere uitsnede, het JUIST NIET gebruiken van filters. Die veroorzaken ze vaak juist of verergeren het.
Kijk hier even voor een voorbeeld van wat je kan verwachten: http://www.dpreview.com/lensreviews/tok ... /page3.asp
Deze Tokina 12-24 is trouwens een absolute aanrader wat mij betreft in dit bereik. Kijk ook de reviews op Photozone.de zoals deze: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt--review
Vergelijk het eens met het oordeel van de Nikon versie...
Ik mis de belangrijkste vraag alvorens je een lens gaat kiezen: heb je een DX of een FX camera?
Allen dank zover. Het gaat idd om de Tokina en op een DX camera (D80)
Afgaande op jullie reactie hoef ik me weinig zorgen te maken mbt het tegenlicht.
De CA is (makkelijk) te corrigeren.
Afgaande op jullie reactie hoef ik me weinig zorgen te maken mbt het tegenlicht.
De CA is (makkelijk) te corrigeren.
-
- Forumlid
zie dit draadje nu pas.
heb zelf dus de Tokina 12-24, eerste versie (al bijna 5 jaar) en het probleem waar je tegenaan loopt bij frontaal zonlicht, is een enorme overstraling, de zon wordt niet als een cirkel weergegeven van een millimeter of enkele millimeters, maar als een groot stralend vlak. Al s ik een manier wist om eenvoudig een plaatje hier neer te zetten zou ik een voorbeeld kunnen bijvoegen.
Typefout gecorrigeerd, en nog even een opmerking: de zon recht in de lens, half uur voor zonsondergang gaf een zon van meer dan 10mm in beeld, waar hij ongeveer één had moeten zijn!
heb zelf dus de Tokina 12-24, eerste versie (al bijna 5 jaar) en het probleem waar je tegenaan loopt bij frontaal zonlicht, is een enorme overstraling, de zon wordt niet als een cirkel weergegeven van een millimeter of enkele millimeters, maar als een groot stralend vlak. Al s ik een manier wist om eenvoudig een plaatje hier neer te zetten zou ik een voorbeeld kunnen bijvoegen.
Typefout gecorrigeerd, en nog even een opmerking: de zon recht in de lens, half uur voor zonsondergang gaf een zon van meer dan 10mm in beeld, waar hij ongeveer één had moeten zijn!
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
En wat betreft jou tweede vraag. Nee, dat is niet met een filter op te lossen. Kan er zelfs erger door worden omdat je er weer twee reflecterende glas oppervlakken bij krijgt.Paulus van Aken schreef:zie dit draadje nu pas.
Gr Hasselbox.
- L.Cavalier
- Forumlid
Paulus van Aken schreef:zie dit draadje nu pas.
Soms kan die overstraling mooi zijn, in andere gevallen wordt ze als strorend aanzien, wat helpt is een kompendium zoals dat van de Lee filters te gebruiken, eventueel nog een zwart karton zo dicht mogelijk boven uw objectief houden, toestel moet dan wel op statief staan...